پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

بدعهدی مرکز ملی فرش، صدای بافندگان فرش دست‌باف را درآورد

  • کد خبر: ۹۲۹۳۹
  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
بدعهدی مرکز ملی فرش، صدای بافندگان فرش دست‌باف را درآورد
مرکز ملی فرش دست‌باف سال گذشته وعده تخصیص اعتبار طرح پوشش بیمه اجتماعی رایگان یک‌ساله ۴۶۰ هزار بافنده فرش را داده بود، اما به‌گفته بافندگان فرش دست‌باف که بیشتر در روستا‌ها فعال‌اند، تا الان خبری از بیمه نیست.

طنین همتی|شهرآرانیوز، مرکز ملی فرش دست‌باف مهر ۱۳۹۹ با صندوق بیمه اجتماعی، روستاییان و عشایر تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد که براساس این قرارداد، برای حمایت حداکثری از فعالان عرصه تولید فرش دست‌باف، امکان پوشش بیمه‌ای رایگان قالی‌بان به‌مدت یک‌سال در دستورکار قرار گرفت.

براساس این قرارداد حق بیمه پرداختی قالی‌بافان در سال اول رایگان بوده است و دولت هزینه آن را پرداخت می‌کند. در این طرح همه افراد شاغل در حرفه قالی‌بافی و با حرفه‌های مرتبط حتی اگر ساکن شهر‌ها باشند نیز علاوه بر روستاییان می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند.

 

در مهر ۱۳۹۹ در سراسر کشور درخواست‌ها و ثبت‌نام برای دریافت این بیمه شکل گرفت، به‌طوری‌که در بعضی شهر‌های کشور صف‌های طولانی برای ثبت‌نام ایجاد شد.
همچنین رئیس مرکز ملی فرش ایران در ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ بر این موضوع تأکید کرد که ۴۶۰ هزار نفر از بافندگان روستایی و عشایری بیمه خواهند شد. اما اکنون به انتهای سال ۱۴۰۰ می‌رسیم و از این بیمه برای بافندگان خبری نیست. حتی مشخص نیست این ابلاغیه که به استان‌ها هم رسیده بود، به نتیجه خواهد رسید یا مانند سایر وعده‌ووعید‌ها با گذر زمان به فراموشی سپرده می‌شود.
به‌گفته سبحانی، یکی از تولیدکنندگان فرش دست‌باف، متولیان فرش اگر ابلاغیه صادر می‌کنند و به بافندگانی که اغلب در روستا‌ها زندگی می‌کنند، وعده‌ووعید می‌دهند، باید این موضوع را در نظر بگیرند که آیا برای تأمین این قانون بودجه دارند یا نه؟
سال گذشته برای دریافت این بیمه کارت‌ملی بافندگان فرش دست‌باف را گرفتیم تا آن‌ها را ثبت‌نام کنیم، اما متأسفانه تاکنون خبری از این بیمه نشده و باعث شده است بافندگان هم بدبین شوند. از ابتدای دهه ۹۰ به‌دلیل مشکلات حوزه فرش، از تعداد بافندگان فرش در روستا‌ها کاسته شده است و وقتی حمایت ویژه مسئولان از بافندگان نباشد و بافندگان امیدی برای بیمه نبینند، مسلما از ادامه کار دلسرد می‌شوند.
به‌گفته سبحانی، از ۵۰۰ بافنده در روستای ریگی نیشابور اکنون ۱۰۰ بافنده فعال هستند و بقیه دار‌های قالی خود را جمع کرده‌اند.
اسماعیل چنارانی، از دیگر بافندگان فرش، گفت: سال گذشته از منطقه نیشابور حدود ۸۰۰ بافنده برای این طرح بیمه ثبت‌نام کردند که متأسفانه تاکنون خبری از این بیمه نشده است. آمار دقیقی از اینکه چه تعداد بافنده تاکنون تغییر شغل داده‌اند، ندارم، اما متأسفانه به‌دلیل مشکلات در این حوزه خیلی از بافندگان کارشان را کنار گذاشته‌اند.
خیلی از بافندگان از چند ماه اخیر پیگیر دریافت این بیمه بودند که فقط در ابلاغیه به استان خلاصه شد، اما متأسفانه هیچ جواب درستی دریافت نکردند.
بافندگان فرش دست‌باف به‌دلیل اینکه هیچ بیمه‌ای ندارند، استقبال خوبی از این طرح کردند و یک سال امید واهی برای دریافت این بیمه داشتند. به‌نظر می‌رسد دریافت این بیمه میسر نباشد و ما هم دیگر امیدی برای گرفتن این بیمه نداریم.
این بافنده گفت:، چون بیشتر این بافندگان روستایی هستند، منبع درآمدشان از همین راه است و ما توقع همکاری متولیان فرش را داشتیم که حداقل دلگرمی برای این قشر باشند که متأسفانه تاکنون میسر نشده است.
به‌گزارش شهرآرانیوز، خیلی از بافندگان سنشان در همین مدت که منتظر استفاده از این بیمه بودند از ۵۰ سال گذشته است و اکنون دیگر شرایط سنی برای اینکه بیمه‌کردن خودشان را ندارند و به امید این بودند که مرکز ملی فرش یک‌سال این بیمه را رایگان اعلام کرده بود و تا ۵ سال می‌توانستند حق بیمه کمتری پرداخت کنند، اما از اینکه خودشان را هم در این مدت بیمه کنند، جا ماندند.
به‌گفته کارشناسان حوزه فرش، تفاهم‌نامه مرکز ملی فرش با صندوق بیمه کشاورزی روستایی قبل از اینکه اختصاص اعتبارات از سوی دولت مشخص شده باشد، بسته شده است و این نشان می‌دهد با وجود امید بافندگان فرش، هیچ‌گونه تخصیص اعتباری قبل از ابلاغیه انجام نشده است.
تولیدکنندگان و بافندگان از ابتدای شروع کرونا و محدودیت‌های صادرات مشکلات ریز و درشت فراوانی را تجربه کردند، به‌طوری‌که کم‌شدن سال‌به‌سال صادرات فرش دست‌باف، که زمانی معرف فرهنگ ایرانی بود، یا کاهش کیفیت تولید فرش دست‌باف تحت‌تأثیر مواد اولیه نامرغوب و نبود آن به‌دلیل خشک‌سالی، نشان‌دهنده وضعیت نابسامان در این حوزه است.
مهدی کلالی، رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، درباره بیمه بافندگان فرش دست‌باف گفت: از سال ۱۳۹۳ دیگر کسی به فهرست بیمه تأمین اجتماعی بافندگان فرش دست‌باف اضافه نشده است.
صندوق بیمه عشایری، روستایی و کشاورزان اکنون امکان بیمه بافندگان فرش دست‌باف را دارد و هر یک از بافندگان که درخواست ثبت‌نام برای این بیمه داشته باشد، ثبت‌نامش در سازمان صمت انجام می‌شود.
وی درباره ابلاغیه مرکز ملی فرش دست‌باف مبنی بر بیمه رایگان یک‌ساله بافندگان فرش دست‌باف گفت: حدود ۶۰۰۰ بافنده از استان خراسان رضوی برای این طرح به مرکز ملی فرش معرفی شدند که اسامی آن‌ها درحال راستی آزمایی است تا به مرحله تأیید برسند.
به‌گفته کلالی، ساختار سازمانی وزارت صمت درحال تغییرات است. بافندگان مدتی صبر کنند تا این بحث ساختاری سازمان صمت به ثبات و ان‌شاءا... بحث بیمه بافندگان به نتیجه برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->