تصویب لایحه جدید آمریکا صعود دیگری در قیمت رمزارزها را رقم زد بازار ارز در آستانه تغییر | چرا خرید دلار در این مقطع منطقی نیست؟ رئیس جمهور دستور اصلاح و اجرای الگوی کشت سراسری را صادر کرد توزیع گسترده برنج ۵۶ تا ۷۰ هزار تومانی تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | افت ۵ تا ۸۰ میلیونی قیمت‌ها قیمت خودرو‌های داخلی بدون نوسان (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | رانا پلاس ۷۷۹ میلیون تومان افزایش قیمت نفت تحت تاثیر داده‌های مثبت چین و تعدیل تنش‌های تجاری (۲۶ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت پرفروش‌ترین موبایل‌های شیائومی (۲۶ تیر ۱۴۰۴) + جدول ۷۸ درصد ‌صادرات‌ ایران به ‌اوراسیا با تعرفه صفر انجام می‌شود ضرورت اجرای پروژه‌های فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی | بزرگ‌ترین قرارداد نفت ایران معطل مصوبه صدور بیش از ۲ میلیون فقره چک الکترونیک افت حدود ۰.۵ درصدی قیمت دینار (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | دینار عراق امروز چند؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | دلار افت کرد فعالیت فرودگاه‌های کشور ۲۴ساعته شد و به روال قبل بازگشت (۲۶ تیر ۱۴۰۴) هر کیلو شقه گوسفندی چند؟ (۲۶ تیر ۱۴۰۴) + جدول قیمت شرط خودکفایی در گوشت قرمز طی ۳ سال آینده چیست؟ افت قیمت طلا در مشهد در آخرین روز کاری هفته (۲۶ تیر ۱۴۰۴) یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) زمان عرضه اوراق اختیار فروش تبعی اعلام شد + جزئیات برنامه قطعی برق مناطق برگزاری کنکور در مشهد و خراسان رضوی لغو شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت نفت خام سنگین ایران افزایش یافت (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۲۶ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی از پرواز با دلار جا ماند قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | کاهو و کلم از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان فروش اجباری بلیت دوطرفه اربعین ممنوع است | پروازهای چارتر‌ی حذف شدند خودرو دیگر برای دلالان نمی‌صرفد | کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو بازگشایی فرودگاه بین‌المللی اصفهان پس از ۳۴ روز وقفه (۲۶ تیر ۱۴۰۴) ورود ۵ فروند هواپیمای پهن پیکر بویینگ ۷۷۷ به کشور بیانیه حزب الله در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به سوریه| حزب‌الله: صهیونیست‌ها تنها زبان زور را می‌فهمند برگزاری مزایده واگذاری فضا‌های زیر پل عابر پیاده و محل استقرار کافه‌ون‌ها در مشهد
سرخط خبرها

پیکان همچنان تولید می‌شود، ولی یک شکل دیگر!

  • کد خبر: ۹۳۱۰۶
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
  • ۱
پیکان همچنان تولید می‌شود، ولی یک شکل دیگر!
پیکان در سال ۱۳۸۴ از خط تولید ایران خودرو خارج شد، اما همچنان خودرو‌هایی با باطن پیکان به بازار کشور عرضه می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پیکان در سال ۱۳۸۴ از خط تولید ایران خودرو خارج شد، اما همچنان خودرو‌هایی با باطن پیکان به بازار کشور عرضه می‌شوند.
پیکان در سال ۱۳۴۶ به عنوان خودروی ملی وارد خط تولید شرکت ایران خودرو شد و همچنان با وجود گذشت ۵۶ سال تولید آن ادامه دارد. این خودرو محصول یک شرکت ورشکسته انگلیسی است که در طول شش دهه با فرم و ظاهر‌های متفاوت وارد خیابان‌های کشور شده است. شاید این سؤال در ذهن شما پیش بیاید که مگر تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ متوقف نشد؟ در پاسخ باید گفت،  درست است پیکان ۱۶ سال پیش با خط تولید ایران خودرو وداع کرد،  اما در باطن تولید آن همچنان ادامه دارد.

شاید ظاهر این خودرو‌ها با پیکان متفاوت باشد،  اما در باطن همان پیکان با لباس امروزی هستند. جالب توجه است که خودرو‌های جدیدی از جمله وانت آریسان همچنان از پلتفرم و قطعات اصلی بهینه شده پیکان استفاده می‌کنند. تولید وانت پیکان نیز از سال ۱۳۴۸ آغاز شد و در سال ۱۳۹۳ متوقف شد، اما این خودرو هیچ گاه بازار کشور را رها نکرد و همواره با ظاهر‌های جدید وارد خیابان‌ها شد.
پژو آردی نخستین خودرویی بود که با باطن پیکان و در سال ۱۳۷۸ پا به خیابان‌های کشور گذاشت. این سدان دارای بدنه پژو ۴۰۵ و پیشرانه پیکان بود. پژو آردی با توجه به دیفرانسیل عقب بودن و مخفف Rear Drive، پژو RD نام گرفت.

در سال ۱۳۸۲ نیز پژو RDi روانه بازار کشور شد. این نسخه از آردی به فرمان هیدرولیک،  کولر و سیستم انژکتوری مجهز شده بود و تولید آن تا سال ۱۳۸۵ ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۸۵ نیز تولید پژو روآ آغاز شد. این خودرو در ظاهر تفاوت چندانی با آردی نداشت،  اما از لحاظ فنی با تغییرات عمده‌ای روبه رو شده بود. پژو روآ با پیشرانه تقویت شده پیکان که توانی برابر با ۸۵ اسب بخار را به تولید می‌رساند به بازار کشور عرضه شد. پس از گذشت مدتی نیز نسخه جدیدی از روآ تحت عنوان روآ سال وارد خیابان‌های کشور شد.

این نسخه از پژو روآ در سال ۱۳۸۸ و با موتور ۱۷۰۰ سی سی که توانی برابر با ۸۸ اسب بخار را به تولید می‌رساند، روانه بازار کشور شد. ظاهر پژو روآ شبیه به ۴۰۵ بود و نمای عقب و چراغ هایش دیگر به مدل جی ال شباهت نداشت. تنها تفاوت این نسخه با ۴۰۵ سپر‌های مشکی و البته فنر‌های شمش عقبش بود. شرکت ایران خودرو سرانجام در سال ۱۳۹۰ تولید این نسخه را متوقف کرد،  اما این پایان کار پیکان نبود.

شرکت ایران خودرو به دنبال توقف تولید پیکان وانت،  از آریسان رونمایی کرد. قسمت جلوی وانت آریسان با الگوبرداری از پژو ۴۰۵ طراحی شده و قسمت عقب آن نیز شبیه به پیکان است. اکنون مشخص نیست که پس از آریسان که در آغاز ورود به بازار کشور بحث‌های زیادی پیرامون شکسته شدنش از وسط مطرح شد، چه محصولی با الگوبرداری از پیکان تولید خواهد شد.

اگرچه ایران خودرو قصد دارد آریسان را با پیشرانه جدید و بهینه شده پژو به بازار عرضه کند،  اما باز هم این خودرو رنگ و بویی از پیکان دارد و همچنان با شمش‌ها و پلتفرم ارتقا یافته پیکان به حیات خود ادامه خواهد داد. با توجه به این مسائل،  شاید روزی دنا وانت نیز با پیشرانه پیکان روانه بازار شود! هرچند بر این امید هستیم که با توسعه صنعت خودرو ایران و همچنین ورود پلتفرم‌های جدید به کشور، شاهد رشد صنعت خودرو سازی کشورمان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
0
چراخود پیکان وانت یاسواری باهمان شکل وظاهرقدیمی خودش ولی تقویت شده بااپشن مد روز کولر دار تولید نمیکنی هنوز طرف داردارد اما باقیمت مناسب باتوان خرید افراد کم درامد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->