وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

فیلم‌سازی در ایران کار سختی است

  • کد خبر: ۹۳۱۴
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۶
فیلم‌سازی در ایران کار سختی است
ژرژ هاشم‌زاده، کارگردان فیلم «در سکوت» در سینما هویزه مشهد مطرح کرد
شکیبا افخمی‌راد| نشست نقد و بررسی فیلم‌های هنروتجربه این هفته پردیس سینمایی هویزه به فیلم «در سکوت»، اولین ساخته بلند سینمایی ژرژ هاشم‌زاده، و با بازی بازیگرانی، چون فاطمه معتمدآریا، سعید پورصمیمی، ویشکا آسایش و احترام برومند اختصاص داشت؛ فیلمی که داستانش از فیلم‌های اجتماعی سینمای بدنه، چندان جدا نیست، اما در گروه هنروتجربه روی پرده رفته است. «در سکوت» قصه زنی چهل‌وهفت‌ساله به نام سودابه را روایت می‌کند که بعد از ۲۲ سال دوری از وطن به ایران بازمی‌گردد. او دخترش را بعد از فوت همسرش در ایران رها کرده و حالا برگشته است تا او را ببیند.

روند پیچیده فیلم‌سازی
ژرژ هاشم‌زاده بعد از سال‌ها کار کردن در سینما به‌عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز و همچنین ساخت چندین فیلم کوتاه، اولین فیلم بلندش را ساخته است؛ فیلم‌نامه‌ای که به‌گفته او با همکاری مهدی شیرزاد نوشته شده و نگارش آن بیش از یک‌سا‌ل‌ونیم طول کشیده است.
این کارگردان با اشاره به روند پنج‌ساله ساخت فیلم «در سکوت»، درباره روند فیلم‌سازی در ایران توضیح می‌دهد: فیلم‌سازی در ایران کار خیلی سختی است. یک کارگردان مراحل پیچیده‌ای از پیدا کردن سرمایه‌گذار تا گرفتن مجوز را باید طی کند؛ به همین علت روند ساخت یک فیلم در ایران حتی تا ۱۰ سال طول می‌کشد. در این بین ما خوش‌شانس بودیم که سعید ملکان تهیه‌کنندگی کار را قبول کرد و فیلم ما درمجموع در پنج سال ساخته شد.
به‌گفته این کارگردان، زمانی که ملکان تهیه‌کنندگی فیلم را پذیرفت، ساخت «در سکوت» شتاب گرفت و فیلم در سه یا چهار ماه ساخته شد.

نبود مخاطب خوب
هاشم‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن ابراز رضایت از اکران این فیلم اجتماعی در گروه هنروتجربه می‌گوید: هر کارگردانی علاقه‌مند است که فیلمش، مخاطب بیشتری داشته باشد، اما درواقع زمانی که فیلم من بعد از سه سال در گروه هنروتجربه اکران شد و من با تماشاگران این گروه به تماشای فیلمم نشستم، خوشحال شدم که «در سکوت»، در این گروه روی پرده رفته است و مردم دست‌کم تا آخر تیتراژ می‌نشینند و فیلم را تماشا می‌کنند.

پرداختن به ریشه مسائل اجتماعی
هاشم‌زاده درباره چگونگی شکل‌گیری ایده فیلم توضیح می‌دهد: من در روزنامه یک خبر دوخطی درباره تجاوز به یک خانم خواندم و سعی کردم به‌سراغ عواقب این اتفاق بروم.
به‌گفته این کارگردان، او در فیلم‌سازی سعی می‌کند به‌دور از شکل نمایشیِ پرداختن به مسائل اجتماعی، جزئیات و ریشه‌های یک ماجرا را بدون گذشتن از خط‌قرمز‌ها به تصویر بکشد. هاشم‌زاده اعلام کرد که در فیلم بعدی‌اش به موضوع بزهکاری نوجوانان خواهد پرداخت.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ضعف‌های فیلمش می‌گوید: اگر الان می‌خواستم بار دیگر فیلم «در سکوت» را بسازم، به‌گونه‌ای دیگر آن را کارگردانی می‌کردم، اما کلیت فیلم قطعا با آنچه اکران شده است، تفاوت نمی‌کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->