مروری بر گمانه‌زنی‌ها از یک توافق احتمالی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۴+۱

  • کد خبر: ۹۳۳۱۸
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
مروری بر گمانه‌زنی‌ها از یک توافق احتمالی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۴+۱
معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، دوم دی، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از زمان برگزاری دور جدید رایزنی‌های ایران و ۴+۱ در وین خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ انریکه مورا در‌این‌باره نوشت: مذاکرات وین از دوشنبه ٢٧‌دسامبر، ششم دی، از سر گرفته می‌شود و کمیسیون مشترک برجام برای گفتگو و تعیین راه پیش رو تشکیل جلسه خواهد داد. وی افزود: مهم است که سرعت مسائل کلیدی باقی‌مانده افزایش یابد و با همکاری نزدیک با آمریکا پیش برویم. به دور هشتم خوش آمدید.

پس از اعلام زمان آغاز دور هشتم مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام از‌سوی هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: معمولا شرکت در یک برنامه و کار جدی در فاصله زمانی کریسمس کاتولیک و سال نو روال نیست، اما در این مورد خاص، نشان می‌دهد که مذاکره‌کنندگان مایل به اتلاف وقت نیستند و خواهان احیای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن هستند. دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین، جمعه هفته گذشته برای بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌ها و همچنین تعطیلات کریسمس طرف‌های اروپایی با وقفه‌ای ۱۰‌روزه مواجه شد.

۸۰ درصد مطالبات ایران در پیش‌نویس وین لحاظ شده است

ایران و ۴+۱ قرار است در شرایطی دوشنبه هفته جاری، مذاکرات خود در وین را از سر بگیرند که یک منبع اروپایی که نخواست نامش فاش شود، به «ایرنا» گفت: از ابتدا قرار بود مذاکرات وین بر‌اساس پیش‌نویس شش‌دور قبلی پیش برود. تیم مذاکره‌کننده جدید ایران در دور جدید مذاکرات که از ۲۹‌نوامبر در وین شروع شد، دو متن پیشنهادی مکتوب را ارائه کرد. طرف ایرانی تأکید کرد که پیشنهادهایش بر‌اساس پیش‌نویس وین۶ بوده، اما حاوی اصلاحات و نکات جدیدی است.

پس‌از گفتگو‌های فشرده بین ما و هیئت ایرانی، نهایتا طرفین توانستند به سند و دستور کار مشترکی دست یابند که در آن ۸۰‌درصد مطالبات ایران نیز لحاظ شده است. این منبع آگاه اروپایی درباره روند مذاکرات نیز گفت: گفتگو‌ها طبیعتا بسیار سخت و دشوار است، اما همین که روند رو‌به‌رشدی را تجربه می‌کند، ما را برای ادامه آن و رسیدن به نتیجه‌ای که مورد‌رضایت طرفین باشد، امیدوار می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، نیز در آخرین اظهار‌نظر درباره دور آتی مذاکرات هسته‌ای وین گفته بود: با صراحت اعلام می‌کنیم که با حسن نیت و جدیت و با نگاه به رسیدن به یک توافق خوب، مذاکرات جدی خود را در وین دنبال خواهیم کرد و امیدواریم طرف‌های مقابل هم با همین رویکرد وارد مذاکرات شوند. اینکه طرف‌های مقابل دائم مصاحبه و اعلام می‌کنند که نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستند، با صدای بلند اعلام می‌کنیم که «اگر می‌خواهید نگرانی شما در موضوع هسته‌ای صلح آمیز ایران برطرف شود، همه تحریم‌های برجامی باید برطرف شود.»

ضرب‌الاجل، تاکتیک غرب برای فشار بر ایران

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، که هفته گذشته به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات احیای برجام در آستانه دور هشتم گفتگو‌های وین گفت: ایالات متحده و شرکایش در‌حال بحث درباره چارچوب زمانی برای ادامه دیپلماسی هسته‌ای با ایران هستند و گفتگو‌های کنونی با تهران ممکن است طی چند هفته آینده به پایان برسد. ما به‌طور علنی یک تاریخ را در تقویم مشخص نمی‌کنیم، اما می‌توانم به شما بگویم که پشت در‌های بسته درباره چارچوب‌های زمانی صحبت می‌کنیم و این چارچوب زمانی، طولانی نیست.

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه افزود: واشینگتن همچنان بر این باور است که دیپلماسی، فشار و بازدارندگی، بهترین راه‌حل برای برنامه هسته‌ای ایران است. اظهارات سالیوان مبنی‌بر پایان گفتگو‌ها در چند هفته آینده، در شرایطی بیان می‌شود که پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در جدیدترین اظهار‌نظر خود در این زمینه گفته بود که زمان برای دستیابی به توافق «بسیار، بسیار، بسیار کوتاه است.»

هم‌زمان رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، هم به «سی‌ان‌ان» گفت که زمان باقی‌مانده رو به پایان است. کشور‌های اروپایی نیز چند روز پیش در این‌باره بیانیه‌ای صادر کردند. همه این‌ها در‌حالی است که ایران از ابتدا اعلام کرده بود که تمایلی برای مذاکرات طولانی‌مدت ندارد و مخالف فرسایشی‌شدن گفت‌و‌گوهاست؛ رویکردی که در چهارچوب «حرف قطعی» از‌سوی رهبر انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار گرفته بود. در‌نتیجه، به عقیده برخی از تحلیلگران، جدیدترین رویکرد رسانه‌ای و تبلیغاتی غربی‌ها، تعیین ضرب‌الاجل و القای زمان محدود برای احیای توافق هسته‌ای است، رویکردی که هدف آن فشار بر تیم مذاکره‌کننده و افکار عمومی ایران و ایجاد اغتشاش روانی در سایر طرف‌های مذاکره و جامعه ایران درباره زمان و نتیجه مذاکرات است.

مقامات غربی، دلیل تعجیل و تأکید بر پایان‌یافتن زمان را پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند، در‌حالی‌که عامل اصلی این سیاه‌نمایی‌ها اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی است که تلاش می‌کنند به هر وسیله، مذاکرات را با شکست مواجه کنند. اما استفاده از اهرم زمان برای تشدید فشار بر ایران در‌حالی صورت می‌گیرد که هیئت مذاکره کننده ایرانی از ابتدای فرایند جدید مذاکرات، با تیم کامل کارشناسی و ارائه پیشنهاد‌های سازنده بر‌اساس برجام به‌روشنی نشان داد که همه تلاش ایران، برای حصول توافق خوب در سریع‌ترین زمان ممکن است.

البته اگرچه طولانی‌شدن مذاکرات برای ایران مطلوب نیست، تن‌دادن به عجله برای رسیدن به هر توافقی، آن هم زیر فشار تهدید و تحریم، قطعا زیان‌بار است. اولویت جمهوری اسلامی، حل مسائل است و تا زمانی‌که مسائل فیمابین با در‌نظر‌گرفتن منافع ملت ایران رفع نشود، قید زمان و تعیین ضرب‌الاجل موضوعیتی ندارد. همان‌گونه‌که علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، تأکید کرد: اگر طرف مقابل اراده جدی و آمادگی عملی برای اجرای همه تعهداتش طبق برجام را داشته باشد، ظرف مدت کوتاهی خواهیم توانست به توافق مورد‌قبول دو طرف برسیم.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب به تیم مذاکره‌کننده فرصت دهیم

موسی احمدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «ایرنا» درباره مذاکرات ایران و گروه ۴+۱ در وین گفت: در این مذاکرات، موضوع اعتماد و بی‌اعتمادی مطرح نیست؛ همان‌طور‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما اعتمادی به غربی‌ها نداریم، مگر اینکه در عمل اثبات کنند که به تعهدات خود عمل می‌کنند. تیم مذاکره‌کننده کشورمان همفکر و همگراست و اعضای تیم یک هدف مشترک دارند و با‌توجه‌به عزت، حکمت و مصلحت و حفظ اقتدار نظام، به‌دنبال مطالبات بحق ملت ایران هستند.

وی افزود: ما به‌صراحت اعلام کردیم اگر بناست مذاکرات واقعی صورت گیرد و عملیاتی شود، باید طرف غربی، حسن نیت خود را نشان دهد و همه تحریم‌ها را لغو کند؛ در این‌صورت مذاکرات جدی است و به نتایجی مطلوب هم خواهد رسید. ایران مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهد و اگر طرف غربی بخواهد همانند دولت گذشته با ما رفتار کند و مذاکرات را به‌سمت فرسایشی پیش ببرد یا مطالباتی را مطرح کند که با ارزش‌های سیاسی ما همخوانی نداشته باشد، قطعا مذاکرات به جایی نخواهد رسید.

احمدی با بیان اینکه غربی‌ها باید حُسن نیت خود را اثبات کنند، گفت: بار‌ها مسئولان وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده اعلام کردند اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، ما در مذاکرات جدی هستیم؛ در‌غیر‌این‌صورت مذاکره، زمان و موقعیت‌ها را از ما خواهد گرفت و نتیجه‌ای هم برای آن‌ها نخواهد داشت. وی در پایان گفت: اگر بخواهیم در این مذاکرات با عزت و اقتدار جلو برویم، نباید توقع داشته باشیم که تیم مذاکره در مدت یک هفته یا یک ماه بخواهند به نتیجه مطلوب برسند یا دستاورد ملموسی داشته باشند. باید به این تیم فرصت دهیم تا با درایت و تدبیر و برنامه‌ریزی جلو برود و به اهداف مورد نظر دست پیدا کند.

ایران عاقلانه و هوشمندانه وارد مذاکرات شد

سیدداود صالحی، دیپلمات پیشین کشورمان، نیز در گفتگو با «ایسنا» در ارزیابی خود از روند مذاکرات وین با حضور تیم جدید مذاکره‌کننده کشورمان گفت: آقای باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان، خود صاحب‌تجربه است و تجربیات خوبی از مذاکرات دارد؛ بنابراین تیم مذاکره‌کننده ایرانی می‌داند با چه هدفی، موضوع را دنبال می‌کند.

وی افزود: با‌توجه‌به اینکه اروپا و آمریکا در مذاکرات خواسته‌های غیرمعقولی داشته‌اند و اهدافی را دنبال می‌کنند، عامل کندی روند مذاکرات شده‌اند. در چنین شرایطی، طرفین برای کسب مشورت به پایتخت‌ها بازمی‌گردند تا پس از آن نتیجه‌گیری کنند؛ زیرا تصمیم نهایی، کار سختی است و باید با تدبیر و بررسی همه جوانب انجام شود. تا‌کنون آقای باقری و تیم مذاکره‌کننده با رعایت همه مقررات بین‌المللی، خواسته‌های طبیعی ملت ایران را منعکس کرده‌اند، ولی متأسفانه برخی کشور‌های اروپایی چوب لای چرخ می‌گذارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->