به گزارش شهرآرانیوز، یوسف نوری در نخستین نشست خبریاش با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم و دانش آموز و شهیدان دوران دفاع مقدس، به نسبت رسانه با آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: طبق سندتحول بنیادین چهار رکن فرایند تربیت داریم که خانواده، حکومت، رسانه و نهادها و سازمانهای غیردولتی از این جمله است.
وی افزود: امروز قدرت ارتباطات در تحکیم مبانی دولتها و در حکومت و اداره نقش بیبدیلی دارد. هرجا رسانه به کمک ارزشها و ضدارزشها آمد آن جامعه ارزشمند و یا غیرارزشمند خواهد شد. ارزیابیهای بسیاری از این نهاد انجام شده است. امروز در رسانههای مان به تدریج رفتارهای عالمانه، محققانه و رفتارهای سنجیده رسانه را به ویژه با نظام تعلیم و تربیت می بینیم. اگر بخواهیم برای سندتحول بنیادین گفتمان سازی کنیم بی شک با کمک رسانه میسر می شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توقع ما از رسانه نباید توقع فرمایشی باشد، بلکه باید یک درخواست واقعی باشد گفت: هرکجا رسانه ضعفی دید باید منعکس کند تا برای رفع آن چاره اندیشی کنیم. رسانه یکی از ارکان فرایند تربیت است.
نوری افزود: گفتمان سازی سندتحول بنیادین شکل نگرفت و رسانه ها باید برای تحقق آن به ما یاری رسانند. آموزش و پرورش دستگاهی است که برای اجرای برنامه هایش نیازمند عزم ملی است که یک بخش اعظم ایجاد این عزم را رسانه ها می توانند دنبال کنند.
وی از رئیس جمهور و نمایندگان مجلس برای حسن اعتمادشان برای سپردن مسئولیت آموزش و پرورش به وی قدردانی کرد و گفت: رابطه نظام آموزش و پرورش با تولید، ارتقای فرهنگ و هنجارهای اجتماعی یک رابطه مستقیم و با ناهنجاری ها و انحراف ها یک رابطه معکوس و غیرمستقیم است.
وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که سهم ما از تولید ملی چقدر است؟ گفت: از دهه ۹۰ میلادی از طریق جی دی پی سنجیده میشود که یکی از شاخص های آن ارزش افزوده است. در یک زمانی ارزیابی انجام دادند که طبق آن بعد از بخش معدن، دوره ابتدایی در شاخص ارزش افزوده قرار داشت. علت این است که آموزش و پرورش با آموزش هایش در ارتقای سطح بهداشت، محیط زیست، اشتغال و غیره اثرگذار است. اگر فردی که اکنون مخترع است در نظام آموزش و پرورش خوب تربیت نشده باشد سخت است که در آموزش عالی به آن رسیده باشد.
نوری ادامه داد: باید ساحت های ششگانه را مستقر کنیم تا به اهداف عالیه که یکی از آنها کارآفرینی و اشتغال است برسیم. باید از نظام تک ساحتی عبور و به نظام تعلیم و تربیت چندساحتی برسیم. اگر رشته های هنرستان ها خوب انتخاب شوند مطمئنا تعداد بسیاری جذب بازار کار می شوند. ایجاد سواد، نه سواد اسمی و عملکردی بلکه سواد چندبعدی بسیار حائز اهمیت است و نظام آموزش و پرورش باید این هجرت را داشته باشد که قطعا برای آن برنامه داریم. همکاران ما قبلا این مسیر را شروع کرده اند که کند بوده و باید آن را با سرعت بیشتر و راهکارهای دیگری طی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم مهمترین عنصر در پیاده سازی تحول بنیادین است باید او را خوب دید و خوب به او رسیدگی کرد گفت: طبق پژوهشی، کار مفید معلمین در سال ۸۲ بالاترین کار مفید در میان کارمندان دولت بوده است. معلمان در دوران کرونا بسیار خوب کار کردند و بوسه بر دست آنها از سوی چون منی فرض و لازم است.
وی به پنج محور برنامه هایش اشاره کرد و گفت: بیش از چندین جلسه با نهادهای درونی و بیرونی برگزار شده است و قطعا برای حاکمیت و استقرار عدالت باید تلاش بسیاری انجام شود. مجوز اولیه بیش از ۳۴ هزار استخدام را گرفتهایم که در مناطق مرزی، عشایری و مناطقی که مدتهاست به علت عدم استقرار توزیعی و ترمیمی در این وضعیت هستند، بتوانیم جذب نیرو داشته باشیم. در بودجه امسال سرانه آن بخش ها را جدی دیدهایم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رتبه بندی معلمان اظهار کرد: گفته شده بود معلم در رتبههای یک تا پنج قرار بگیرد که خیلی خشک بودند، اما اکنون در رتبههای مربی تا استاد معلم قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه نقش بخش سوم اقتصاد که اقتصاد وقف، خیریه، داوطلبانه و مردمی است باید جدی دیده شود که برای آن برنامه داریم گفت: بیش از ۱۰ جلسه با خیرین داشتهام. باید خیرین را به سمت مناطق لازم التوجه بیشتر سوق دهیم.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دوم نشست خبری اش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره تعامل ضعیف این وزارتخانه با رسانهها و تاخیر در شروع برنامههای تحولی و تغییرات مدیریتی گفت: از همین هفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی منصوب میشود، خودم تعامل را از امروز شروع کردم که همه بدانند راهبردم همین است.
وی افزود: کار مربوط به انتصاب تعدادی از مدیران کل استان ها را انجام دادیم که از فردا معرفی میشوند. این کار نیازمند استعلامات و مصاحبهها بود که زمان می برد. این هفته حداقل چهار معاون نیز منصوب میشوند. قبول دارم که تاخیر شده است چون خودمان هم با تاخیر شروع کردیم.
نوری درباره مشکلات معلمان خرید خدمات گفت: ساعت خرید خدمات از ۲۴ به ۴۰ ساعت تبدیل شده است، ما حق الزحمه آن ساعاتشان را می دهیم که به اندازه میانگین ساعت تدریس یک فوق لیسانس آزاد است. بیمه آنها را هم باید کامل بپردازیم و برقرار کنیم که از سوی معاونت حقوقی پیگیری می شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال تمام ردیف های بودجه به برنامه های شاخص پذیر بر اساس تحول بنیادین تقسیم شدند که برای اولین بار اتفاق افتاده اظهار کرد: بودجه سال آینده با کلیدواژه سندتحول بنیادین شاخص بندی شده و باید به آن برسیم. باید در برنامه اجرایی سندتحول هرجا نیاز به ترمیم دارد، آن را انجام دهیم.
وی درباره تجمعات اعتراضی اخیر معلمان نیز گفت: فرهنگیان خواسته صنفی دارند، دیدهاند ترتیب اثر داده نشده و از این طریق نقدشان را مطرح کردهاند. این را به حساب ایستادن مقابل نظام نگذارید. ما برای اینکه نهادینه کنیم باید سازمانی درست کنیم و تشکل ها درون آن قرار بگیرند که این گفتمان را داشته باشیم که حرف و درد معلم شنیده شود. امشب هم جلسه حضوری و غیرحضوری داریم که مباحث مطرح خواهد شد.
نوری با بیان اینکه دو گروه را برای بیمه و درمان تعیین کردیم خاطر نشان کرد: به نظر میرسد ظرفیت برای بازگشت به بیمه طلایی و در زمانی که خودم مدیربودجه بودم وجود داشته باشد. امید است بحث بیمه را بتوانیم تا آخر ماه به نتیجه برسانیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: درباره وضعیت صندوق ذخیره هم باید گفت که هرچه از همه شاخصها نگاه میکنم بانک سرمایه تقریبا آخر است که نشان دهنده نحوه مدیریت است؛ بر اساس اصول بانکداری نوین اداره نمیشود. در هیئت مدیره صندوق ذخیره از متخصصان استفاده خواهیم کرد.
وی همچنین اعلام کرد که با آقای قاسمی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی صحبت کردم و گفتند آمادگی اختصاص ۳۰۰ هزار سهمیه مسکن ملی را دارند که خواستم حتی گروه دانشجومعلمان هم در فهرست مشمولان قرار بگیرند.
عذرخواهی؛ شرایط بودجهای به گونهای است که معوقات با تاخیر پرداخت میشود
نوری درباره روند پرداخت معوقات و پاداش پایان خدمت بازنشستگان گفت: پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۹ پرداخت شده به جز مواردی که مشکل داشته مانند فوتی و اینها،اما مطالبات به کل استان ها پرداخت شده است. برخی حقالتدریسها هم پرداخت شده اما در مواردی عقب ماندگی وجود دارد؛ ضمن عذرخواهی شرایط بودجهای به گونه ای است که با تاخیر پرداخت میشود با این حال در دولت جدی پیگیری کردیم. درباره اجرای رتبهبندی دو مکاتبه جدی با رئیس جمهور داشتم. اینها وظایف ماست و باید پیگیری کنیم تا انجام شود.
دریافت «شهریه» در مدارس هیات امنایی اجباری نباشد
نوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر سازوکارهای توسعه مدارس هیئت امنایی گفت: باید دست خیر مردم همیشه در نظام تعلیم و تربیت باشد، خیرین مدرسه ساز به اندازه ما اما با کیفیت بهتر و برکت بیشتر در حال مدرسه سازی هستند و تاکنون ۱۱۳ هزار مدرسه ساختهاند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در آیین نامه مدارس هیئت امنایی آمده است که شهریهای به اجبار برای فوقبرنامهها دریافت نشود، برای گسترش مدارس هیئت امنایی ابتدا باید این مدارس درست انتخاب شوند همچنین مردم کمک کنند، اما دریافت شهریه اجباری نباشد.
وی با اشاره به اینکه قرارگاهی برای ترمیم سندتحول ایجاد میکنیم که اینکار را انجام خواهد داد گفت: وقتی برنامه اجرایی نوشته شود نیازهای ترمیم سند استخراج میشود. تا برنامه اجرایی در نیاید سند وارد فاز استقرار نمیشود. زحماتی کشیده شده است اما سند هنوز نقشه راه در فاز اجرایی ندارد.
نوری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بازگشایی مدارس و برگزاری حضوری امتحانات با توجه به ورود ویروس امیکرون گفت: تا جایی که اطلاع دارم امیکرون کشندگی کم ولی انتشار سریع دارد. ما نهاد تعلیم و تربیت هستیم. نهاد تخصصی این امر وزارت بهداشت است و حرف ستاد ملی کرونا برای ما حجت است. امروز جلسه ستاد ملی کرونا برگزار میشود و هرچه اعلام کند همان را انجام میدهیم.
وی درباره اقدام برای معلمان بازداشتی نیز گفت: ما حامی معلم هستیم، حالا معلمی رفته اعتراض کرده است، بنده با مراجع ذیربط تماس میگیرم و در این باره صحبت میکنم. اما همانطور که گفته شد باید سازوکار مناسبی برای کنش های صنفی وجود داشته باشد. حتما رابط یا مشاور تشکل ها را برای بهبود تعاملات منصوب می کنیم.
نوری با بیان اینکه ما فعلا چیزی جایگزین شاد نداریم و باید حمایت و آن را تقویت کنیم گفت: لازم است متخصصان برنامه درسی ورود داشته باشند. میدانم که بخشی از خانواده ها در شاد حضور میزنند و درس را در پیامرسان دیگری ادامه میدهند. شاد باید غنی و کاربر پسند باشد. جلساتی با حضور متخصصان یادگیری الکترونیکی برای تقویت شاد در حال برگزاری است.
وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت اساتید هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مستخدم آموزش و پرورش با دیگر دانشگاه های وزارت علوم گفت: برای این همسان سازی دو سازوکار پیشبینی شده و امید است نتیجه بدهد. بودجهاش دیده شده است، در قانون هم" دانشگاههای وزارت علوم" آمده است.
منبع: ایسنا