انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس
سرخط خبرها

تاریخ ایام فاطمیه در سال ۱۴۰۰ چه روزی است؟

  • کد خبر: ۹۳۶۳۰
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
تاریخ ایام فاطمیه در سال ۱۴۰۰ چه روزی است؟
تاریخ شروع دهه فاطمیه ۱۴۰۰ (دهه فاطمیه اول) روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ و تاریخ شروع دهه فاطمیه دوم روز سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ است.

به گزارش شهرآرانیوز، در روایات و تحلیل‌ها تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) متفاوت است، به همین دلیل ایامی را برای شهادت حضرت زهرا در نظر گرفته و زمان بین دو تاریخ را ایام فاطمیه می‌نامند که از دهه‌های مهم عزاداری برای شیعیان و دوستداران خاندان اهل بیت پیامبر است.

ایام فاطمیه سال ۱۴۰۰ چه روز‌هایی است؟

تاریخ شروع ایام فاطمیه و تاریخ پایان ایام فاطمیه بدین ترتیب می‌باشد:


ایام فاطمیه ۱۴۰۰ اول (دهه اول):شروع دهه اول فاطمیه روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ و پایان آن شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۰ می‌باشد.

ایام فاطمیه ۱۴۰۰ دوم (دهه دوم):شروع دهه دوم ایام فاطمیه روز سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ و پایان آن پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ می‌باشد.

توضیحات:

لازم به ذکر است از شامگاه سه شنبه ۲۳ آذر مراسم روضه دهه اول فاطمیه آغاز و تا شامگاه جمعه ۳ دی ادامه دارد و همچنین مراسم روضه دهه دوم فاطمیه از شامگاه دوشنبه ۱۳ دی آغاز و تا شامگاه چهارشنبه ۲۲ دی ماه ادامه می‌یابد. (این تاریخ مربوط به برگزاری مراسمات روضه و دهه‌های اول و دوم فاطمیه است.)

درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (ص). میان علمای شیعه، دو تاریخ مشهور و مقبول است:یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (ص) و دیگری نود و پنج روز.

با توجه به رحلت پیامبر اسلام (ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخة سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا (س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌خوانند.

اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت (س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌خوانند.

ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می‌باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی؛ بنابراین فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می‌باشد. ظاهراً علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت (س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماه‌های قمری از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه درصورت کامل بودن ماه‌های قبل، روز شهادت ۱۳ جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می‌توانند پشت سر هم قرار گیرند.

ولی در عرف به دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا (س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می‌شود.

منبع: شمانیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->