قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پر درد بازنشستگان تامین اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود خرید و فروش جت شخصی در کشور آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

کره گرفتن از آب گل‌آلود ارزی

  • کد خبر: ۹۳۹۰
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۱
کره گرفتن از آب گل‌آلود ارزی
دبیر کمیته تخصصی شیر استان از تخصیص ارز دولتی برای واردات کره انتقاد کرد
شهامت - شنبه‌ای که گذشت، ستاد تنظیم بازار موافقت خود را با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کره‌های وارداتی اعلام کرد. بر اساس این تصمیم تمام محموله‌های وارداتی کره که پیش از تاریخ ۱۸ خرداد امسال بارگیری شده باشند از ارز دولتی برخوردار می‌شوند.
دبیر کمیته تخصصی شیر خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، با انتقاد از چنین تصمیمی، آن را مغایر با شعار سال می‌داند و به پشت پرده‌های این تصمیم این طور اشاره می‌کند: مصاحبه‌های اخیر برخی از فعالان صنایع لبنی مبنی بر گران شدن نرخ شیر خام از سوی دامداران مقدمه‌ای برای اتخاذ این تصمیم بود. در حالی که هیچ افزایش قیمتی در شیر خام نه در خراسان رضوی وجود داشت نه در کشور، دامداران شیر صنعتی را بر اساس نرخ پایه ۲۳۹۰ تومان که خرداد امسال مصوب شد می‌فروختند.
آرش فرزادنیا ریشه اتفاقات اخیر را فراتر از مسائلی که در ظاهر بیان می‌شود می‌داند. او می‌گوید: واقعیت این است که روسیه، به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده کره در جهان، با اوکراین بر سر کریمه اختلافاتی پیدا کرده است. اکنون روسیه با تقاضای زیادی وارد بازار ایران شده است. از سوی دیگر، واردات کره در کشور ممنوع است و یکی دو کارخانه بزرگ صنایع لبنی کشور، به دلیل ته کشیدن کره وارداتی شان، نمی‌توانند به روسیه صادرات کنند.
او این را هم یادآور می‌شود که صادرات کره در کشورمان ممنوع است و کره‌ای که پس از اعلام ممنوعیت صادر شده است و از این پس صادر خواهد شد نیز به صورت قاچاق یا با صادرات کره به نام محصولی دیگر صورت می‌گیرد.
این فعال دامپروری با رد افزایش قیمت شیر خام تأکید می‌کند: در دو سه ماه اخیر، هیچ اتفاق تازه‌ای در جدول نرخ شیر شامل جایزه درصد چربی، جایزه کیفیت، نرخ کرایه و ... نیفتاده است. البته با شروع فصل سرما، مانند هر سال، مصرف شیر در دانش آموزان و افراد مسن افزایش می‌یابد که تأثیر و اهمیت چندانی در بازار ندارد.
او می‌گوید: محدود کردن عرضه در بازار و فشار بر مصرف کننده به اضافه استفاده از ابزار رسانه و وارد کردن پای سازمان حمایت از مصرف کننده، بخشی از بازی نخ نمای مافیا برای گرفتن مجوز ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که سرانجام به خواسته شان رسیدند. آن‌ها به دنبال واردات کره با ارز دولتی و صادرات غیررسمی آن به روسیه بودند که سود بسیار زیادی برایشان دارد.
فرزادنیا با تأکید بر اینکه شکایت خود را به دیوان عدالت اداری می‌بریم، در پاسخ به این سؤال که آیا مصرف کننده داخلی هم از این تخصیص ارز سود خواهد برد، با استفهامی انکاری پاسخ می‌دهد: قیمتی که بالا برود، پایین نمی‌آید. مگر کاهش نرخ دلار از ۱۸ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان تأثیری بر کاهش قیمت‌ها گذاشت؟
او با انتقاد از فقدان حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی ادامه می‌دهد: وزارت صمت هوای صنایع را دارد، اما متولی بخش کشاورزی وزارتخانه‌ای است که بیست و چند مدیر آن به جرم فساد، سوء استفاده از ارز دولتی و ... در بازداشت به سر می‌برند.
دبیر کمیته شیر خراسان رضوی به گفته‌های تابش، معاون وزیر صمت، مبنی بر اینکه دامداران علوفه یارانه‌ای می‌گیرند و نباید نرخ شیر خام را بالا ببرند این طور واکنش نشان داد: ایشان یا نمی‌دانند یا خودشان را به ندانستن می‌زنند. نهاده‌ها قطره چکانی توزیع می‌شود و دامدار جز خرید از بازار آزاد ۵۰ درصد گران‌تر از نرخ مصوب، چاره‌ای ندارد. با وجود این، همچنان قیمت مصوب شیر را رعایت می‌کند.
فرزادنیا با بیان اینکه نهاده‌های دولتی حداکثر ۳۰ درصد از نیاز دامدار را تأمین می‌کند می‌گوید: گاوداری که در ماه مصرف ذرت دانه‌ای دامی اش ۱۰۰۰ تن است، ماهانه ۳۰ تن سهمیه دولتی نصیبش می‌شود. برای آن هم باید الان پول بریزد و ۳ ماه بعد تحویل بگیرد.
او صحبت‌های خود را با یک سؤال تمام می‌کند: چرا کسی حاضر نیست ابعاد موضوع را با حضور طرفین و رسانه‌ها باز کند؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->