نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ حال ناخوش کشتی مشهد حضور تماشاگران زن در بازی پرسپولیس و آلومینیوم ممنوع شد + عکس مشکلات بی‌شمار ورزشگاه تختی در دوره مدیریت هیات فوتبال | حتی کاور چمن هم نداشتند! ثبت نام مجدد کاندیدا‌های هیات فوتبال خراسان یک تخلف بزرگ است | اهمال کاری هیات در روند برگزاری انتخابات مسجل است  پرسپولیس در جستجوی جام حذفی| جمعه شب حساس سرخ‌ها در اراک واکنش درویش به برکناری از پرسپولیس حذف ستاره‌های لوگوی سرخابی در آئین واگذاری شمسایی: به اولین هدفمان که صعود به جام جهانی بود، رسیدیم یزدانی: حضور ورزشکارانی مثل تیلور اعتبار کشتی المپیک را بالا می‌برد نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا | سلام یوزهای ایرانی به جام جهانی خطیر: حق امضای استقلال همچنان با من است پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند وزیر ورزش و جوانان: امروز نقطه عطفی در تاریخ ورزش کشور است پائز نیامده والیبالیست‌ها را به خط کرد غیبت حسن یزدانی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد سرمربی تیم ملی والیبال وعده المپیک پاریس را داد! پخش زنده بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین توافق بیغم با مس + عکس
سرخط خبرها
با‌وجود اضافه‌شدن بیش از ۳۰ هزار مترمربع فضای ورزشی در استان

سرانه ورزشی همچنان مغلوب جمعیت دانش‌آموزان است

  • کد خبر: ۹۴۰۵
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۷
سرانه ورزشی همچنان مغلوب جمعیت دانش‌آموزان است
مژده رنگیان - در طول سال تحصیلی، یک دانش‌آموز به‌طورمتوسط ۲۵ جلسه تربیت‌بدنی خواهد داشت که زمان هر کلاس ۹۰ دقیقه است. هر هفته تنها یک جلسه برگزار می‌شود و تعداد درخورتوجهی از مدارس به‌دلیل نبود زیرساخت لازم، تغییرات آب‌وهوایی، ایام تعطیلی و نبود معلم ورزش، از همین تک‌جلسه نیز محروم می‌شوند. ازسوی‌دیگر هر ۴۰۰ دانش‌آموز نیاز به یک مربی متخصص ورزشی دارند که این میزان مربی و معلم ورزش وجود ندارد و همچنان با کمبود نیرو در مشهد و استان روبه‌رو هستیم. حالا آموزش‌وپرورش برای افزایش فعالیت بدنی و ورزش دانش‌آموزان، به‌دنبال راهکار‌های جدید است.
صفدر سلطانی، معاونت تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، از برگزاری طرح‌هایی همچون حیاط پویا، مدرسه پویا، المپیاد درون‌مدرسه‌ای و مدرسه قهرمان در مدارس استان خبر داد. او روز گذشته در نشست خبری با حضور اهالی رسانه اظهار کرد: المپیاد درون‌مدرسه‌ای نیز برای فعال‌کردن دانش‌آموزان در نظر گرفته شده که سه‌شنبه به‌صورت نمادین در یکی از مدارس ناحیه‌یک افتتاح می‌شود و تمامی مدارس نیز رقابت‌های خود را آغاز می‌کنند. سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار دانش‌آموز یعنی ۵۰ درصد جمعیت دانش‌آموزان استان در طرح المپیاد درون‌مدرسه‌ای شرکت کرده‌اند. در مدرسه قهرمان نیز دانش‌آموزان از سطح مدرسه شروع کرده و تا رقابت‌های جهانی صعود می‌کنند؛ به‌طوری‌که امسال برای اولین‌بار دختران دوومیدانی‌کار ما به مسابقات جهانی کرواسی اعزام شدند و اولین مدال را نیز کسب کردند.

تزریق پویایی و حرکت به دانش‌آموزان
سلطانی خاطرنشان کرد: قرار است از فضا و زمان‌های بلااستفاده کمک بگیریم. براساس طرح حیاط پویا، خط‌کشی‌هایی بر روی زمین و دیوار‌های حیاط صورت گرفته تا دانش‌آموزان در زمان‌های مختلف بتوانند بازی‌ها و تمرینات ورزشی را به‌صورت خودجوش انجام دهند. امسال مدرسه پویا نیز راه‌اندازی شده است. در این طرح از همه فضا‌های موجود در مدرسه استفاده می‌کنیم. سالن‌های امتحانات، نمازخانه‌ها، کف حیاط و کلاس‌های درس همگی تبدیل به فضایی شود که دانش‌آموزان بتوانند فعالیت‌های ورزشی را در زمان‌های بلااستفاده انجام دهند و همیشه دردسترس باشد.

افزایش دوصدم‌درصدی سرانه ورزشی استان
معاونت تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته در بحث سرانه فضا‌های ورزشی در رتبه بیست‌ودوم کشور قرار داشتیم، تصریح کرد: امسال به لطف خیرانی همچون مروج، ۷ سالن ورزشی به اندازه ۱۲ هزار مترمربع به جمع فضا‌های ورزشی مشهد اضافه شد. به‌همت یکی دیگر از خیرین، مجموعه‌ورزشی هفت‌هزار‌متری با سالن و استخر در مشهد و یکی از مناطق کم‌برخوردار افتتاح شد. به‌جز این فضا‌ها ۲۰ استخر و ۲۹ سالن نیمه‌تمام نیز در استان وجود دارد. سال قبل ۱۲ چمن مصنوعی در استان افتتاح شد که یکی از این چمن‌ها مختص دختران در یکی از مدارس ناحیه ۴ مشهد بود. همچنین قرار است از ۵۰ چمن مصنوعی در مدارس نوسازی که تحویل داده می‌شود، بهره‌برداری شوند.

همچنان فضای ورزشی کم است
سلطانی ادامه داد: فضا‌هایی که امسال افتتاح شدند و به بهره‌برداری رسیدند، حدود ۲ صدم‌درصد به سرانه ورزشی دانش‌آموزی استان اضافه کردند. میانگین سرانه کشوری ۱۷ صدم درصد است که خراسان از ۱۳ صدم به ۱۵ صدم درصد ارتقا پیدا کرد. پیش‌بینی ما این است که از رتبه ۲۲ به ۲۰ صعود کنیم. فضا‌های ورزشی خراسان کم نیست؛ اما به نسبت تعداد دانش‌آموزانی که درحال تحصیل هستند، فضا کم است. در مشهد این سرانه ۸‌صدم‌درصد است، در تبادکان کمترین میزان سرانه را شاهد هستیم که با توجه به جمعیت ۱۳۰ هزارنفری دانش‌آموزان، سرانه فضای ورزشی ۵ صدم‌درصد است. بیشترین مقدار نیز در کدکن و گناباد و داورزن است که دلیل آن افت تعداد دانش‌آموزان آن منطقه است.

۳ هزار بسته برای ۹ هزار مدرسه
او با اشاره به شرایط تجهیزات ورزشی دانش‌آموزان در مشهد گفت: امسال در شهریورماه و شروع مدارس، کاروان‌هایی از وسایل و تجهیزات موردنیاز راهی مدارس شد. ۹ هزار مدرسه داریم که فقط توانستیم ۳ هزار بسته را ارسال کنیم. تقریبا ۳۰ درصد از مدارس تجهیز شدند؛ البته برخی مدارس در مناطق برخوردار هیچ‌گونه تجهیزات ورزشی نداشته‌اند و بعد از پیگیری مشخص شد اولویت‌های مدیران مدارس، ورزش نبوده است که با تغییر در برنامه این مدارس، سالن‌هایی برای ورزش دانش‌آموزان در نظر گرفته شد. با توجه به همین موضوع معاونت تربیت‌بدنی منتظر گزارش‌ها هستیم تا پیگیری کنیم.

آموزگاران پایه ورزش هم تدریس می‌کنند
سلطانی تصریح کرد: در بحث ورزش مدارس، ۳ فاکتور نیروی متخصص، محتوای آموزشی و فضای مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حوزه ابتدایی کمبود نیروی متخصص در سطح کشور وجود دارد؛ به‌همین‌دلیل برای جبران این کمبود، آموزگاران پایه آموزش‌هایی در حوزه تربیت‌بدنی می‌بینند. سال گذشته دوره‌هایی برای معلمان زن برگزار شد و امسال نیز معلمان مرد آموزش می‌بینند تا بتوانند جای خالی معلمان ورزش در مدارس را پر کنند و اطلاعات پایه درباره ناهنجاری‌ها و اصول رفتار بدنی را به دانش‌آموزان منتقل کنند. همچنین دوره امدادگران ورزشی را برای معلمان ورزش با توجه به ضرورتی که وجود دارد، برگزار کردیم تا بتوانند بهترین عملکرد را در قبال دانش‌آموزان آسیب‌دیده داشته باشند.

تقدیر انجمن ورزشی‌نویسان از سلطانی
در حاشیه این نشست خبری، انجمن ورزشی‌نویسان خراسان رضوی از معاونت تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی قدردانی کرد. طی سال گذشته و امسال انجمن ورزشی‌نویسان استان توانست با همت اهالی این انجمن، رسانه‌ها و تربیت‌بدنی آموزش‌وپروش، مدرسه‌ای در منطقه تبادکان را با وسایل آموزشی و ورزشی تجهیز کند و نیز با پرداخت دیه یک دانش‌آموز که در زندان به سر می‌برد، شرایط آزادی او را فراهم کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->