وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

درباره جنجال لو رفتن نسخه‌ای از فیلم «نگهبان شب» یک‌ماه پیش از چهلمین جشنواره فجر

  • کد خبر: ۹۴۱۹۱
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
درباره جنجال لو رفتن نسخه‌ای از فیلم «نگهبان شب» یک‌ماه پیش از چهلمین جشنواره فجر
چند روز پیش محمدتقی فهیم، منتقد برنامه هفت، در صفحه‌ شخصی‌ اینستاگرامش، وعده داد هر روز نگاهی به یکی از فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر داشته باشد. داستان از زمانی به یک جنجال تبدیل شد که فهیم -که جزوی از هئیت انتخاب جشنواره نیست- به آخرین ساخته رضا میرکریمی پرداخت و در بخشی از نوشته‌اش به داستان و بخش‌هایی از فیلم اشاره کرد. گویا او نسخه‌ای از فیلم را دیده بود...

شهرآرانیوز - از چند روز پیش محمدتقی فهیم، منتقد برنامه «هفت»، در صفحه‌ شخصی‌ اینستاگرامش، وعده داده است هر روز نگاهی به یکی از فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر داشته باشد. اتفاقی که می‌توانست پیش از شروع جشنواره نگاهی کوتاه و پیش‌بینی‌ای ساده‌ از فیلم‌های بخش مسابقه باشد، اما به جنجال و حاشیه‌ای جدید برای جشنواره فیلم فجر تبدیل شد.

داستان از زمانی اوج گرفت که فهیم به آخرین ساخته رضا میرکریمی پرداخت و در بخشی از نوشته‌اش به داستان و بخش‌هایی از فیلم او اشاره کرد. سؤال اصلی این بود که چطور کسی خارج از هیئت انتخاب جشنواره توانسته نسخه‌ای از فیلم را ببیند؟ فهیم وعده داده بود همه ۲۲ فیلم بخش مسابقه را معرفی کند؛ وعده‌ای که شاید با کارگردان‌ها و فیلم‌ساز‌های شناخته‌شده محقق شود، ولی مورد فیلم «نگهبان شب» گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه او چطور می‌خواهد درباره ۹ فیلم‌ساز فیلم‌اولی و فیلم‌هایشان بنویسد را بیشتر کرد. البته ممکن است رویکرد فهیم بعد از حواشی به‌وجود آمده به هرشکلی تغییر کند.

این موضوع حواشی هیئت انتخاب جشنواره امسال را بیشتر می‌کرد چون آقای منتقد نام دبیر جشنواره را هم در انتهای پستش آورده بود. هیئت انتخاب جشنواره چهلم برای انتخاب‌هایش و حذف برخی فیلم‌ها، از جمله «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله، پیش از این هم در مرکز انتقاد بود و این‌گونه پایش به یک حاشیه دیگر هم باز شد. 


نزاع و بحث دوباره سر فیلم «قاتل و وحشی» | بیانیه سازندگان مقابل بیانیه دبیرخانه جشنواره فجر

چه فیلم‌هایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور ندارند؟ | غایبان سرشناس‌تر از حاضران

واکنش تند علی زرنگار به حذف فیلم «علت مرگ: نامعلوم» از چهلمین جشنواره فیلم فجر


ساعاتی بعد از یادداشت فهیم درباره فیلم «نگهبان شب»، صادق میرکریمی، مجری طرح فیلم، در واکنش به این اتفاقات یادداشتی منتشر کرد:

«فیلم ما همچنان مراحل فنی خود را طی می کند و به‌جز هیئت انتخاب جشنواره و شورای پروانه نمایش در جای دیگری نمایش نداشته است، که احتمالا این درمورد فیلم‌های دیگر راه‌یافته به جشنواره هم صدق می‌کند، این موضوع که چطور یک منتقد سینمایی آن‌ها را یک‌ماه قبل از شروع جشنواره دیده و درباره‌شان نوشته و حتی قصه فیلم‌ها را هم لو داده کاملا عجیب است و با کمال تأسف ایشان با شهامت نام دبیر محترم جشنواره را هم در انتهای مطالب منتشره خود منشن کرده که مسئولیت دبیر را برای پیگیری موضوع بیشتر می‌کند. با توجه به اینکه رعایت استانداردهای حرفه‌ای و اخلاقی انتظار حداقلی فیلم‌سازان از برگزارکنندگان جشنواره است، انتظار پاسخگویی و یا موضع‌گیری ستاد جشنواره دراین مورد از سوی پدیدآورندگان آثار امری کاملا منطقی به نظر می‌رسد. طبعا مالکان حقوق معنوی و مادی فیلم "نگهبان شب" در صورت انتشار غیرقانونی فیلم هرگونه پیگیری حقوقی را برای خود محفوظ می‌دارند.»

درباره جنجال لو رفتن نسخه‌ای از فیلم « نگهبان شب» یک‌ماه پیش از چهلمین جشنواره فجر

اگر فکر می‌کنید محمدتقی فهیم دربرابر انتظار و توقع منطقی صاحبان فیلم «نگهبان شب» از هیئت انتخاب، واکنش و پاسخ منطقی‌ای داشته سخت اشتباه می‌کنید. او بعد از حذف پستش درباره فیلم «نگهبان شب» در یادداشتی عجیب‌تر رضا میرکریمی را نشانه گرفت و حق خود دانست نسخه‌ای لورفته از فیلم را ببیند و حتی نام کسی را که مسبب این اتفاق باشند پنهان کند:

«من خبرنگار قدیمی و منتقد فعالم که دوستان و منابع خودم را دارم

آقای صادق میرکریمی

پدرتان در مقام حقیقی برای من از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

ابتدا شما را ارجاع می‌دهم به سالی که فیلم «زیر نور ماه» را داوران کنار گذاشته بودند و من و برخی دیگر از رسانه‌ای‌ها، محکم‌تر از امروز، ورود کردیم. بله من نه تنها با دو نفر از داوران وقت تماس گرفتم که حتی با مدیر مسئول و سردبیر محل کارم، صحبت کردم و درخواست نمودم که هرکاری می‌توانند بکنند، چون «زیر نور ماه»، فیلمی خوب و حیف است در جشنواره نباشد و ... آن‌موقع شما نبودید که بپرسید فهیم، فیلم را کجا دیدی که خودت را برایش تکه‌پاره می‌کنی.

و نیز ذر زمان فیلم سرکار خانم آبیار که بچه‌های رسانه و از جمله من به قضیه ورود کردیم و ...

دلیل اشاره‌ام به موارد فوق بدین منظور است که دیدن فیلم‌ها قبل از جشنواره یک سنت است که البته فیلم‌سازان عزیز از رویکرد‌های مثبت این روند نورانی می‌شوند و احتمالا از نظری منفی برمی‌آشوبند. بگذریم و بپردازیم به اینکه من چطور فیلم شما را دیدم.

نخست اینکه بنده هیچ رابطه سازمانی با جشنواره و حوالی آن ندارم؛ و اساسا طی مدت بازبینی فیلم‌ها، کسی مرا در اطراف دفتر جشنواره و فارابی و ... ندیده است، پس بی‌جهت مدیریت جشنواره را سیبل حاشیه‌ها نکنید که انصاف نیست.

آقای میرکریمی، بنده پانزده دقیقه فیلم شما را دیدم که معلوم بود با گوشی ضبط شده است، بخشی از آن پشت صحنه یک پارکینگ بود و بخشی راش‌های ناقص و البته خلاصه قصه آن که برایم از سوی یکی از نزدیکان پروژه واتساب شده بود، همین.

برای اینکه به قضیه بیشتر پی ببرید، مجددا ارجاعتان می‌دهم به مطلبی که قبل ازاین در صفحه‌ام درباره فیلم آقای کیمیایی نوشته بودم و ازآنجا که آن را هم ندیده بودم اشاره‌ای به قصه داشتم که کاملا صحیح نبود لذا آنجا هم یکی از نزدیکان پروژه ایشان طی توضیحی قصه را اصلاح کرده بود که متعاقبا استواری کردم.

آقا صادق، این طبیعی است که بنده با چهل و پنج سال کار در رسانه و البته حوالی سینما، از چنین امکانی برخوردار باشم و شما هم تلاش نکنید که بخواهید منبع ارسال ویدیو را معرفی کنم، چراکه اگر سرم برود و همه قدرت رسانه‌ای که دارید بکار بیفتد، به‌عنوان یک خبرنگار هرگز از رازداری‌ام عدول نخواهم کرد.

ضمنا شما جوانید. توصیه می‌کنم دل بزرگ کنید.

والسلام»

درباره جنجال لو رفتن نسخه‌ای از فیلم « نگهبان شب» یک‌ماه پیش از چهلمین جشنواره فجر

 فعلا به منبع درزکردن نسخه‌ای از فیلم کاری نداریم، مشکل در استدلال آقای فهیم در توجیه کل ماجراست؛ اول توسل به پیشینه دیدن فیلم‌های جشنواره پیش از شروع آن که ممکن است گاهی به نفع فیلم‌ساز باشد و گاهی نباشد. مشخص است که نفع و ضرر یک عمل برای عده‌ای نمی‌تواند توجیهی برای اشتباه‌بودن یا نبودن آن باشد؛ اگر فیلم‌های جشنواره‌ای را پیش از شروع رسمی رویداد کسانی غیر از اعضای انتخاب به هرشکلی و با هر وسیله‌ای ببینند -فارغ از نفع و ضرر این اتفاق برای سازندگان- می‌توان آن را منطقی و درست جلوه داد؟ شاید این اتفاق در دوره‌های پیشین جشنوار‌ه‌ فجر و حتی جشنواره‌های دیگر بیفتد ولی صحبت مستقیم درباره آن و توجیهش به این شکل کمتر پیش می‌آید. نکته بعد اینکه آقای فهیم ناخواسته در مغلطه‌ای دیگر گرفتار شده است. او پنها‌‌ن‌کردن منبع ارسال ویدئو را رازداری می‌داند ولی دیدن نسخه‌ای که نباید می‌دیده و لو دادن داستان آن را شامل رازداری نمی‌دانند!

بعد از صحبت‌های فهیم خطاب به صادق میرکریمی و اشاره به هیئت انتخاب جشنواره چهلم، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر هم اطلاعیه‌ای صادر کرد. دبیرخانه اعلام کرده است نسخه لو رفته از فیلم «نگهبان شب»، خارج از ستاد جشنواره و سازمان سینمایی در معرض دید برخی قرار گرفته است. این دبیرخانه تاکید کرده ضمن حمایت از تهیه‌کننده و صاحبان فیلم، تا یافتن عامل یا عاملین احتمالی دیده‌شدن فیلم «نگهبان شب» و استیفای حقوق معنوی و مادی صاحبان فیلم، در کنار ایشان خواهد بود:

«آثار ارائه‌شده به دبیرخانه جشنواره، فقط توسط مسئول دبیرخانه، اعضای هیئت انتخاب و شخص دبیر جشنواره موردبازبینی قرار می‌گیرد و برخلاف حواشی و ادعا‌های نادرست، با تدابیر اتخاذشده دبیرخانه جشنواره جهت ایزوله فضای بازبینی، حتی سایر دست‌اندرکاران ستاد جشنواره امکان دیدن آثار را ندارند، چه برسد به افراد متفرقه و بیرونی.

یادآوری می‌شود در سال‌های اخیر و با استفاده از تکنولوژی DCP و رمزگذاری روی نسخه‌های فیلم برای پخش در زمان‌های معین، نسخه‌های DCP اساساً قابلیت کپی یا نمایش در زمان‌های دیگر (غیر از آن‌چه که برنامه‌ریزی شده باشند) را ندارند.

در تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۰، نسخه‌ای از فیلم سینمایی «نگهبان شب» متقاضی حضور در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر در قالب DCP توسط محمدصادق میرکریمی، مجری طرح این فیلم به دبیرخانه جشنواره ارائه شد. در ابتدا KDM (رمز DCP) عمل نکرد و فایل فیلم برای نمایش باز نشد. در ادامه نماینده مجری طرح فیلم، نسخه را به استودیو بازگرداند و پس از چند ساعت، با ارائه نسخه جدید DCP به دبیرخانه، فیلم موردبازبینی هیئت انتخاب قرار گرفت. با توجه به این که نسخه فیلم «نگهبان شب»، در قالب DCP و رمزگذاری شده بود، این رمز بعد از نمایش فیلم برای هیأت‌انتخاب غیرفعال شد و طبق روال، نسخه فیلم از سرور نمایش فیلم هیأت انتخاب حذف شد. بررسی‌های دبیرخانه جشنواره نشان می‌دهد که به دلیل نمایش این فیلم در قالب DCP رمزگذاری شده، نه در نمایش برای هیئت انتخاب جشنواره و نه در نمایش برای شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی، امکان بازبینی توسط افراد غیر مسئول وجود نداشته است.

ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر ضمن تأکید بر صیانت از حقوق صاحبان کلیه آثار، از جمله فیلم «نگهبان شب»، این اطمینان را می‌دهد که تمامی فیلم‌ها و از جمله فیلم «نگهبان شب» مورد صیانت و حراست این ستاد قرار داشته و ستاد جشنواره به صراحت اعلام می‌کند، احتمالاً نسخه دیگری از این فیلم در خارج از ستاد جشنواره و سازمان سینمایی در معرض دید منتقد مذکور قرار گرفته است. بنابراین، ضمن حمایت از تهیه‌کننده و صاحبان فیلم، تا یافتن عامل یا عاملین احتمالی دیده شدن فیلم «نگهبان شب» و استیفای حقوق معنوی و مادی صاحبان فیلم، در کنار ایشان خواهد بود.

بر این اساس، ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر و سازمان سینمایی ضمن پیگیری جدی این ماجرا، از تهیه‌کننده محترم فیلم می‌خواهد در صورت حصول به نتیجه، منبعی را که منجر به دیده‌شدن فیلم در خارج از ستاد جشنواره شده، معرفی نمایند.»  

فعلا پیش‌بینی سر و ته این ماجرا -مثل حواشی فیلم «قاتل و وحشی»- کمی سخت است اما تا حدود زیادی می‌توانیم مطمئن باشیم داستان با روش «پیداکنید پرتقال‌فروش را» به یک نقطه مبهم دیگر کشیده شود تا همه از گیجی‌ و ابهام بی‌خیال پیگیری‌اش شوند و یا حتی با یک حاشیه عجیب و غریب دیگر از جشنواره فجر کلا فراموشش کنند.


اطلاعیه جدید روابط عمومی فیلم «نگهبان شب» درباره قاچاق فیلم، آقای منتقد و سازمان سینمایی


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->