آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند خوش بینی حال جامعه را خوش می‌کند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد زیرمیزی در کار حقوقی جزئیاتی تازه از کشف نیم‌تن مواد مخدر در تایباد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند
سرخط خبرها

کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین آلاینده زمین را بشناسید

  • کد خبر: ۹۴۳۵۷
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین آلاینده زمین را بشناسید
ته سیگار‌ها همواره یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های آب و خاک در دهه‌های اخیر بوده اند و در گزارشی که به تازگی منتشر شده است، سهم آن‌ها از کل پسماند‌های دنیا؛ چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تخمین زده شده است.

مریم شیعه زاده | شهرآرانیوز؛ ته سیگار‌ها همواره یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های آب و خاک در دهه‌های اخیر بوده اند و در گزارشی که به تازگی منتشر شده است، سهم آن‌ها از کل پسماند‌های دنیا؛ چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تخمین زده شده است. آمار فاجعه باری که به خوبی نشان می‌دهد ته سیگارها، بزرگ‌ترین دشمنان زمین هستند و برای کاهش آلودگی آن ها، باید به تمهیدات جدی اندیشید.

سالانه در سراسر دنیا نزدیک به ۶ تریلیون نخ سیگار مصرف می‌شود که از این آمار، پسماند ۴.۵ تریلیون نخ در طبیعت رها می‌شود. به این صورت ته سیگار‌ها بیشترین حجم زباله رها شده در طبیعت را تشکیل می‌دهند و تنها یک سوم آن‌ها سر از سطل زباله درمی آورند. ۷ سال پیش بود که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در دو دهه گذشته، کارخانه‌های سیگارسازی ۴۵ میلیون تن زباله جامد، ۶ میلیون تن زباله نیکوتین و ۴۰۰ هزار تن زباله شیمیایی تولید کرده اند و امروز این آمار، افزایش درخورملاحظه‌ای یافته است.

این حجم می‌تواند به کاهش رشد گیاهان و جوانه زدن آن‌ها منجر شود و آخرین پژوهش مجله ایمنی محیط زیست و سم شناسی، ته سیگار‌ها تا ۲۵ درصد؛ از رشد گیاهان می‌کاهند و تا ۵۷ درصد از وزن ریشه را کم می‌کنند.

این مطالعه در سال ۲۰۱۹ و در دانشگاه Anglia Ruskin انگلستان انجام شده است و با این حال، هنوز هم ابعاد بسیاری از تأثیر آلایندگی ته سیگار بر گیاهان مشخص و واضح نیست. برخلاف باور عموم که گمان می‌کنند، فیلتر سیگار بافت نرم و پنبه‌ای مانندی دارد و به سرعت تجزیه می‌شود، باید گفت که این فیلتر از پلاستیکی با ماندگاری بالا تهیه می‌شود و تجزیه آن می‌تواند بین ۱۸ ماه تا ۱۰ سال زمان ببرد و به بحران میکروپلاستیک‌ها در جهان دامن بزند. افزون بر نیکوتین؛ آرسنیک، سرب، مس و کروم نیز از فلزات سمی و سنگینی هستند که سالانه به مرگ میلیون‌ها پرنده و آبزی منجر می‌شوند و به چرخه غذایی انسان بازمی گردند.

در کنار مهم‌ترین توصیه، که ترک سیگار است؛ می‌توان به مصرف کنندگان آن آموزش داد تا مسئولانه‌تر سیگار بکشند و به بحرانی که به واسطه فیلتر‌های سیگار پیش روی داریم، دامن نزنند. مهم‌ترین و اولین قدم برای این کار، این است که تحت هیچ شرایطی ته سیگار را در کوچه، خیابان، جنگل، رودخانه، دریا و... رها نکنند و فیلتر‌ها را در جعبه‌ای کوچک و یا یک بطری پلاستیکی، جمع آوری کنند و دیگران را هم به انجام این کار تشویق کنند. در کنار همه این‌ها به نظر می‌رسد که باید قوانین سخت گیرانه تری برای جلوگیری از رها کردن ته سیگار در طبیعت به تصویب برسد و هزینه جمع آوری و معدوم سازی ته سیگار از تولیدکنندگان آن دریافت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->