رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان| تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است آمریکا قطع‌نامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد تکذیب پرواز ریزپرنده در اصفهان | پدافند به شیء مشکوک شلیک کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور تکذیب شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت شهر اصفهان عادی است| ادامه پرواز هواپیما‌ها در فرودگاه شهید بهشتی بازگشت وضعیت عادی پروازها به تمامی فرودگاه‌های کشور شهر اصفهان در امنیت و آرامش است + فیلم شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم
سرخط خبرها

انقلابیگری، فسادستیزی و عدالت‌محوری گفتمان دولت سیزدهم

  • کد خبر: ۹۴۳۶۹
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
انقلابیگری، فسادستیزی و عدالت‌محوری گفتمان دولت سیزدهم
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در رأس دستگاه اجرایی کشور، پیش از سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، برنامه‌های خود را مبتنی‌بر دو محور گسترش عدالت و مبارزه با فساد به جامعه معرفی کرد و همین موضوع نیز منجر به استقبال اکثریت از این مهم شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رؤسای جمهور در دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هر‌یک به‌نوعی در دوره مسئولیت خود، طلایه‌دار گفتمانی خاص در جامعه بوده‌اند. به‌عنوان نمونه، دولت پنجم و ششم با محور توسعه اقتصادی و سازندگی پا به میدان گذاشت، دولت هفتم و هشتم با محوریت توسعه سیاسی و فرهنگی روی کار آمد، دولت‌ نهم و دهم شعار عدالت و حمایت از طبقات فرودست را سرلوحه خود داشت و دولت یازدهم و دوازدهم هم به سیاست خارجی اولویت داد و تعامل با دنیا را در دستور‌کار خود قرار داد. حال پس‌از گذشت چندماه از فعالیت دولت سیزدهم، پرسش این است که گفتمان این دولت چیست.

آیا می‌توان همین دو محور را شاکله‌های اصلی گفتمان دولت سیزدهم دانست؟ دراین‌باره تحلیلگران سیاسی، نظرات متفاوتی دارند.

تئوریزه‌سازی انقلابیگری

سیدحسین نقوی‌حسینی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره رویکرد دولت سیزدهم، به «مثلث‌آنلاین» گفت: من اگر بخواهم از روی شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی که هم در سال‌96 و هم در سال‌1400 اعلام کرد، نکاتی را بگویم، می‌‌توان گفت که او می‌‌خواهد کشور را در مختصات مختلف، اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انقلابی، اداره کند. او می‌‌خواهد انقلابیگری را تئوریزه کند. آقای رئیسی به‌دنبال بازسازی روحیات انقلابی است و یک بار دیگر می‌‌خواهد انقلابیگری را در فضای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی احیا کند؛ به‌همین دلیل رویکرد عدالت اجتماعی را در پیش گرفته است و دغدغه پاکدستی و خادم‌بودن مسئولان را دارد.

وی افزود: گفتمان دولت آقای رئیسی انقلابیگری است؛ آن هم بر‌اساس مصالحی که رهبر معظم انقلاب تبیین کرده‌اند.

عدالت‌محوری و مبارزه با فساد

حسین کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره اینکه دولت سیزدهم را با چه گفتمانی می‌‌توان شناخت به «مثلث‌آنلاین» گفت: هر دولتی که روی کار می‌‌آید گفتمانی را مطرح می‌‌کند و روی آن مانور زیادی هم می‌‌دهد، اما باید دید وقتی دولت تحویل داده می‌‌شود، چه میزان از آن گفتمان، رنگ واقعیت به خود گرفته است؛ به بیان دیگر چندان مهم نیست که چه می‌‌گفتند، مهم آن است که چه عملکردی از دولت‌ها شاهد بوده‌‌ایم. اکنون هم دولت آقای رئیسی با گفتمان عدالت‌محوری و مبارزه با فساد وارد میدان شده و ریل‌‌گذاری‌هایی هم برای تحققشان انجام داده است.

خدمت و مبارزه با فساد

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی، درباره چیستی گفتمان دولت سیزدهم به «نامه‌نیوز» گفت: باید منتظر ماند و دید که دولت سیزدهم به چه سمتی می‌‌رود اما آنچه از حرف‌های آقای رئیسی و وزرایش به دست می‌‌آید، این است که گفتمان دولت، خدمت و مبارزه با فساد است اما هنوز برای قضاوت کامل زود است و باید دید که دولت آقای رئیسی در چه مسیری پیش می‌‌رود. وی افزود: تصور می‌‌کنم چون آقای رئیسی از قوه قضاییه آمده است و در آنجا هم نشان داد عزم راسخی برای مبارزه با فساد دارد، می‌‌تواند عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشد. حالا هم آقای رئیسی باید بکوشد که رانت‌ها را بخشکاند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->