برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

خروس‌ها و جَنگ‌های آدم افروز

  • کد خبر: ۹۴۷۹
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۵
خروس‌ها و جَنگ‌های آدم افروز
گذری بر نمایشگاه «خروس‌نشان» که در نگارخانه سروش برپا شده است
سبزه‌قبا| حمایت از حیوانات و رعایت حقوق آن‌ها همواره در آثار هنرمندان جای داشته است. گاهی این جایگاه ترویجی بوده است و گاهی هم حمایتی. بعضی اوقات هم هنرمندانی همچون امیر حاجی‌عباسی، عکاس مشهدی، در آثارشان قصد دارند تلنگری به مخاطبانشان بزنند.
«خروس‌نشان» عنوان دومین نمایشگاه حاجی‌عباسی است که ماه‌ها برای آن مشغول عکاسی بوده و حدود ۲ هزار عکس را درباره خروس‌های جنگی در «جمعه‌بازار پرندگان مشهد» به ثبت رسانده است؛ عکس‌هایی که آخروعاقبت زندگی خروس‌های جنگی را به تصویر کشیده است و هر بیننده‌ای را به فکر وامی‌دارد.
حاجی‌عباسی از آن ۲ هزار فریم عکس، ۱۲ فریم را انتخاب کرده است و در همین چند قطعه عکس، آثار جنگی که آتشش را انسان‌ها میان خروس‌ها برافروخته‌اند، به نمایش گذاشته است. این عکس‌ها از زمان تولد یک خروس تا زمانی را که این حیوان آسیب می‌بیند و پیر می‌شود، نمایان می‌کند؛ برای نمونه در یکی از عکس‌ها خروسی به تصویر کشیده شده که نوکش به‌خاطر جنگ‌های زیاد از بین رفته است، با این حال حاجی‌عباسی خودش را در دام عکاسی تکراری از جنگ خروس‌ها نینداخته و بیشتر سعی کرده است به عواقب آن‌ها توجه کند.
عکس‌های این هنرمند مشهدی از نظر فرم هم متفاوت است. در همه عکس‌ها، خروس‌ها در آغوش صاحبانشان هستند و چهره آدم‌ها در عکس دیده نمی‌شود، حتی او هر آنچه در عکس غیر از خروس و صاحبش دیده می‌شود، در سیاهی فروبرده است. حاجی‌عباسی درباره این حجم از تغییر در عکس می‌گوید: تلاش کردم تنها تمرکز بیننده روی خروس‌ها باشد و هر چیزی را که در این تمرکز اختلال ایجاد می‌کرد، از بین بردم. این تصمیم هم به‌خاطر همان عکسی بود که از یک خروس پیر جنگی گرفتم. اصلا آن خروس باعث شد که روی خروس‌ها و بلا‌های دلخراشی که در اثر این جنگ‌ها به سرشان می‌آید.
تمرکز کنم.
حاجی‌عباسی همه عکس‌هایش را با دوربین تلفن همراهش گرفته و این کار را به این خاطر انجام داده است که توجه دیگران را کمتر به خود جلب کند: «خروس‌باز‌ها فکر می‌کنند کار خلافی انجام می‌دهند؛ به همین علت دوست ندارند از آن‌ها عکس گرفته شود، بنابراین چهره‌شان هم در عکس پیدا نیست و این محدودیت به من کمک کرد که عکس‌های مفهومی‌تری را به ثبت برسانم».
خروس‌نشان، آخرین روز خود را پشت‌سر می‌گذارد و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۷ تا ۲۰ با حضور در نگارخانه سروش، واقع در فلسطین یک، از این نمایشگاه دیدن کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->