برگزاری همایش روز روانشناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روانشناس نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کارگران نگران حق‌وحقوق سال آینده هستند؛ دولت میزان بدهی‌اش را به تأمین اجتماعی در بودجه مشخص کند

  • کد خبر: ۹۴۸۳۲
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
کارگران نگران حق‌وحقوق سال آینده هستند؛ دولت میزان بدهی‌اش را به تأمین اجتماعی در بودجه مشخص کند
در تنظیم بودجه ۱۴۰۱ درحالی هیچ ردیف بودجه‌ای برای سازمان تأمین اجتماعی لحاظ نشده است که دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و همین باعث شده است جامعه کارگری نگران حق‌وحقوق سال آینده‌اش باشد.

طنین همتی|شهرآرانیوز، جامعه کارگری و بازنشستگی به‌دلیل توجه‌نشدن به منافع این قشر، به تنظیم بودجه ۱۴۰۱ دولت سیزدهم به‌شدت معترض است. در صورت تصویب این بودجه در سال آینده شاهد تورم غیر قابل کنترل خواهبم بود.
در تنظیم بودجه ۱۴۰۱ درحالی هیچ ردیف بودجه‌ای برای سازمان تأمین اجتماعی لحاظ نشده است که دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و همین باعث شده است جامعه کارگری نگران حق‌وحقوق سال آینده‌اش باشد. کارگران درخواست توجه و حساسیت بیشتر نمایندگان مجلس به لوایح مربوط به جامعه کارگری را دارند.
هادی ابوی، دبیر کانون عالی انجمن صنفی کارگران، در گفتگو با شهرآرانیوز گفت: در بودجه ۱۴۰۱ که تقدیم مجلس شده است، مشکلاتی در حوزه کارگری و بازنشستگی وجود دارد و برنامه دولت در بودجه ۱۴۰۱ باید شفاف‌تر شود. در این بین، مجلس هم باید با حساسیت بیشتری لوایح را بررسی کند؛ برای مثال در بحث بازنشستگی سن بازنشستگی به‌وضوح گفته نشده است.

دولت پرداخت بدهی‌اش به سازمان تأمین اجتماعی را در بودجه مشخص کند

وی با اشاره به اینکه دولت رقم هنگفتی به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است که این رقم سالیان سال روی هم انباشته شده است، اظهار کرد: توقع جامعه کارگری این است که اعتماد کارگری را که چندین سال خدمت کرده است به صندوق تأمین اجتماعی برگردانند. در لایحه بودجه سال آینده حتی مشخص نشده است دولت چه میزان بدهی‌اش را می‌خواهد به سازمان تأمین اجتماعی برگرداند و این موضوع باعث نگرانی جامعه کارگری شده است.
به‌گفته ابوی، سازمان تأمین اجتماعی و جامعه بازنشستگی اگر بخواهند افزایش حقوق داشته باشند، به منابع و بودجه نیاز دارند. اکنون ورودی و خروجی سازمان تأمین اجتماعی باهم مطابقت ندارد و متأسفانه روزبه‌روز این ورودی کاسته می‌شود و این سازمان را به مشکل می‌اندازد؛ بنابراین خواسته جامعه کارگری این است که بودجه در کمیسیون مربوط اصلاح شود و دولت مشخص کند چه میزان از بدهی را قرار است در بودجه ۱۴۰۱ به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند تا سازمان هم برنامه‌ریزی کند.
دبیر کانون عالی انجمن صنفی کارگران اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی که غیردولتی است، کل واریزی‌هایش را که ۳۰ درصد است، به کارگر و کارفرما پرداخت می‌کند، اما سیستم مدیریتی و تصمیم‌گیرنده آن دولتی است و همین امر باعث شده است مشکلات این سازمان جدی پیگیری نشود و این انتقاد اصلی ماست. دست‌کم هیئت‌امنای سازمان باید از بدنه جامعه کارگری باشد تا هر مطلبی را به‌راحتی در حوزه کارگری از سوی دولت نپذیرد.
وی اضافه کرد: در مجلس قانون بیمه کارگران ساختمانی تصویب شده است، اما صندوق سازمان منابع ندارد افراد جدید را بپذیرد. دو سالی است که کارگران ساختمانی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند. همه این مشکلات و محدودیت‌ها در ورودی منابع و درآمد به سازمان تأمین اجتماعی، به‌دلیل تفکر مدیریت دولتی در این سازمان است.
به‌گزارش شهرآرانیوز، بعد از رونمایی از لایحه بودجه، نمایندگان مجلس طرح جلوگیری از پلمب کارخانجات و بستن دست‌وپای تأمین اجتماعی در پرداخت بدهی‌ها را کلید زدند که دست‌کم برای برخی کارفرمایان مشوق فرار‌های بیمه‌ای شد و عاملی برای کاستن از ورودی‌های قانونی سازمان. در همین حین بود که بیمه‌شدگان کارگری به‌ویژه بازنشستگانی که پرداخت و تداوم متناسب‌سازی مستمری‌های آن‌ها با سیاست‌های تعدیلی ضد تأمین اجتماعی به مخاطره افتاده است، با طرح این خواسته که «دولت بدهی‌اش را به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد تا سازمان توانمند شود و در متن لایحه پرداخت بخش قابل ملاحظه‌ای از بدهی دولت را بگنجانید!» به اتفاقات و طرح‌های اخیر اعتراض کردند و در پاسخ به این خواسته، رئیس فراکسیون کارگری مجلس وعده‌هایی برای بهبود اوضاع سازمان مطرح کرد.
علی بابایی کارنامی قول داده است: در قانون بودجه پرداخت ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات حسابرسی‌شده سازمان از محل تسعیر نرخ ارز را در نظر می‌گیریم و دغدغه بازنشستگان تأمین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۱ دیده می‌شود.
رئیس فراکسیون کارگری وعده پرداخت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان می‌دهد؛ این در حالی است که آن ۸۹ هزار میلیارد تومان (کمتر از نصف عدد وعده داده شده) هنوز فقط یک بند از قانون بودجه ۱۴۰۰ است و به اعتبار قابل پرداخت تبدیل نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->