٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تاثیر دئودورانت‌ها بر بدن چگونه است؟

  • کد خبر: ۹۵۰۳۱
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
تاثیر دئودورانت‌ها بر بدن چگونه است؟
دئودورانت‌ها معمولا برای سرکوب بوی تند مرتبط با عرق کردن زیر بغل استفاده می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دئودورانت ها، ژل‌ها و اسپری‌های ضد تعریق اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته شده و البته در بسیاری از مواقع در یک محصول ارائه می‌شوند. باید در نظر داشت چند تفاوت اساسی بین آن‌ها وجود دارد. در این یادداشت به بررسی تاثیر آن‌ها بر بدن می‌پردازیم.

دئودورانت‌ها معمولا برای سرکوب بوی تند مرتبط با عرق کردن زیر بغل استفاده می‌شود. این بو توسط باکتری‌هایی تولید می‌شود که روی پوست زندگی کرده و از چربی‌ها و پروتئین‌های ترشح شده توسط غدد آپوکرین، نوعی غده عرق، تغذیه می‌کنند.

این چربی‌ها و پروتئین‌ها به طور طبیعی بویی ندارند، اما هنگامی که باکتری‌ها از این مواد تغذیه می‌کنند، محصولات جانبی مختلفی از جمله اسید پروپیونیک و اسید بوتیریک تولید می‌کنند. در حقیقت این مواد هستند که در فرایند تعریق منجر به بوی نا مطبوع می‌شوند.

برای مبارزه با این باکتری ها، دئودورانت‌ها حاوی دو ماده شیمیایی اولیه هستند. اولین مورد اتانول است. اتانول یا همان الکل طبی درست مانند ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل، بسیاری از باکتری‌ها را از بین برده و در نتیجه اسید‌های مضر تولید شده را کاهش می‌دهد. در تکمیل این فرایند و عامل پشتیبان این موضوع عطر‌هایی هستند که باقی مانده رایحه اتانول را می‌پوشانند. به گزارش سیناپرس، در حالی که دئودورانت‌ها برای سرکوب بوی ناشی از تعریق زیر بغل خوب هستند، اما با عرق مقابله نمی‌کنند. اینجاست که ضد تعریق‌ها وارد عمل می‌شوند.

ضد تعریق‌ها چگونه کار می‌کنند؟
تقریباً ۹۸ درصد عرق را  آب تشکیل داده و بخش باقیمانده شامل نمک‌هایی از جمله سدیم، پتاسیم و کلسیم است. این غده توسط نوع دیگری از غدد عرق به نام غدد اکرین پمپ می‌شود. هنگامی که بدن تحت استرس و فشار بوده یا خیلی گرم است، این ساختار‌های طولانی و پیچ خورده، آب را از زیر به سطح پوست هدایت می‌کنند.
به گزارش خبرگزارریی سینا، مانند چربی‌ها و پروتئین‌هایی که از غدد آپوکرین ترشح می‌شوند، خود عرق نیز بو نمی‌دهد. باید اذعان داشت که بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که تولید عرق را در بدن خود سرکوب کنند، علیرغم اینکه بوی بد بدن ارتباط چندانی با خود عرق ندارد.

ضد تعریق‌ها حاوی نمک‌های آلومینیوم هستند که معمولاً هگزا هیدرات کلرید آلومینیوم است. به گزارش سیناپرس، این مواد می‌توانند به چند روش برای جلوگیری از تعریق عمل کنند: آن‌ها رسوب کرده و یک ماده ژل مانند را تشکیل می‌دهند که انتهای غدد اکرین را برای مدتی  کوتاه مسدود می‌کند. نمک‌ها همچنین می‌توانند از غدد عبور کرده و وارد سلول‌های پوشاننده مجرا شوند.

به لطف قانون اسمز، که حرکت آب برای متعادل کردن غلظت نمک است، سلول‌ها با مایع متورم می‌شوند و عبور اکرین را مسدود می‌کنند. در نهایت نمک‌های آلومینیوم از سلول‌ها خارج می‌شوند و به حالت عادی منقبض شده و یک بار دیگر مجرا باز می‌شوند.

به همین دلیل است که ضد تعریق‌ها باید روزانه استفاده شوند  و همچنین به همین دلیل است که آن‌ها باعث ایجاد لکه‌های زرد روی لباس شما می‌شوند. برخلاف تصور رایج، لکه‌های زرد از نمک‌های آلومینیوم ناشی می‌شوند، نه از خود عرق.

منبع: آخرین خبر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->