سرخط خبرها

قصه‌های هویت‌ساز

  • کد خبر: ۹۵۵۲
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۷
قصه‌های هویت‌ساز
بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی منطقه ۴ با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد
گروه ادبیات و اندیشه| امروز که هویت جوا نان با تهدید روبه‌رو است، مؤلفه هویت‌بخشی به آن‌ها از طریق قصه‌ها امکان‌پذیر است. رئیس شورای اسلامی شهر مشهد که در آیین پایانی جشنواره قصه‌گویی منطقه ۴ سخن می‌راند، ضمن اشاره به نقش هویت‌بخشی قصه و قصه‌گویی، گفت: نظر به اهمیت آشکار قصه در قرآن و متون دینی و ادبیات کهن ایران از سویی و شرایط کنونی جامعه از سوی دیگر، توجه به قصه‌ها بسیار ضروری است.
بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی منطقه ۴ بعدازظهر دیروز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. در آیین پایانی این جشنواره که با حضور شماری از هنرمندان، شرکت‌کنندگان، مسئولان و... در تالار شهر مشهد برپا شد، نام ۲۰ قصه‌گو به‌عنوان نفرات برگزیده و شایسته تقدیر اعلام و به آن‌ها جوایزی اهدا شد.

دفتر‌های کانون در بوستان‌ها راه‌اندازی می‌شود
در این برنامه، محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر، از اختصاص یافتن فضا‌های جدیدی در بوستان‌های شهر برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، متولی این جشنواره، خبر داد و گفت: کانون می‌تواند دفاتر جدید خود را برای اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان در این فضا‌های جدید راه‌اندازی کند.
او به اهمیت آشکار قصه در قرآن و متون دینی و ادبیات کهن ایران و بایستگی توجه بسیار به قصه اشاره کرد و این ابزار را برای هویت‌بخشی به جوانان که هویتشان تهدید می‌شود، مناسب دانست.
حیدری تلفن‌های همراه را چالش جدی تربیت در روزگار کنونی خواند و افزود: در خانه‌های امروزی فرزندان مشغول بازی با تلفن‌های همراه هستند و پدر و مادر برای قصه‌گویی و انتقال مفاهیم تربیتی به آنان از طریق قصه‌گویی توجه لازم را ندارند.
این مسئول شهری در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به بخش ۹۰ ثانیه‌ای جشنواره قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: اقدام ارزنده توجه به موضوعات شهری در بخش «قصه شهر من» در جامعه احساس همبستگی و تعلق پدید می‌آورد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین از تفاهم‌های صورت‌گرفته میان کانون پرورش فکری و آموزش‌وپرورش و شهرداری یاد کرد: تعامل‌هایی انجام شده که بر پایه آن آموزش شاهنامه به دانش‌آموزان در قالب قصه در دستورکار قرار گرفته است و در مدارس اجرا خواهد شد.

قصه‌گویان، سفیران فرهنگ ایران می‌شوند
یکی دیگر از سخنرانان این آیین، حامد رهنما، مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، بود که از اعزام قصه‌گویان کانون به مناطق کم‌برخوردار و روستا‌ها برای اجرا در این مناطق خبر داد. او همچنین گفت: قصد داریم در هفته‌های فرهنگ ایران در دیگر کشور‌ها قصه‌گویان کانون را برای اجرا به آن کشور‌ها بفرستیم تا سفیر هویت و فرهنگ ایران در جهان باشند.
ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی و مدیر اجرایی جشنواره قصه‌گویی منطقه ۴، در این مراسم درباره روند برگزاری جشنواره بیان کرد: جشنواره قصه‌گویی طی فرایندی در طول سال انجام می‌شود و شرکت‌کنندگان آن در مراکز مختلف کانون قصه‌گویی می‌کنند. در این دوره از جشنواره، ۳۰ برگزیده از استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، یزد، سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان طی ۲ روز با هم رقابت کردند. مرحله منطقه‌ای جشنواره در بخش اصلی ۵ برگزیده صحنه‌ای دارد که برای رقابت در مرحله کشوری با حضور شرکت‌کنندگان دیگر مناطق کشور رقابت خواهند کرد.
او با معرفی بخش جانبی «۹۰ ثانیه‌ای» جشنواره توضیح داد که بیش از ۱۰۰۰ اثر ویدئویی در ۳ شاخه آن، یعنی «شهر من»، «خبرنگاران» و «دفاع مقدس»، دریافت و داوری شده است.

خبرنگار شهرآرا در جمع برگزیدگان
در پایان آیین اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۴ کشور، نام ۵ برگزیده راه‌یافته به مرحله ملی و کشوری اعلام شد. رضا بابک، عباس جهانگیریان و علی خانجانی، داوران جشنواره، نتیجه ارزیابی خود از اجرای ۳۰ قصه‌گوی استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، یزد، کرمان، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان در مدت ۲ روز را این‌گونه اعلام کردند: قصه‌گوی قصه «مهره مار»، نرگس فضلی‌اول از خراسان‌رضوی؛ قصه‌گوی قصه «سوپ هویج»، مریم دیندار از کرمان؛ قصه‌گوی قصه «آرزوی بزرگ»، فاطمه غفاری‌سروستانی از هرمزگان؛ قصه‌گوی قصه «ابر کوچولو»، الهام اسکندری از هرمزگان؛ قصه‌گوی قصه «حاکم نادان و دزد بدجنس»، زهرا دهستانی از یزد.
در این مراسم، ۶ قصه‌گو نیز شایسته‌تقدیر شناخته شدند. گزارش هیئت داوران در این‌باره حاکی از آن است که قصه‌گوی قصه «مارگیر و اژدها»، سیده‌ملیحه قریشی‌زادگان از استان خراسان‌جنوبی؛ قصه‌گوی قصه «هر چه ملنچی»، محمود خرقانی از استان خراسان‌رضوی؛ قصه‌گوی قصه «بزلنگی»، ملیحه طوفانی از استان سیستان‌وبلوچستان؛ قصه‌گوی قصه «پیچک‌های کویر»، شبنم سیدی از استان کرمان، قصه‌گوی قصه «بی‌بی‌گل و بی‌بی‌صورت»، زهرا سلامتی‌هرمزی از استان هرمزگان؛ قصه‌گوی قصه «سرکه ایسوندن اوصول مخواد»، طاهره حاجی‌حسنی از استان یزد؛ لایق دریافت لوح تقدیر دانسته شدند.
همچنین در بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای با موضوع «شهر من مشهد» ۶ برگزیده معرفی شدند: طیبه ثابت خبرنگار روزنامه شهرآرا، محمدرضا نواب کامل، آرمین مرگان، مهدیه‌سادات حسینی، حلما حاجی‌محمدی فریمان، نجمه کمالی‌شهری.
بخش دفاع مقدس هم ۳ برگزیده داشت که عبارت‌اند از: سیدمصطفی میرشجاع عنبرانی، مهدی حیدری و هاشم افشاریان.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->