دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند آمریکا: حمله هوایی به سوریه کار ما نبود آمریکا: همکاری گازی پاکستان با ایران خطرناک است حمله پهپادی مقاومت عراق به اسرائیل
سرخط خبرها

در دیدار ۵ ساعته احمد مسعود، اسماعیل خان و امیرخان متقی چه گذشت؟

  • کد خبر: ۹۵۵۵۱
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
در دیدار ۵ ساعته احمد مسعود، اسماعیل خان و امیرخان متقی چه گذشت؟
سرپرست سفارت افغانستان در ایران جزئیات دیدار وزیر خارجه طالبان با احمد مسعود و اسماعیل خان در تهران را تشریح کرد و گفت: هیچ اختلافی در مذاکره بین متقی با اسماعیل خان و مسعود وجود نداشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در ایران در یک نشست خبری پیرامون سفر امیرخان متقی، وزیر امورخارجه دولت موقت طالبان به تهران و مذاکره وی با محمد اسماعیل خان، از رهبران جهادی و احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت پنجشیر ضمن رد هرگونه اختلاف بین دو طرف بیان داشت: فضا کاملا صمیمانه بود، صحبت‌های امیرخان متقی در این مذاکره خوب بود و در برابر صحبت های طرف مقابل موضع‌گیری منفی نداشت.

این عضو ناظر در مذاکره گفت: طرفین مذاکره به این نتیجه رسیدند که با تیم‌ها، طیف‌های مختلف و مردم افغانستان صحبت کنند و بعد از یک بررسی، مجددا و با میانجگیری جمهوری اسلامی ایران مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنند.

عبدالقیوم سلیمانی سه‌شنبه شب در این نشست خبری در مقر سفارت افغانستان در تهران گفت که وی نیز در این مذاکره بین وزیر خارجه طالبان با محمد اسماعیل خان و احمد مسعود حضور داشته و آنچه را که بیان می‌کند، به عنوان یک عضو حاضر بی طرف است و از هیچ یک از طرفین نمایندگی نمی‌کند.

وی افزود: مشکلات افغانستان را همه ما درک می‌کنیم و باید متوجه این قضیه باشیم که مردم ما وضع خوبی ندارند و از سویی به تعداد مهاجرین ما در ایران هر روز افزوده می‌شود که مشکلات گوناگونی دارند و باید به آن‌ها رسیدگی شود.

به گفته سرپرست سفارت افغانستان در ایران اگر ما مشکلات موجود افغانستان را بپذیریم، باید این را نیز بپذیریم که مذاکره بهترین راه حل این مشکلات است.

روایت وی از نشستی که بین بزرگان «امارت اسلامی» و اسماعیل خان و احمد مسعود به نمایندگی از سیاسیون افغانستان صورت گرفته بود، این است، که این مذاکره به ابتکار و به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در سفر آقای متقی به تهران صورت گرفته تا طرفین افغانستانی بیایند و با هم در داخل جمهوری اسلامی با آقای متقی و تیم شان که از کابل آمده بود، صحبت کنند.

سلیمانی اظهار داشت: نشستی که بین متقی و شماری از سیاسیون افغانستان در تهران برگزار گردیده بود، یک نشست خوب بود که اولین نشست حدودا پنج ساعت به طول انجامید و طرفین روی مسایل کلیدی صحبت کردند. هر دو طرف نظرات و مسایلی که از دید آنها برای حل مشکل افغانستان مهم بودند، بسیار بی پرده و در یک فضای کاملا آرام و صمیمانه مطرح کردند.

وی یادآور شد: در این نشست اسماعیل خان تاکید کرد که برای حل مشکلات افغانستان باید یک حکومت فراگیر داشته باشیم و همچنان بحث قانون اساسی، حقوق زنان و سایر مسایل که در یک چارچوب ما را به عدالت اجتماعی برساند. همچنان احمد مسعود هم به این شیوه حرف‌های خوبی را مطرح کرد و گفت که طرفدار جنگ نبوده، بلکه همه طرفدار صلح هستیم و باید بلاخره از طریق مذاکره به یک نتیجه رسید. امیرخان متقی و دوستانش نیز حرف‌های خوبی را گفتند و صحبت‌ها به‌شکل خوب ادامه پیدا کرد.

سرپرست سفارت افغانستان ادامه داد: این نشست اول بود و طبیعتا وقتی بخواهیم برای حل مشکل یک کشور دوجانب را با هم بنشانیم و روی نقاط اختلافی با هم صحبت کنند و در یک چارچوبی وارد شوند که بتواند منتج به یک مذاکره بین الافغانی شود هم زمان‌گیر است و هم مباحث آن طولانی خواهد بود. پس توقع این‌که چرا در یک مذاکره در تهران نتیجه حاصل نشد، منطقی نیست و شما در قطر دیدید که مذاکرات حدودا دو سال طول کشید.

وی اظهار داشت: این مذاکره برای آغاز مذاکرات بین الافغانی خوب بود و جمهوری اسلامی ایران هم اعلام آمادگی کرد که از هر مذاکره و نشستی که برای حل مشکلات افغانستان و نزدیکی بین حکومت طالبان و سایر گروه های سیاسی، در بیرون یا داخل افغانستان برگزار شود، استقبال و حمایت می‌کند.

سلیمانی گفت: نتیجه مذاکره مثبت بوده، اما با توجه به این‌که مذاکره ابتدایی بود صحبت روی این شد که طرفین دوباره با بزرگان، مردم و تیم خودشان مشورت کنند و بعد از مشورت، مسیر بعدی را با همدیگر پی‌گیری کنند.

وی افزود: "اگر واقعا این باور را داشته باشیم که مشکلات افغانستان و حل آن نیاز به گفتگو و مذاکره بین الافغانی دارد، باید واقعیت ها را بگوییم، و من از آدرس خود و به عنوان سرپرست سفارت افغانستان که در حقیقت در شرایط فعلی نماینده مردم افغانستان هستم، حاشیه‌هایی در فضای مجازی در ارتباط با مذاکره اخیر که گویا در بین سیاسیون افغانستان و متقی اختلاف ایجاد شده را تکذیب می‌کنم، بلکه فضا کاملا صمیمانه بود و هیچ اختلافی در طول مذاکره به وجود نیامد".

این دیپلمات ارشد افغانستان تاکید کرد: بحث های خیلی جدی روی ساختار نظام، قانون اساسی و ایجاد یک نظام که منتج به ایجاد یک حکومت فراگیر و مردم سالار شود، صورت گرفت و همچنان صحبت ‌های آقای متقی نیز خوب بود و در برابر صحبت های طرف مقابل، موضع گیری منفی نداشت.

وی گفت: دو طرف به این نتیجه رسیدند که با تیم‌ها و طیف‌های مختلف مردم افغانستان صحبت کنند و بعد از یک بررسی، مجددا و با میانجگری جمهوری اسلامی ایران مذاکرات بین الافغانی را دوباره آغاز کنند.

این عضو ناظر در مذاکره تهران اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش داشت که طرفین با هم صحبت کنند و این‌که علاقه‌مند هستند زمینه مذاکره بعدی را هم فراهم کند. با این حال نقش جمهوری اسلامی درمذاکرات آینده بین‌الافعانی مثبت خواهد بود.

همچنین عبدالقیوم سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش پیرامون حل مشکلات مهاجرین افغانستانی در ایران صحبت کرد و افزود: ما با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی روی حل مشکلات مهاجرین صحبت کردیم؛ با توجه به این‌که حجم مهاجرین به ۳.۵ الی ۴ میلیون رسیده و در حال افزایش است، اما کمک‌های نهاد های بین‌المللی به شکل گسترده نیست.

او از سازمان های بین‌المللی خواست که ضمن این‌که برای مهاجرین در داخل ایران کمک‌ها صورت بگیرد، باید در داخل افغانستان نیز کمک‌های جدی و بنیادی صورت بگیرد تا مردم مجبور نشوند به‌خاطر فقر و بیکاری از کشور راهی مهاجرت شوند.

سرپرست سفارت افغانستان در تهران یادآور شد: جامع ترین پاسخ به شایعات در مورد چگونگی فعالیت سفارت افغانستان در ایران، این است که سفارت افغانستان در ایران بعد از تحولات اخیر مطابق قوانین بین المللی وکنوانسیون وین در سال ۱۹۶۱ به فعالیت‌اش ادامه می‌دهد.

وی در واکنش به حکم و نامه ای که اخیرا در فضای مجازی در مورد سرپرستی او در سفارت افغانستان در تهران منتشر شده، تصریح کرد: نامه ای که در فضای مجازی نشر شده، هیچ ربطی به مذاکره اخیر ندارد، بلکه این نامه در ۲۹ عقرب (آبان) از سوی وزارت خارجه حکومت اسلامی طالبان به سفارت افغانستان در ایران صادر شده که بر اساس آن بعد از رفتن عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان، عبدالقیوم سلیمانی را به عنوان سرپرست سفارت تعیین نموده است.

سلیمانی تصریح کرد: سفارت را نباید متهم به رابطه و یا عدم رابطه با حکومت فعلی کرد، زیرا سفارت افغانستان در تهران لازم نمی‌بیند که به‌خاطر موقف‌گیری‌های‌شان با حکومت فعلی برای حل مشکلات مردم ارتباط نداشته باشد؛ لذا فعالیت سفارت و نمایندگی‌های آن در ایران کمافی‌سابق ادامه دارد. مهمترین وظیفه سفارت در شرایط امروزی خدمت به مهاجرین است و به همین لحاظ سفارت تاکنون کوشش نموده که از حاشیه سیاسی به دور باشد، چون مردم ما نیاز به ارائه خدمات دارند.

وی در باره اهداف سفر وزیر خارجه دولت اسلامی طالبان در تهران گفت: در این سفر صحبت های بین طرفین در مورد مسایل اقتصادی و حل مشکلات مهاجرین شده و چندین کمیسیون اقتصادی تشکیل شد که در آن مسایل مختلف از جمله ترانزیت، تجارت و راه اهن بحث شد که هم به نفع مردم افغانستان و هم به نفع مردم ایران می‌باشد.

این دیپلمات ارشد افغانستان در سخنان پایانی خود خاطرنشان ساخت: ما باید از جمهوری اسلامی ایران بابت این‌که مهاجرین افغانستانی بیش از چهل سال در ایران حضور دارند و در طول این دوره، میزبان خوبی بوده، متشکر باشیم. این‌که فعلا بیش از چهارصد هزار دانش آموز و بیش از بیست هزار دانشجو و هزاران کسبه‌کار و تجار در ایران داریم، به این معنی است که این کشور میزبان خوبی بوده است. البته مشکلاتی هم که وجود دارد، قابل حل است و دولت میزبان نیز همیشه در صدد حل مشکلات مهاجرین بوده است.

منبع: صدای افغان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->