سلاجقه: کشور‌های حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند رئیسی: پروژه‌های بزرگ برق‌‌آبی را در ۲۰ کشور با دانش ایرانی اجرایی می‌کنیم بهادری جهرمی: نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود وحیدی: افراد انگشت شماری در برابر قانون مقاومت می‌کنند فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است حسینی: برای تعامل سازنده با مجلس دوازدهم آماده ایم وزیر ارتباطات: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود آیت‌الله علم‌الهدی: جامعة‌المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است | علمای شیعه هندوستان، مهمان دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی از پنجه عقاب تا وعده صادق تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون‌خ» | «موزه ملی ایران» تفاوتی با «لوور» ندارد وزیر آموزش‌وپرورش: هزار هنرستان در ۵ سال آینده ساخته می‌شود خزعلی: در زمینه حجاب به‌دنبال فرهنگ‌سازی هستیم جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی وزیر اقتصاد: بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی تا سال ۱۴۰۲ صفر شد اعمال قانون ۱۶۰۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند ( ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | بازتاب تنبیه موشکیِ صهیونیست‌ها در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان دیدار جمعی از کارگران با مقام معظم رهبری | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم + عکس و فیلم وزارت خارجه آمریکا مذاکره مستقیم با ایران با موضوع برجام را رد کرد رئیس جمهور وارد سریلانکا شد درباره سرخک و واکسیناسیون آن، چه می‌دانید؟
سرخط خبرها

امیرعبداللهیان برای پیگیری نقشه راه ۲۵ساله روانه پکن می‌شود

  • کد خبر: ۹۵۶۴۴
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
امیرعبداللهیان برای پیگیری نقشه راه ۲۵ساله روانه پکن می‌شود
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، قرار است در روز ١٤ ژانویه (٢٤ دی ماه)، به پکن سفر کند. در این سفر موضوعات مختلفی مورد گفت وگوی مقامات دو کشور قرار خواهد گرفت که نقشه راه ۲۵ ساله نیز یکی از این موضوعات است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سه شنبه ۲۱ دی، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در شبکه «سی جی تی ان» اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، قرار است در روز ١٤ ژانویه (٢٤ دی ماه)، به پکن سفر کند.

بنابر اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امیرعبداللهیان روز جمعه با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، دیدار خواهد کرد.

ونبین درباره این دیدار و آینده مناسبات میان تهران و پکن نیز گفت: چین و ایران دوستی و همکاری تاریخی و عمیقی دارند. ما از یکدیگر حمایت می‌کنیم و همکاری‌ها را ارتقا خواهیم بخشید.

پیش از این نیز سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در نشست خبری روز دوشنبه خود دراین باره گفت: آقای امیرعبداللهیان آخر هفته جاری به دعوت همتای چینی خود سفری به این کشور خواهد کرد. در این سفر موضوعات مختلفی مورد گفت وگوی مقامات دو کشور قرار خواهد گرفت که نقشه راه ۲۵ ساله نیز یکی از این موضوعات است. مجریان این نقشه راه از وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف هستند و روند پیگیری و بخش‌های مختلف آن در دست پیگیری است.

همچنین محمد کشاورز زاده، سفیر کشورمان در چین، در توئیتی در این باره نوشت: ‏وزرای خارجه ‎ایران و ‎چین طی سالیان گذشته متناوب با هم دیدار داشتند. در ابتدای سال جاری وانگ یی، در سفر به ایران، برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله را امضا کرد و در سفر پیش روی دکتر امیرعبداللهیان به چین موضوعات متنوعی مذاکره خواهد شد که در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد.

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی درباره سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه کشورمان به چین نوشت: وزارت خارجه چین اعلام کرده وزرای امور خارجه کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ایران و ترکیه قرار است این هفته به طور جداگانه برای مذاکرات رسمی به چین سفر کنند؛ این در حالی است که دور هشتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نیز در وین در جریان است.

چین و ایران در حمایت از یکدیگر در زمینه مسائل راهبردی مصمم هستند. وزارت امور خارجه ایران گفته است امیرعبداللهیان قرار است درباره قرارداد همکاری ۲۵ ساله میان دو کشور چین و ایران صحبت کند. چین پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، تبدیل به رگ حیاتی اقتصاد ایران شد.

یادآور می‌شود که سفر امیرعبداللهیان به پکن در حالی صورت می‌گیرد که چین و ایران شاهد ارتقای روابط دوجانبه هستند. هفتم فروردین ماه سند برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.

سند حاضر یک برنامه جامع در بازه زمانی بلندمدت و رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد-برد در زمینه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی است. جهان امروز در یک دوراهی قرار دارد؛ دوراهی یک جانبه گرایی که آمریکا از زمان ترامپ آغاز کرد و امروز به انحای مختلف ادامه دارد و نگاهی که براساس اجبار است یا راهی که بر اساس چندجانبه گرایی، گفتگو، احترام به قوانین موضوعه و حاکمیت ملی کشورهاست.

ایران و چین در این مسیر در یک محور قرار دارند و تلاش می‌کنند در مقابل زور، اجبار، تحریم، فشار و سیاست محروم کردن و استثنا کردن کشور‌ها از ترتیبات منطقه‌ای بایستند. آنچه امروز ایران و چین و برخی کشور‌ها در جنوب و شرق نمایندگی می‌کنند، همین نگاه راه متفاوت به همکاری‌های بین المللی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->