٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تعامل، حلقه گم‌شده دانشگاه و گردشگری

  • کد خبر: ۹۵۶۹
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰
تعامل، حلقه گم‌شده دانشگاه و گردشگری
در نشست علمی‌گردشگری، آموزش و ظرفیت‌های اشتغال در دانشگاه فردوسی مطرح شد
دیروز دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد میزبان نشست علمی‌گردشگری، آموزش و ظرفیت‌های اشتغال بود که با حضور متخصصان و استادان دانشگاه، مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌رضوی و رؤسای اتحادیه‌ها و فعالان صنعت گردشگری خراسان‌رضوی برگزار شد. هدف از این گردهمایی بیان دغدغه‌ها و مسائل موجود در زمینه آموزشی و شکل‌گیری ارتباط دوسویه بین فضای دانشگاهی و حوزه‌های مرتبط گردشگری بود.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در این نشست گفت: باوجود اینکه مشهد یکی از ظرفیت‌های گردشگری فوق‌العاده موجود در کشور است و به لحاظ تعداد زیاد واحد‌های اقامتی نیز وضعیت مطلوبی دارد، آن‌گونه که شایسته است در دانشگاه مطرحی مثل دانشگاه فردوسی، در حوزه هتلداری و گردشگری و آموزش این حرفه کاری نکرده‌ایم. یوسف بیدخوری ادامه داد: ۲۳۵ هتل، ۳۰۹ هتل‌آپارتمان، ۳۷۶ میهمان‌پذیر، ۷۵ اقامتگاه بوم‌گردی و ۶۵۰ خانه‌مسافر در استان فعال هستند و در مجموع سهم ما از اقامت سالانه ۶۰ درصد است. وی از نبود آموزش‌های دانشگاهی قبل از ورود به این حرفه انتقاد
کرد.
در ادامه فرید جواهرزاده، دبیر انجمن طبیعت‌گردی ایران و مشاور رسانه‌ای مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، بیان کرد: در مشهد ۵ مؤسسه آموزش عالی وابسته به وزارت علوم وجود دارند که به‌عنوان دانشگاه غیرانتفاعی فعالیت می‌کنند و علاوه بر این، ۴ مرکز علمی‌کاربردی نیز در این حوزه فعال هستند. با این حال متأسفانه در عمل خوب کار نکرده‌ایم و نتوانسته‌ایم شرایط مطلوبی را برای کسب مهارت علاقه‌مندان این حوزه به وجود بیاوریم.
امیر سزاوار، رئیس اتحادیه جامعه حرفه‌ای هتلداران استان، نیز در این نشست از بعد دیگری به مشکلات موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: مشکلات موجود در این حوزه بسیار عمیق‌تر و اساسی‌تر از این است که صرفا با برگزاری جلسات و نشست‌هایی بتوان آن را حل و فصل کرد و باید تلاش کرد تا مشکلات را به‌صورت زیرساختی رفع کرد. امروزه در جایی که نیاز است تا از ظرفیت‌ها و نتایج دانشگاهی و متخصصان این حوزه یهره گرفته شود، استفاده نمی‌شود و تعداد زیادی از افرادی که می‌خواهند از جوان‌ها در حوزه‌های مختلف کاری استفاده کنند، تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد، رشته تحصیلی و تخصص طرف مقابلشان است.
احمدی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی و هوایی آتی، گفت: این جلسه نقطه شروع خوبی است. نیاز است بین فضای دانشگاهی و حوزه گردشگری ارتباط بیشتری باشد، اما این ارتباط باید مستمر باشد.
سعید، ولی زاده، رئیس انجمن صنفی آژانس‌های مسافرتی استان، نیز با اشاره به اینکه ایران و مشهد ازجمله ارزان‌ترین مقاصد گردشگری در دنیا محسوب می‌شود و در استان ۵۰۰ آژانس مسافرتی وجود دارد، مهر تأییدی بر صحبت‌های مطرح‌شده زد و اظهار کرد: در وضعیت فعلی، گردشگری می‌تواند امید فراوانی برای رونق اقتصاد کشورمان ایجاد کند.
جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران دانشگاه فردوسی نیز که در این نشست حضور داشتند، ضمن قبول این نکته که تعامل بیشتر بین فضای دانشگاهی و حوزه گردشگری دغدغه خودشان نیز هست و آموزش می‌تواند به پیشرفت این حوزه کمک شایانی کند، به مشکلات دیگر این حوزه اشاره کردند. به‌روز نشدن محتوا‌ها و ساختار بوروکراسی حاکم بر فرایند‌های اداری و آموزشی و دانشگاهی، بی‌توجهی به مهارت‌محوری در آموزش، ضعف در استفاده از ابزار‌های نوین آموزشی، ضعف تنوع آموزشی و محتوایی در مقایسه با وضعیت حاکم بر دنیا و کاغذبازی‌های اداری سخت برای راه‌اندازی و اطلاع‌رسانی رشته‌ها، ازجمله انتقادات مشخصی بود که در انتهای نشست به آن اشاره شد. در مقابل، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، ایجاد یک شورای سیاست‌گذاری در دانشگاه و همکاری با بخش خصوصی و سازمان‌های متولی و حضور تمام افراد حقیقی و حقوقی که می‌تواند به پیشبرد این اهداف کمک کند، ازجمله پیشنهاد‌های ارائه‌شده در این نشست بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->