علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

جمهوری آذربایجان: مشاهده ویروس در فلفل های وارداتی از ایران

  • کد خبر: ۹۶۰۷۲
  • ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
جمهوری آذربایجان: مشاهده ویروس در فلفل های وارداتی از ایران
جمهوری آذربایجان اعلام کرد محموله‌های فلفل آلوده به بیماری ویروس چروکیدگی قهوه‌ای (ویروس روگوز قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی) که از ایران وارد این کشور شده بود را کاملا از بین برده است.

به گزارش شهرآرانیوز، سازمان امنیت غذایی جمهوری آذربایجان اعلام کرد در فلفل وارداتی از ایران به جمهوری آذربایجان ویروس مشاهده شده است.

در فلفل‌های وارداتی از ایران ویروس قهوه‌ای چروکیدگی مشاهده شده است و بر اساس قانون " تجارب بین المللی "با رعایت الزامات قرنطینه‌ای گیاهی باید معدوم شود.

۱۴ تن فلفل از دو شرکت "آموتراد" و "تیس سوت" معدوم شده است,، اما ۱۱ تن از محصول وارداتی شرکت "پالن آس" علی رغم التزام به رعایت قوانین به بازار عرضه شده است که پرونده به مراجع ارجاع شد.

ویروس چروکیدگی قهوه ای چیست؟

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر پیشتر درباره این ویروس گفته بود: این ویروس ابتدا از سال ۲۰۱۵ در گلخانه‌های کشور اردن و فلسطین مشاهده شد و پس از آن در اروپا و آمریکا و در سال زراعی گذشته نیز در ترکیه به صورت گسترده و در عربستان سعودی هم مشاهده و گزارش شده‌است. 

سبحانی اضافه کرد: بیماری ویروسی چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی با خسارت زایی بسیار بالا است و در صورت هرگونه غفلتی به دلیل رعایت نکردن ضوابط بهداشتی امکان همه‌گیری، انتشار سریع در فضای گلخانه و فضای باز را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: گوجه کاران باید بدانند راه ورود این ویروس از طریق بذرهای آلوده است به همین دلیل باید از مصرف بذرهای بدون هویت بپرهیزند و با دریافت گواهی سلامت از سالم بودن بذر مورد استفاده مطمئن شوند.

 
به گفته سبحانی، انتشار این ویروس از طریق مکانیکی به راحتی امکان پذیر است و اگر بذر آلوده در گلخانه کشت شود نشاءهای حاصله نیز آلوده شده و پس از انتقال به زمین اصلی می‌تواند به راحتی بوته‌های همجوار خود را نیز آلوده کند.
 
وی در باره نشانه‌های این بیماری روی میوه، برگ، گل و ساقه گفت: این ویروس موجب چروکیدگی قهوه‌ای، ریز و بد شکل شدن و از دست رفتن بازارپسندی میوه می‌شود و روی برگ‌ها نیز منجر به ایجاد تاول‌های شدید شده و در این صورت برگ امکان انجام فتوسنتز را از دست داده و لکه‌های سوختگی به شکل موازئیکی روی آن را می‌پوشاند.
 
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: درصورت انتقال بیماری چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی به خاک در زمان آیش که هیچ کشتی انجام نمی‌شود این ویروس در خاک تا فصل کشت بعدی باقی می‌ماند.
 
سبحانی تاکید کرد: باتوجه به اینکه تاکنون این ویروس در کشور وارد نشده کشاورزان در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک موضوع را به کارشناسان امر انعکاس داده تا پس از شناسایی درصورت اثبات آلودگی، در راستای پیگشیری از شیوع و همه گیری این ویروس کانون آلودگی را معدوم کنند.

منبع: صداوسیما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->