سرخط خبرها

خانه‌های لرزان

  • کد خبر: ۹۶۱۱
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
خانه‌های لرزان
۵ مکان تاریخی اطراف حرم هم‌زمان با آغاز بارش‌ها در وضعیت اضطرار قرار گرفتند
منشادی
خبرنگار شهرآرامحله
آغاز فصل زمستان امسال، آغاز بحران تازه‌ای برای تعدادی از مکان‌های تاریخی است؛ بحرانی که گریبان‌گیر ۵ مکان تاریخی خواهد شد. همان خانه‌های تاریخی و باارزشی که حدود ۷۰ درصد آن‌ها با بارش‌های زمستان سال گذشته تخریب شده‌اند. ظاهری مخروبه دارند و در تابستان امسال هم باوجود وعده قبلی متولیان، مرمتی روی آن‌ها انجام نشده است. شهرآرامحله به‌دنبال آغاز بارش‌ها، سری به این خانه‌های تاریخی زده است.

خانه امینی؛ ۷۰ درصد تخریب در سال گذشته
خانه امینی با قدمت بیش‌از ۱۰۰ سال؛ اولین خانه تاریخی بود که سال گذشته درپی بارندگی‌ها نشست کرد و در همان روز‌ها سازمان میراث فرهنگی قول مرمت و بازسازی خانه بعد از بارندگی‌ها را داد. این وعده بعد از بارندگی‌ها فراموش شد و تابستان امسال هم گذشت و مرمت نشد. حال با ریزش بیش‌از ۷۰ درصد خانه در سال گذشته و تخریب بخش زیادی از معماری باشکوه آن (همچون سردر، ورودی، راه‌پله‌ها و...) امسال با پیش‌بینی بارندگی‌های زیاد، امکان تخریب کامل آن هست.

خانه طلایی؛ دیواری که ریزش کرد و مرمت نشد
خانه طلایی که در اواخر دوره قاجار بنا شد و متعلق به حسین طلایی از بزرگان و تاجران معروف تپل‌محله است، یکی دیگر از خانه‌هایی است که در زمستان سال گذشته درپی اولین بارش، دیوار سمت راست آن ریزش کرد و این ریزش یک‌طرف خانه را به شکل مخروبه درآورد. سقف این خانه نیز در اثر بارندگی و جمع‌شدن آب باران‌های پی‌درپی بهار امسال، مقاومتش را از دست داده است. با وضعیت اسفناکی که خانه دارد، درپی اولین بارش، بخش دیگری از آن نیز تخریب خواهد شد؛ خانه‌ای که باوجود مساحت کم، کاشی‌کاری زیبایی دارد و درحال ازبین رفتن است.

خانه بلخاسب؛ بازمانده دوره صفوی در وضعیت نامناسب
خانه تاریخی بلخاسب متعلق به علی‌اکبر بلخاسب، متأسفانه در شمار خانه‌هایی است که در کشمکش مسئولان شهری و میراث فرهنگی همچنان منتظر مرمت و بازسازی است. این خانه در زمستان سال گذشته، کم، اما باز هم تخریب شد. بخشی از این خانه متعلق به دوران صفوی با حیاطی بزرگ است. یکی از پسر‌های بلخاسب که این روز‌ها مالک خانه محسوب می‌شود، تاکنون بار‌ها اعلام کرده است که آمادگی مرمت خانه با هزینه شخصی را دارد، اما میراث فرهنگی تأکیدش روی تهیه نقشه مرمت خودش است که با گذشت سال‌ها هنوز آماده نشده است. حال این خانه که در زمستان سال گذشته و بارش‌های بهاری امسال رطوبت گرفته بود و تخریب‌هایی در آن شد، وضعیتش به‌دلیل مرمت‌نشدن، نامساعد است.

خانه اکبرزاده؛ خانه متروکه آبگیر
اواسط کوچه باریک ساسان در خیابان آیت‌ا... بهجت، خانه تاریخی اکبرزاده، میراث محمدسعید و علی اکبرزاده، زخمی و شکسته است، اما هنوز پابرجاست. این خانه تا قبل از آتش‌سوزی دهه ۶۰ (که تبدیل به مخروبه و متروکه شد) مسکونی بود و نواده‌های اکبرزاده در آن ساکن بودند. این خانه در مقایسه با سایر خانه‌های تاریخی که در معرض تخریب و ویرانی هستند، پابرجاتر است، اما آجرکاری‌های ریخته و تخریب شده نمای بیرونی و همچنین آجر‌های به شکل دندان‌موشی شکسته در نزدیک طاق آن، از بنیه ضعیف خانه نشام دارد. این خانه متروکه در زمستان سال گذشته و بهار امسال، آبگیر باران بود و همین موضوع باعث تخریب بیشتر این بنای تاریخی شد. خانه‌ای که نصب پلاک تاریخی در سردر آن هم نتوانست توجه و بودجه میراث فرهنگی را برای بازسازی و مرمت به خود معطوف کند و امسال با اولین بارش‌ها به‌طور حتم آسیب‌های جدی‌تری به‌ویژه در قسمت پله‌ها و راهرو که از قبل ریخته بود، خواهد دید.

خانه قهرمانی؛ نمایی مخروبه
خانه قهرمانی، دیگر مکان تاریخی است که با داشتن قدمتی از دوران قاجار در باران و برف‌های چند‌سال اخیر بسیار آسیب دیده است. خانه‌ای در کوچه چهارباغ که فقط نمای آن ثبت ملی است و همین نمای آجرکاری (لعاب‌دار و ساده) با نقاشی‌های رنگی هم رو به خرابی است. اکنون بیشتر این نما تخریب شده است و قسمت باقی‌مانده آن هم به‌دلیل آسیب فراوان در بارش‌های بهاری امسال و مرمت‌نشدن در تابستان، مطمئنا با بارش‌های زمستان امسال به ططور کامل تخریب خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->