دکوری یعنی بدون استفاده. این همان چیزی است که میتوان از گزارش جمعهشب پلیس از تصادف مرگبار چند روز قبل جاده بهبهان و داغدار شدن تعدادی از خانوادهها برداشت کرد، وقتی گفته شد: «ایربگ هیچیک از خودروها باز نشده است»
معاون اجتماعی پلیس راهور گفت در تصادف زنجیرهای جاده بهبهان ۲۸ خودرو آسیب جدی دیدند که از این میان ۲۷ خودرو مربوط به شرکتهای خودروساز سایپا و ایرانخودرو است. همه آنها دارای ایربگ بودند و در زمان وقوع تصادف همان حداقل دو کیسه ایربک جلو (روی فرمان و داشبورد) نیز عمل نکردند.
این در شرایطی است که از سال ۸۸ نصب ترمز ایبیاس و از سال ۹۱ نصب ایربک در خودروهای داخلی اجباری شده است و خودروسازان هم پولش را از خریدار میگیرند.
قریب به ده سال از این اجبار میگذرد و حالا پلیس راهور در گزارش یک تصادف زنجیرهای مرگبار اعلام کرده که ایربک هیچ یک از خودروهای داخلی این تصادف مرگبار عمل نکرده است.
این یعنی همان وسیله دکوری و البته اجباری که شما به عنوان مشتری پولش را میدهید، اما در زمان تصادف، بدون آنکه برای یک بار ظاهرش را ببینید، ممکن است از شدت تصادف دار فانی را وداع بگویید.
در پی این تصادف مسئولان پلیس راهور دوباره نقد تکراری و نخنمای کیفیت خودروهای داخلی را مطرح کردند؛ نقدی که در این چندسال با یک تصادف جادهای رسانهای میشود و آن را مطرح میکنند و سپس به فراموشی سپرده میشود.
چه خوب است حالا که پلیس راهور برای آلایندگی خودروها ضربالاجل گذاشته و اعلام کرده است: «از ابتدای اسفندماه استانداردهای آلایندگی خودروها در اروپا برای خودروها اجباری میشود و خودروها براساس آن ستارهدار میشوند»، نظارتی هم برای اجرایی شدن آن داشته باشد.
ای کاش زمانی که ضربالاجلهایی برای برخی از استاندارهای خودروها وضع میکردند، برای اجرای آن هم نظارتی داشتند تا امروز در قامت یک مدعی، آمار باز نشدن ایربگهای خودروهای داخلی را ندهند. عزیزان پلیس راهوار بپذیرید که شما هم به قدر خودروسازان در این ماجرا مقصرید. بپذیرید.