وزارت اقتصاد از شروع فروش اینترنتی دارو از ماه آینده خبر داد هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان به صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم
سرخط خبرها

سفر به فضا گلبول‌های قرمز شما را می‌کشد

  • کد خبر: ۹۶۱۸۶
  • ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
سفر به فضا گلبول‌های قرمز شما را می‌کشد
آیا می‌دانید سفر به فضا باعث کاهش شمار گلبول‌های قرمز خون می‌شود و عارضه‌ای موسوم به کم خونی فضایی ایجاد می‌کند؟

به گزارش شهرآرانیوز - آیا می‌دانید سفر به فضا باعث کاهش شمار گلبول‌های قرمز خون می‌شود و عارضه‌ای موسوم به کم خونی فضایی ایجاد می‌کند؟ براساس مطالعه‌ای که در مجله پزشکی «نیچر» منتشر شده است، بررسی ۱۴فضانورد نشان می‌دهد که بدن آن‌ها در فضا ۵۴درصد بیشتر از زمانی که در زمین هستند، گلبول‌های قرمز را از بین می‌برد.

دکتر ترودل، پزشک و محقق توان بخشی در بیمارستان اتاوا و استاد دانشگاه اتاوا، می‌گوید: کم خونی فضایی به طور مداوم از زمان انجام اولین مأموریت‌های فضایی توسط فضانوردانی که به زمین بازگشته اند، گزارش شده است، اما ما علت بروز آن را نمی‌دانستیم. مطالعات ما نشان می‌دهد که با رسیدن به فضا، تعداد بیشتری گلبول قرمز نابود می‌شود و این فرایند در همه مدت مأموریت ادامه می‌یابد.

پیش از این مطالعه تصور می‌شد که کم خونی فضایی نوعی سازگاری سریع دربرابر ورود مایعات به قسمت بالایی بدن فضانورد پس از ورود به فضا باشد. فضانوردان ۱۰درصد از مایعات درون رگ هایشان را به این دلیل از دست می‌دهند. تصور می‌شد که بدن فضانوردان به سرعت ۱۰درصد از سلول‌های خونی را برای ایجاد دوباره تعادل از بین می‌برد و کنترل گلبول‌های قرمز پس از گذشت ۱۰روز در فضا به حالت طبیعی بازمی گردد. در حالی که تیم دکتر ترودل دریافتند که تخریب گلبول‌های قرمز یک اثر اولیه از حضور در فضاست که فقط ناشی از جابه جایی مایعات بدن نیست. آن‌ها این موضوع را با اندازه گیری مستقیم تخریب گلبول‌های قرمز خون در ۱۴فضانورد در طول مأموریت شش ماهه نشان دادند.

روی زمین بدن ما هر ثانیه دو میلیون سلول قرمز می‌سازد و نابود می‌کند. محققان دریافته اند که بدن فضانوردان ۵۴درصد گلبول بیشتری در طول سفر شش ماهه به فضا تخریب می‌کرده است. به عبارتی در هر ثانیه سه میلیون گلبول قرمز تخریب می‌شود.

این نتایج در زنان و مردان یکسان بود. تیم دکتر ترودل این کشف را به لطف روش‌هایی که برای اندازه گیری دقیق تخریب گلبول قرمز خون ابداع کرده بودند، به انجام رساندند. این روش‌ها برای جمع آوری نمونه خون در ایستگاه بین المللی فضایی سازگار شد. در آزمایشگاه دکتر ترودل محققان توانستند مقدار بسیار کم مونوکسیدکربن را در نمونه‌های تنفس فضانوردان اندازه گیری کنند. هرگاه که یک مولکول «هِم» که رنگ دانه گلبول‌های قرمز است، از بین می‌رود، یک مولکول مونوکسید کربن تولید می‌شود.

این تیم میزان تولید گلبول‌های قرمز را اندازه گیری نکرده اند، اما فرض می‌کنند که فضانوردان برای جبران سلول‌های ازدست رفته گلبول‌های قرمز اضافی تولید می‌کنند. در غیر این صورت آن‌ها دچار کم خونی حاد خواهند شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->