کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل طی ۲۰۰ روز بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد القسام: زمان برای آزادی اسرای صهیونیست رو به پایان است + فیلم روسیه: ۲۹۹ پهپاد اوکراینی منهدم شد پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است حماس: آمریکا شریک جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها است | بایدن هزینه آن را در انتخابات خواهد داد توماج صالحی به اعدام محکوم شد وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است خودداری سفارت ایران در فرانسه از پیگرد قضایی فرد مهاجم پادشاه عربستان راهی بیمارستان شد پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
سرخط خبرها

مذاکرات تهران و قاهره پشت در‌های بسته

  • کد خبر: ۹۶۴۳۷
  • ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
مذاکرات تهران و قاهره پشت در‌های بسته
اخبار شنیده شده حاکی از تلاش ایران و مصر برای گسترش روابط پس از ۴۰ سال است. روزنامه قطری «العربی الجدید»، روز گذشته به نقل از منابع مصری ادعا کرد که چند روز مانده به شروع سال جدید میلادی، دیداری در سطح اطلاعاتی، میان مقامات ایرانی و مصری صورت گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بنابر ادعای این روزنامه قطری، هدف از این دیدار، «بازنگری و ارزیابی مجموعه‌ای از گام‌ها و خواسته‌های متقابل دو کشور بوده است.»

منابع مذکور در ادامه ادعای خود اضافه کردند: «صحبت از اعلام گام‌هایی جدید در روابط دو کشور در آینده نزدیک در حال حاضر مطرح نیست. مسئله‌ای که در حال حاضر دو طرف بر سر آن به توافق رسیده اند، آسیب نرساندن به منافع یکدیگر بوده است.»

یکی از منابع یادشده که اشاره‌ای نیز به نام او نشده است، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا قاهره و تهران قصد دارند پرونده روابط خود را از سطح اطلاعاتی به سطح دیپلماتیک انتقال دهند، گفت: روابط با ایران در سطح امنیتی محصور خواهد ماند؛ زیرا این مسئله یکی از پرونده‌های اصلی تحت اشراف مستقیم سرلشکر عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات کل مصر، است.

منبع یادشده در ادامه اشاره کرد که به همه رسانه‌های مصری دستور داده شده است که به هیچ عنوان در گزارش رویداد‌ها به ایران اهانت نکنند.

این منبع همچنین مدعی شد که یکی از مهم‌ترین مسائلی که دو طرف در آخرین دیدار درباره آن بحث و بررسی کرده اند، تنگه باب المندب یمن بوده که مصر خواهان عدم کشیده شدن جنگ یمن به این تنگه شده است؛ زیرا این تنگه بر کشتی رانی در کانال سوئز مستقیم تأثیر خواهد گذاشت.

منابع یادشده در گفتگو با روزنامه «العربی الجدید» همچنین ادعا کردند که وضعیت نوار غزه و حمایت ایران از گروه‌های مقاومت فلسطین به ویژه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جنبش جهاد اسلامی جزو مسائلی است که قاهره و تهران درباره آن رایزنی کرده اند.

طبق ادعای این منابع، با توجه به اینکه قاهره میانجیگری میان تل آویو و گروه‌های فلسطینی را برعهده دارد، مقامات مصری از تهران خواسته اند که در مو ضوع پرونده غزه با قاهره هماهنگی داشته باشند.

این منابع همچنین مدعی شده اند که یکی از مسائل مورد بحث میان طرفین، حضور شرکت‌های مصری در عراق به منظور تلاش برای بازسازی مناطق ویران شده در این کشور در پی جنگ با داعش، تسهیل کار این شرکت‌ها و برقراری امنیت آن‌ها بوده است.

منابع مصری در ادامه با ادعای اینکه مقامات ایرانی از مشارکت نکردن مصر در تحرکات ضدایرانی در منطقه تشکر کرده اند، اضافه کردند که قاهره به تل آویو توصیه کرده است که اقدامی علیه ایران انجام ندهد؛ زیرا این امر برای کل منطقه هزینه بر خواهد بود.

این روزنامه قطری همچنین با اشاره به اینکه مصر بر عدم تنش نظامی تأکید کرده است، اضافه کرد که قاهره از پیوستن به ائتلاف‌های نظامی ضدکشور‌های منطقه استقبال نمی‌کند.

پیش از این، در روز‌های پایانی مهرماه سال جاری، یک منبع آگاه مصری در گفتگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» ادعا کرد که قاهره به طور شبه مداوم و غیرعلنی، پیام‌هایی از سوی تهران در راستای ازسرگیری روابط دریافت می‌کند. این منبع تأکید کرد که تماس‌های بدون واسطه طی دوماه گذشته میان ایران و مصر برقرار شده، اما نمی‌توان گفت که این تماس‌ها سیاسی است؛ زیرا در سطح کارشناسان و متخصصان دو کشور بوده است.

به دنبال این ادعا بود که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، درباره روابط ایران و مصر گفت: روابط دو کشور در حد فعالیت‌های دفاتر حافظ منافع در تهران و قاهره پیگیری می‌شود. در حاشیه نشست بغداد گفت وگوی کوتاهی بین وزیر امور خارجه ایران و رئیس جمهور مصر صورت گرفت و امیدواریم در چارچوب گفتگو‌هایی که انجام می‌شود، این روابط گسترش پیدا کند؛ زیرا این موضوع به نفع کل منطقه است.

همچنین میرمسعود حسینیان، مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه، در گفتگو با «ایسنا» درباره روابط ایران و مصر و نتایج گفتگو‌های اخیر وزیر خارجه و رئیس جمهور این کشور عربی در حاشیه نشست بغداد گفت: مسائل ما با مصر زیاد است، اما امیدواریم که به زودی این مسائل حل شود. البته اگر گشایش‌های مثبتی در روابط ایران و عربستان ایجاد شود، این موضوع قطعا در روابط ایران و مصر نیز تأثیرگذار خواهد بود. تلاش‌ها برای بهبود روابط با مصر در حال انجام است، گرچه این روند کند پیش می‌رود.

گفتگو با قاهره، تابعی از مذاکرات اخیر با ریاض

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با «خبرآنلاین»، درباره اینکه چرا تهران و قاهره پس از چند تجربه ناموفق دوباره به سراغ گفتگو رفته اند، گفت: مصر از ناحیه اقتصادی به عربستان وابسته است و سیاست‌های این کشور، تابعی از ریاض به حساب می‌آید. به همین دلیل هرگاه ایران به عربستان نزدیک شد، مصر هم سیاست‌های خود را نسبت به ایران معتدل کرد. اخیرا هم گفتگو‌هایی بین ایران و عربستان در بغداد صورت گرفت که به نظر می‌رسد تأثیر خود را بر مصر باقی گذاشته است.

ازآنجایی که مصر با چالش جدیدی به نام «سد النهضه» اتیوپی رو به روست، سعی می‌کند تنش‌های خود را در منطقه کاهش دهد و از ظرفیت ایران هم برای تقابل با اتیوپی استفاده کند. قاهره درصدد است که یک نوع تعادل را در رفتار خودش با تهران ایجاد کند، اما به هر حال سیاست‌های مصر تابعی از سیاست‌های عربستان باقی خواهد ماند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->