اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم
سرخط خبرها

بازگشت خلاقیت به شهر

  • کد خبر: ۹۶۹۱
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۱
بازگشت خلاقیت به شهر
بخش دانشگاهی جشنواره «خانه بهار» با همکاری دانشگاه‌های هنر کشور پیگیری می‌شود
شکیبا افخمی‌راد| امسال علاوه‌بر وجود بخش‌های اصلی جشنواره خانه بهار که شامل هنر‌های نمایشی، یادمان‌های شهری، آذین‌بندی، گرافیک شهری و دیوارنگاری است، بخش دانشگاهی نیز برای اولین‌بار ویژه دانشجویان کل کشور ایجاد شده است. این بخش با هدف بهره‌گیری از ظرفیت فضای دانشگاهی هنر در کشور برای ارائه طرح‌های خلاقانه ایجاد شده است و به ارائه طرح‌هایی در قالب پروژه‌های دانشجویی در سه محور «آذین‌بندی و تزئینات شهری» «نقاشی‌دیواری» و «گرافیک» اختصاص دارد. باتوجه‌به نو بودن این بخش، پنجشنبه ۳۰ آبان، جلسه‌ای برای تبیین بخش دانشگاهی خانه بهار ۹۹ با حضور صدرا یوسفی، دبیر جشنواره و رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری، و علیرضا شیخی، استادیار دانشگاه هنر و دبیر بخش دانشگاهی و همچنین جمعی از استادان دانشگاه‌های هنر استان برگزار شد.

از بین بردن تکرار
در ابتدای جلسه، صدرا یوسفی درباره دلایل ایجاد این بخش در جشنواره خانه بهار گفت: تکراری بودن موضوعات و پیشنهاد‌ها در جشنواره سال‌های قبل باعث شد ما دانشگاه را با جشنواره خانه بهار و به‌طور گسترده‌تر با هنر شهری گره بزنیم. تکرار باعث می‌شود فضای خلاقانه موردنیاز هنر‌های شهری برای ایجاد تغییر در شهر، دچار فرسایش شود. به‌گفته او فضای دانشگاهی سرشار از خلاقیت و نوآوری است و می‌تواند حداقل‌های کیفیت ارائه یک اثر را در هر جشنواره‌ای فراهم کند. یوسفی با اشاره به همکاری شکل‌گرفته میان دانشگاه هنر و شهرداری مشهد، از این اتفاق به‌عنوان انگیزه‌ای دیگر برای ایجاد بخش دانشگاهی در خانه بهار یاد کرد. دبیر جشنواره همچنین با تاکید بر ضرورت کاربردی شدن علمی که در دانشگاه تدریس می‌شود، ابراز امیدواری کرد خروجی بخش دانشگاهی جشنواره امسال، باعث شود هر سال وزن بیشتری از فعالیت‌های جشنواره به‌سمت دانشگاه‌ها سوق پیدا کند.

۳ محور اصلی بخش دانشگاهی
در ادامه این جلسه علیرضا شیخی، دبیر بخش دانشگاهی، ضمن اشاره به همکاری چند دانشگاه کشور با جشنواره، جزئیاتی را درباره نحوه برگزاری این بخش بیان کرد. به‌گفته او، «آذین‌بندی و تزئینات شهری»، «نقاشی‌دیواری» و «گرافیک»، سه محور درنظر گرفته‌شده برای بخش دانشگاهی است و متقاضیان شرکت در این بخش‌ها، باید در قالب گروهی (حداقل سه دانشجو به‌همراه یک استادراهنما) طرح‌هایشان را
ارائه کنند. بر این اساس برای پروژه‌های طراحی آذین‌بندی، خیابان کوهسنگی (میدان شریعتی تا کوهسنگی) با موضوع «طبیعت و جلوه‌های بهاری»، بولوار وکیل‌آباد (میدان آزادی تا پل مهندس پرتوی) با موضوع «نوروز و آیین‌های نوروزی» و نشاط عیدانه و همچنین محور‌های منتهی به حرم مطهر رضوی با موضوع «ارتقای هویت دینی» درنظر گرفته شده‌اند. در بخش نقاشی‌دیواری نیز خیابان بهار (میدان شریعتی تا میدان بسیج) به‌عنوان مکانی برای ایده‌پردازی و بازپیرایی تیم‌های دانشجویی با محوریت استفاده از ظرفیت محتوایی مفاخر فرهنگی و ادبی مشهد انتخاب شده است.
بخش گرافیک نیز بیشتر به طراحی کارت‌پستال‌هایی درقالب عید نوروز اختصاص دارد. این کارت‌پستال‌ها در اندازه‌های بزرگ بر روی بیلبورد‌های شهر نصب می‌شوند. به‌گفته شیخی، تمام آثار بخش دانشگاهی درقالب آثار موقت هستند، ولی اگر کاری در حد و اندازه کار‌های دائمی مطرح شود، با نظر هیئت داوران می‌تواند درقالب اثری دائم ارائه شود. همچنین به طرح‌های برگزیده در این رویداد، ۸ میلیون تومان (۶ میلیون به تیم ارائه‌کننده و ۲ میلیون به استادراهنما) اهدا خواهد شد. لازم به ذکر است آخرین مهلت ارسال آثار، پیش از این ۱۴ آذر اعلام شده بود، اما بنا به گفته مسئولان برگزاری جشنواره، این زمان حداقل یک ماه تمدید خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->