طنین همتی - شهرآرانیوز؛ سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد، در اولین نشست خبریاش با اصحاب رسانه گفت: مدیریت شهری برای احقاق حقوق مردم کوتاه نمیآید. برای حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد و اگر قرار بود کوتاه بیاییم وضعیتمان این نبود.
وی در ادامه افزود: بسیاری از مسائلی که در چند ماه گذشته گریبانگیر مدیریت شهری شده است، بهدلیل این است که از حقوق مردم کوتاه نیامدهایم.
شهردار مشهد تصریح کرد: مدیریت شهری بهصورت کلی روی موضوع احقاق حقوق مردم ایستادگی میکند.
سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد مقدس، در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه درباره ساماندهی معتادان متجاهر باید رفتار سلیقهای را حذف کنیم و قانون را ملاک عمل بگذاریم، افزود: تعامل به چه معناست؟ آیا تعامل یکطرفه است یا دوطرفه؟ آیا میتوان با سایر ارگانها در جمعکردن زبالههای مردم تعامل کرد؟
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: اگر معنی تعامل این است که فقط مدیریت شهری هزینه بدهد و کیسه پول باشد، باید بدانیم که این پول مردم است.
ارجائی تصریح کرد: درخصوص بدهکاری پیمانکاران، ما حقوق سال گذشته آنها را امسال پرداخت میکنیم. ما قبول داریم باید توانمندسازی کنیم، اما برخی کارها تزیینی است و ما میخواهیم کار واقعی انجام دهیم.
شهردار مشهد در ادامه با اشاره به افزایش بودجه فرهنگی گفت: در بحث پروژههای مناطق کمترتوسعهیافته سعی کردهایم ۳۶درصد از بودجه را به آنان اختصاص دهیم که این مسئله برای اولینبار رخ داده و نسبت به سال گذشته رشد چندبرابری داشته است.
وی ادامه داد: ما بهشدت بهدنبال خودکفاکردن سازمانهایی هستیم که امکان فعالیت اقتصادی دارند تا بتوانند بهسمت خودکفاشدن حرکت کنند.
ارجائی تصریح کرد: برخی سازمانها امروز هزینهبر هستند و میتوانیم آنها را اقتصادی کنیم تا به بودجه عمومی شهر کمک کنند. بودجه فرهنگیاجتماعی افزایش چشمگیری پیدا کرده و این وجهتمایز بودجه با سال گذشته است.
برای تماشای عکسها در اندازه بزرگتر و باکیفیت بهتر روی آنها کلیک کنید
عالیترین مقام مدیریت شهری مشهد تأکید کرد: بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۲۶هزار میلیارد تومان است و امیدواریم درآمدهای پایدار را به ۴۶درصد برسانیم؛ برای اولینبار ۷۰درصد بودجه به فعالیتهای عمرانی اختصاص پیدا کرده و ۳۰درصد مربوط به هزینههای جاری است.
وی افزود: این مسئله از میانگین کشوری شهرداریها بیشتر است و یک رکورد محسوب میشود.
ارجائی در ادامه با انتقاد از وضعیت ساختوسازها پس از ابلاغ طرح تفصیلی گفت: تعداد درخواستهای انصراف سازندگان پس از ابلاغ طرح تفصیلی جنوب غرب چندبرابر شده است. تا چه زمان بدهی ایجاد کنیم و راههای درآمدی را ببندیم؟! شهر اینگونه اداره نمیشود.
شهردار مشهد با بیان اینکه مقدمات و مراحل انتصاب معاون شهرسازی درحال انجام کارهای اداری است، گفت: رفتن آقای حسیننژاد به خراسان شمالی اتفاقی بود و ما برنامهای برای آن نداشتیم و برای ایشان آرزوی توفیق میکنیم؛ ما نیروی بسیار خوبی را از دست دادیم.
وی ادامه داد: بعد از رفتن ایشان ابتدا با عزیزی به توافق اولیه رسیدیم که بهدلیل مشکلات خانوادگی نتوانست به مشهد بیاید، اما روی گزینه دیگری تمرکز کردیم و نامه مأموریت ایشان صادر شده است و اگر دستگاه مبدأ پاسخ دهد، روند سریعتر طی خواهد شد.
ارجائی با اشاره به اینکه مشهد به شهر فرودگاهی نیاز دارد، افزود: فرودگاه مشهد در موقعیت مناسبی نیست؛ زیرا همه در کشور قبول دارند که آلودگی صوتی و زیستمحیطی ایجاد میکند و همچنین تمام لندینگها از روی شهر است.
شهردار مشهد تأکید کرد: مصوباتی برای تغییر مکان فرودگاه داشتیم که بهزودی اعلام خواهیم کرد. مطالبه مدیران شهری انتقال فرودگاه است و ما در این زمینه مطالبهگری و کمک خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: اینکه چه چیزی جایگزین فرودگاه شود، نیازمند مطالعه است.
سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد، در ادامه نشست خبری تأکید کرد: پیشبینی ما برای نوروز ۱۴۰۱ افزایش چشمگیر تعداد زائران در مشهد است؛ بنابراین از همه دستگاههای همکار میخواهیم بیشترین آمادگی را داشته باشند. ما نیز در زیبایی شهر نهایت تلاشمان را خواهیم کرد.
شهردار مشهد گفت: امیدوارم سایه کرونا کم شود تا مشهد دوباره برای زائران و مجاوران مهیا شود.
سید عبدالله ارجائی در ادامه با اشاره به تشکیل مثلثی در حوزه بحثهای انضباط ترافیکی گفت: در این زمینه برنامههایی وجود دارد که شامل انضباط ترافیکی، راههای اصلی و اصلاح هندسی است.
وی ادامه داد: در زمینه انضباط ترافیکی موضعمان را رسماً اعلام کرده و محکم پای آن ایستادهایم.
شهردار مشهد تصریح کرد: هرسال نزدیک به ۲۳۰ کشته در سوانح رانندگی در درون شهر و بیش از ۲۰ هزار تصادف جرح اتفاق میافتد که پذیرفتنی نیست. انشاءالله با تشکیل یک مثلث با حضور شهرداری، نیروی انتظامی و گروههای مردمنهاد، در زمینه انضباط ترافیکی بهشدت کار خواهیم کرد و محور هم فرهنگسرای ترافیک خواهد بود.
ارجائی گفت: دومین نکته راههای اصلی است که در این زمینه برخی خیابانها و کوچههای شهر سهم بیشتری از تصادفات دارند که باید این موضوع را حل کنیم. در سال ۱۴۰۱ سه پروژه ترافیکی را اجرا خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: انتقادهایی به طرح بافت جامع جدید داریم، اما این طرح قانونی است و باید آن را اجرا کنیم.
شهردار مشهد ادامه داد: موضع ما شفاف است و بههیچعنوان موافق تغییر کاربری کوهستانپارک نیستیم، اما اگر متولی بهنفع مردم وارد عمل شود، ما نیز حمایت خواهیم کرد.
وی افزود: سرمایهگذار پای کار است و اگر متولی زمین را واگذار کند، مردم نیز میتوانند سود ببرند؛ سودی که مجانی نخواهد بود! بنگاه اقتصادی غیر از سود چه چیزی میخواهد؟!