«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت
سرخط خبرها

چرا نهنگ‌ها هرچه آب می‌خورند خفه نمی‌شوند؟

  • کد خبر: ۹۷۲۰۰
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
چرا نهنگ‌ها هرچه آب می‌خورند خفه نمی‌شوند؟
پژوهشگران برای درک علت اینکه چرا نهنگ‌ها بر اثر آب گرفتگی مجاری تنفسی خفه نمی‌شوند، نهنگ‌های تیغ باله را بررسی و علت این موضوع را کشف کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، «زومیت» می‌نویسد: دانشمندان ساختار آناتومیکی جدیدی را کشف کرده اند که به نهنگ‌هایی که به روش تغذیه جهشی تغذیه می‌کنند، اجازه می‌دهد تا بدون خفه شدن مقدار زیادی آب را وارد دهان خود کنند. تغذیه جهشی رفتاری است که طی آن نهنگ پس از حرکتی رو به جلو در راستای افقی یا عمودی با سرعت بالا، مقدار زیادی طعمه و آب را وارد دهان خود می‌کند.

نهنگ گوژپشت، نهنگ مینکی و نهنگ‌های دیگر برای گرفتن طعمه از روش مذکور استفاده می‌کنند. دهان آن‌ها تقریبا ۹۰ درجه باز می‌شود و حجم آبی را که وارد دهان می‌کنند به اندازه‌ای است که کل بدن آن‌ها را پر می‌کند. کلسی گیل، جانورشناسی که در دانشگاه بریتیش کلمبیا، فیزیولوژی نهنگ‌ها را مطالعه می‌کند، گفت: «این باورنکردنی است. تصور کنید انسان کاملی را درون دهان خود بگذارید.»

وقتی آب وارد دهان نهنگ می‌شود، کیسه گلویش گشاد می‌شود و موجب می‌شود نهنگ شبیه بچه قورباغه پُف دار به نظر برسد. پس از حدود یک دقیقه، کیسه گلو از حالت متورم خارج می‌شود، زیرا بیشتر آب از دهان نهنگ خارج می‌شود و دوباره به اقیانوس ریخته می‌شود.

ماهی‌های کوچک و کریل‌ها در صفحه شانه‌ای نهنگ (صفحاتی از کراتین که از سقف دهان نهنگ آویزان هستند و شبیه مو‌های روی مسواک هستند) به دام می‌افتند و بلعیده و وارد معده نهنگ می‌شوند.

رورکوال‌ها از طریق تغذیه جهشی هر روز هزاران پوند غذا می‌خورند و این راهبرد تغذیه‌ای به آن‌ها کمک می‌کند جثه بزرگ خود را حفظ کنند. وزن نهنگ‌های آبی می‌تواند به بیش از ۳۰۰ هزار پوند (۱۳۶ تن) برسد.

دکتر گیل و همکارانش برای تعیین این موضوع که چگونه نهنگ‌ها به طور ایمن غذای خود را می‌خورند و خفه نمی‌شوند، نهنگ‌های تیغ باله مرده را بررسی کردند. وقتی دهان اولین نهنگ را باز کردند، از آنچه می‌دیدند، متحیر شدند. دکتر گیل گفت: «اگر در آینه به پشت گلوی خود نگاه کنید، فضای خالی بزرگی را می‌بینید، اما زمانی که به پشت دهان این نهنگ نگاه می‌کردیم، فضایی وجود داشت که با بافت پوشیده شده بود و ما فکر کردیم که این منطقی نیست. غذا باید از این محل عبور کند، اما چرا به این شکل مسدود است؟»

پژوهشگران با دستکاری و تشریح توده عضله و بافت (درپوش دهانی) به این نتیجه رسیدند که زمانی که حیوان در حال استراحت است، درپوش جلوی گلو را می‌گیرد. گلو ساختار لوله مانندی است که به مجاری گوارشی و تنفسی منتهی می‌شود. هنگامی که نهنگ برای غذا خیز برمی دارد، درپوش دهانی از هر دو مجرا در برابر آب گرفتگی و موجوداتی که حیوان وارد دهان کرده است، محافظت می‌کند.

برای اینکه نهنگ غذا را بخورد، درپوش دهانی باید جابه جا شود. پژوهشگران بار دیگر با دستکاری و تشریح متوجه شدند که وقتی حیوان برای بلعیدن وعده غذایی آماده می‌شود، درپوش دهانی به سمت بالا می‌رود تا از مجرای تنفسی فوقانی شامل حفره‌های بینی و سوراخ بینی محافظت کند. در همین حین، حنجره (ساختاری درون گلو که از ورودی ریه‌ها محافظت می‌کند) بسته می‌شود و به سمت پایین حرکت و دستگاه تنفسی تحتانی را مسدود می‌کند. به عبارت دیگر، هنگام بلع، حلق فقط به دستگاه گوارش ختم می‌شود و مجاری هوایی فوقانی و تحتانی محافظت می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->