برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس مایکروسافت Phi-3-mini را معرفی کرد | یک مدل کوچک هوش مصنوعی که کارهای بزرگی می‌کند گوشی Galaxy Z Flip 6 هفت رنگ خواهد داشت سری iPhone 16 احتمالا دکمه فیزیکی نخواهد داشت استرالیا: X باید فیلم حمله سیدنی را حذف کند |‌ ماسک: به آن‌ها ربطی ندارد تصویر واقعی Google Pixel 8a را ببینید کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی مسدود شد | آیا امکان برداشت پول وجود دارد؟ محققان توانسته‌اند برای اولین‌بار یک اتم را با اشعه ایکس بررسی کنند استقبال از Fallout 76 بیشتر شده است | وقتی سریال به کمک بازی می‌آید نسخه هواداری پرچمدار سامسونگ کی عرضه می‌شود؟ | علاقه‌مندان Galaxy S24 FE، همچنان منتظر هلند هم فیسبوک را کنار می‌گذارد؟
سرخط خبرها

گام‌های پرشتاب در توسعه فناوری هسته‌ای

  • کد خبر: ۹۷۷۵۰
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
گام‌های پرشتاب در توسعه فناوری هسته‌ای
دکتر سیدهاشم میری حکیم‌آباد - استاد دانشگاه

نقطه آغاز کشف و استفاده از فناوری هسته‌ای به اوایل سال ۱۹۰۰ و زمانی برمی‌گردد که از پرتوزایی برای تشخیص ترکش‌ها در بدن مجروحان جنگ جهانی اول استفاده شد. از آن تاریخ به بعد، چشمه‌های رادیواکتیو کاربرد‌های مختلفی پیدا کرده‌اند و امروز در بسیاری از امور روزمره زندگی ما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در بخش درمان، امروز حدود ۷۰ درصد سرطان‌ها با کمک این پرتو‌ها درمان می‌شوند. اما به جز این بخش، در همه خطوط انتقال مثل لوله‌های گاز، نفت و آب هم برای رصد وضعیت شبکه از فناوری هسته‌ای استفاده می‌شود.

در واقع، همه صنایع بزرگی (مانند کشتی‌رانی) که در آن‌ها با ورق‌های فولادی و اتصال این ورق‌ها به یکدیگر سر و کار داریم، برای فرایند‌های عکس‌برداری خود از فناوری‌های هسته‌ای کمک می‌گیرند.

امروز در کشور ما روزانه به چند شمش رادیواکتیو می‌رسد. با وجود این، هنوز وابستگی در بنیان این فناوری وجود دارد و برای پیشبرد آن نیازمند وارد کردن چشمه‌های رادیواکتیو هستیم.

در واقع، زمانی می‌توانیم بگوییم که فناوری هسته‌ای ما هویتی بومی دارد که توان تولید چشمه‌های رادیواکتیو را داشته باشیم.

تا قبل از انقلاب، چشمه‌های رادیواکتیو به طور کامل از خارج از کشور وارد می‌شد، اما پس از انقلاب و به دنبال رسیدن به استقلال، باید وابستگی کشور به واردات این فراورده کم شود و توان تولید آن را پیدا کنیم.

امروز تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان باعث شده است در خرید چشمه‌های رادیواکتیو با مشکلات فراوانی روبه‌رو شویم.

همین مسئله حرکت متخصصان کشورمان را به سمت بومی کردن فناوری تولید این چشمه‌ها افزایش داده است. علاوه بر بحث درمان، صنعت نفت و گاز از صنایع حیاتی در ایران به شمار می‌رود و رسیدن به فناوری بومی هسته‌ای یکی از نیاز‌های اساسی کشورمان برای توسعه بیشتر این صنعت به شمار می‌رود.

در واقع، چه در بخش درمان چه در حوزه صنعت، فناوری هسته‌ای کاربرد‌های مختلفی در زندگی روزمره همه ما دارد و زمانی می‌توانیم به بهترین شکل از این کاربرد‌ها استفاده کنیم که توان تولید چشمه‌های رادیواکتیو را به دست آوریم و به معنای واقعی کلمه، همه این فناوری را بومی‌سازی کنیم.

دغدغه امروز ما با توجه به اینکه چشمه‌های رادیواکتیو تاریخ مصرف دارند، تمام شدن مداوم و دغدغه واردات دوباره آن‌ها با تمام چالش‌هایی است که مسیر واردات این محصول به کشورمان دارد.

از چند سال پیش در کشورمان حرکت پرشتابی را در حوزه بومی‌سازی فناوری‌های هسته‌ای در پیش گرفته‌ایم و امیدواریم این مسیر به سرعت‌باعث توانمندی هرچه بیشتر کشورمان در این حوزه شود.

البته منطقی نیست که توقع داشته باشیم ظرف مدتی یک یا دوساله به نقطه پایان راه برسیم. اما حرکت در این مسیر با سرعت خوبی از چند سال پیش آغاز شده است و کشور ما می‌تواند در آینده با بومی‌سازی تولید چشمه‌های رادیواکتیو، توسعه استفاده از ظرفیت‌های مختلف فناوری هسته‌ای را با سرعت بیشتری دنبال کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->