تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل طی ۲۰۰ روز بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد القسام: زمان برای آزادی اسرای صهیونیست رو به پایان است + فیلم
سرخط خبرها

شواهد می‌گوید؛ توافق وین نزدیک است

  • کد خبر: ۹۸۱۴۳
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
شواهد می‌گوید؛ توافق وین نزدیک است
روز‌های سخت مذاکرات احیای برجام فرا رسیده است؛ مذاکرات طرف‌های برجام در وین در حالی برای رایزنی هیئت‌ها با پایتخت هایشان به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است که بسیاری از هیئت ها، مذاکرات هفته‌های گذشته را فشرده و همراه با پیشرفت ارزیابی کرده اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛اکنون این گفتگو‌ها در حالی پیش می‌رود که اخبار تأیید نشده از ارائه پیشنهاد‌های جدید تیم آمریکایی برای تضمین‌های مد نظر ایران حکایت دارد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در این باره نوشت: «تیم آمریکایی به ایران پیشنهاد کرده است که ضمانت نامه‌هایی حقوقی از وزارت خزانه داری آمریکا برای برداشته شدن تحریم‌ها دریافت کند که مورد پذیرش ایران قرار نگرفته است.»

مذاکرات به مراحل نهایی رسیده است

از سویی، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با تکرار برخی مواضع بی اساس درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران، گفت: در جریان آنچه در وین می‌گذرد، فقط روی یک مسئله متمرکز هستیم و آن هم برنامه هسته‌ای ایران است. همان طور که می‌دانید، ایران چالش‌هایی را برای آمریکا، هم پیمانان این کشور و فراتر از آن، ایجاد می‌کند. یکی از این چالش ها، گروه‌های مور دحمایت این کشور و دیگر بازیگران بی ثبات کننده در منطقه، ازجمله حوثی‌ها (انصارا...) است. پس ما روی این فعالیت‌ها متمرکز هستیم، اما با ابزار‌های دیگر.

«العربیه» نیز گزارش داده است که وزارت خارجه فرانسه با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجامی در وین، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این گفتگو‌ها با بازگشت طرف‌های مذاکره کننده از کشورهایشان «وارد مرحله نهایی» می‌شود.

وزارت خارجه فرانسه در توضیح مرحله کنونی افزود که روند مذاکرات وین به اتخاذ تصمیمات سیاسی نیاز داشت و به همین منظور، مذاکره کنندگان برای انجام رایزنی‌های فوری، اتخاذ تصمیم‌های سیاسی و کسب تکلیف از دولت‌های خود به پایتخت‌های کشور‌های خود بازگشته بودند.

تکذیب ملاقات دوجانبه نمایندگان ایران و آمریکا

درحالی که دور هشتم مذاکرات میان ایران و ۱+۴ با بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌ها برای رایزنی‌های بیشتر با وقفه چندروزه روبه رو شده، بازار گمانه زنی‌ها و انتشار اخبار جعلی و ساختگی درباره مذاکرات داغ شده است. دراین راستا طی روز‌های اخیر برخی اخبار جعلی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که طی آن، گمانه زنی‌های بی پایه و خلاف واقع درباره شکل گیری سطحی از توافق در ملاقات نمایندگان ایران و آمریکا در کشور ثالث مطرح شده است.

براساس گزارش منتشرشده ازسوی «نورنیوز»، تاکنون هیچ گونه ملاقاتی در هیچ سطحی، میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا انجام نشده است و برنامه‌ای نیز برای چنین اقدامی وجود ندارد.

تحلیل «وال استریت ژورنال» از افزایش شانس حصول توافق

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال، نیز در توئیتی نوشت: «مقامات ایرانی، آمریکایی و اروپایی می‌گویند که شانس حصول توافق افزایش یافته است. حفره‌های مهمی هنوز باقی است، اما تمرکز مذاکرات روی تصمیمات کلیدی، اصلی و نهایی گذاشته شده است. انتظار می‌رود که مذاکره کنندگان شنبه به وین بازگردند.»

گزارش «الشرق الاوسط» از آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران

در حالی که دولت بایدن درباره افشای جزئیات مربوط به آزادی زندانی‌های آمریکایی در زندان‌های ایران، محتاطانه اظهارنظر می‌کند، گزارش‌ها حاکی از آن است که میانجیگری قطر ممکن است به توافقی منجر شود که در ازای آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از سرمایه‌های مسدود شده ایران در کره، ژاپن و عراق، این زندانیان آزاد شوند.

روزنامه الشرق الاوسط در این باره نوشت: «یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که در دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و امیر تمیم بن حمد آل ثانی، حاکم قطر، مذاکرات جاری در وین بررسی خواهد شد. البته، قطر، مانند بسیاری دیگر از شرکای ما در منطقه، رویداد‌ها را دنبال می‌کند.»

در این میان، گزارش‌هایی از گفت وگوی شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، پیش از دیدار بایدن و حاکم قطر در کاخ سفید منتشر شد. همچنین نزار زکا، دبیرکل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات عرب، گفت: قطر می‌تواند بین دو طرف یک معامله منعقد کرده و میانجیگری کند.

بر اساس شواهد، توافق در دسترس است

رحمان قهرمان پور، کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به روند مذاکرات در وین و اینکه آیا شرایط برای رسیدن ایران به یک توافق خوب فراهم است، به «ایسنا» گفت: در حال حاضر بحث‌های فنی تمام شده است و دو طرف هرچه توانستند هنر مذاکراتشان را به کار گرفتند تا از طرف مقابل امتیاز بگیرند و در پایتخت‌ها باید به زودی تصمیم گرفته شود.

به نظر می‌رسد توافق نزدیک است و تیم‌های مذاکراتی با دستوراتی که از پایتخت‌های خود گرفته اند به توافق نزدیک شده اند، اما اینکه این تصمیم سیاسی چه وقت محقق می‌شود، هفته آینده یا چند هفته دیگر باید منتظر ماند و دید.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه آیا امکان لغو همه تحریم‌ها از سوی آمریکا در توافق جدید برای اجرای برجام وجود دارد، گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بخشی از تحریم‌ها لغو می‌شود و بخشی دیگر به مذاکرات در آینده و چگونگی اجرای برجام منوط می‌شود.

قهرمان پور در عین حال افزود: شواهد و مواضع نشان می‌دهد که توافق در حال حاضر در دسترس است، مگر اینکه تصمیم سیاسی در این چند روز چیز دیگری باشد؛ باید منتظر باشیم و ببینیم. روند مذاکرات مشخص است، اما روند تصمیم گیری درباره توافق تابع متغیر‌های بسیاری است که در تصمیم نهایی مهم هستند. فعلا احتمال اینکه تصمیم به توافق باشد، زیادتر از آن است که بگوییم توافق نمی‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->