سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است آغاز اجتماع مردمی حمایت از «طرح نور فراجا» در مشهد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند انسجام ترافیکی در جنوب شهر مشهد
سرخط خبرها

ماجرای کد اقامتگاه غیردائم در قبوض آب ۴۵ هزار مشترک

  • کد خبر: ۹۸۲۴۸
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
  • ۱
ماجرای کد اقامتگاه غیردائم در قبوض آب ۴۵ هزار مشترک
ماجرای قبض‌های چندصدهزار تومانی آب برای واحد‌هایی که صاحبان آن آخرهفته‌ها یا فقط در ایام تعطیلی از این واحد‌ها استفاده می‌کردند، به یک کد برمی گردد.

محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ ماجرای قبض‌های چندصدهزار تومانی آب برای واحد‌هایی که صاحبان آن آخرهفته‌ها یا فقط در ایام تعطیلی از این واحد‌ها استفاده می‌کردند، به یک کد برمی گردد.

عنوان کد در طبقه بندی مشترکان آب، «اقامتگاه غیردائم» است. برای آن‌هایی که صاحب باغ شخصی یا ویلا در حومه شهر مشهد بودند، دریافت قبض‌های آب با تعرفه بیشتر و عنوان کد اقامتگاه غیردائم شناخته شده است؛ اما برای صاحبان واحد‌های اقامتی و مسکونی داخل شهر، دریافت قبض آب با کد اقامتگاه غیر دائم به اعتراض این دسته از مشترکان منجر شده است.

چندین مشترک آب با ارسال پیامک به ما درخواست کردند ماجرای این قبوض آب با تعرفه بیشتر را رسیدگی کنیم. برخی ارسال کنندگان پیامک نیز به این مسئله اعتراض داشتند که اصلا واحد مسکونی آن‌ها اقامتگاه غیردائم نیست، اما قبض ارسالی آب اشتباهی به عنوان اقامتگاه غیردائم صادر شده است.

طبق قانون، مشترک خانگی همان اقامتگاه دائم است که برای اقامتگاه دائم دو چرخه مشخص شده است؛ شخص در آنجا سکونت داشته باشد و مرکز اداره امور مهم باشد، مثلا کسب وکار یا شغل فرد در آنجا قرار داشته باشد.

تعرفه آب متفاوت با مشترکان خانگی

برای پیگیری این موضوع و روشن شدن سازوکار قانونی، بحث صدور قبوض آب و تعیین نوع اقامتگاه به عنوان دائم یا غیردائم، با معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آبفای مشهد گفتگو کردیم.

شهناز نیشابوری ابتدا به مصوبه قانونی این کد صادرشده در قبوض آب اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق مصوبه هیئت وزیران، تعرفه آب مشترکان برای اقامتگاه دائم با غیردائم متفاوت است.

اقامتگاه دائم تعریفی مشخص دارد؛ یعنی ساکنان آن دائم در ملک ساکن اند. کد اقامتگاه غیردائم نیز شامل واحد‌هایی است که سکونت دائم در این واحد‌ها نیست.

ویلا، باغ ویلا، خانه باغ، مجتمع‌ها و واحد‌های مسکونی که برای اقامت مقطعی هستند یا هر مکانی که به صورت دائم در آن سکونت ندارند، ازجمله مکا ن‌هایی هستند که شامل اقامتگاه‌های غیردائم می‌شوند.

به گفته شهنار نیشابوری، تعرفه آب برای مشترکان اقامتگاه‌های غیردائم براساس ابلاغیه‌های مصوب سالانه تعیین می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چه میزان مصرف آب برای اقامتگاه غیردائم تعیین شده است و تفاوت آن با مشترکان خانگی چیست، توضیح می‌دهد: الگوی مصرف برای مشترکان خانگی ۱۵ مترمکعب است و هرچه میزان مصرف از این الگو بیشتر شود، تعرفه آب به صورت پلکانی محاسبه می‌شود.

برای اقامتگاه‌های غیردائم ظرفیت مصرف آب هفت هشت مترمکعب در نظر گرفته شده است و در صورت مصرف بیشتر، با تعرفه آزاد محاسبه می‌شود.

وی تأکید می‌کند که تعیین الگوی مصرف آب و بحث محاسبه پلکانی تعرفه‌ها فقط به دلیل ایجاد انگیزه برای مشترکان است تا در مسیر مدیریت مصرف آب و مصرف بهینه حرکت کنیم. حتی برای مشترکانی که کمتر از پنج مترمکعب آب مصرف می‌کنند، قبوض شامل بخشودگی می‌شود تا برای مصرف بهینه آب انگیزه ایجاد کند.

پیمایش مشترکان آب در مشهد

معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آبفای مشهد در پاسخ به شکایت برخی مشترکان آب که داخل مشهد ساکن اند، اما قبوض آن‌ها شامل کد اقامتگاه غیردائم شده است، توضیح می‌دهد: مشهد شهری گردشگرپذیر و زیارتی است.

خیلی از افراد هستند که ساکن این شهر نیستند، اما واحد اقامتی دارند. در پیمایش شرکت آب وفاضلاب مشهد، این دسته از مشترکان شناسایی شده اند و از آنجایی که طبق قانون واحد‌هایی که سکونت دائم نداشته باشند، شامل کد اقامتگاه غیردائم می‌شوند، قبوض آب با تعرفه این کد محاسبه شده است.

نیشابوری در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ما که تاکنون چقدر مشترک آب در مشهد به عنوان مشترکان اقامتگاه غیردائم شناسایی شده است، اعلام می‌کند: با احتساب باغ ویلا‌ها در حومه شهر مشهد و واحد‌های اقامتی داخل شهر که ساکنان دائمی ندارند، درمجموع ۴۵ هزار مشترک با این کد شناسایی شده اند.

راه‌های پیگیری شکایات

برخی مالکانی که مشمول کد اقامتگاه غیردائم در مشهد شده اند، به این موضوع اعتراض دارند که آن‌ها ساکنان دائمی هستند. دراین باره معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آبفای مشهد بیان می‌کند: شرکت آبفای مشهد با بازدید‌های میدانی، تحقیقات میدانی و بررسی مستندات سکونت در واحد‌های اقامتی، کد اقامتگاه غیردائم را برای واحد‌های مشمول صادر کرده است.

بااین حال، اگر مشترکانی هستند که مستندانی برای سکونت دائمی دارند، می‌توانند پیگیری کنند تا این کد از قبوض آن‌ها برداشته شود.

به گفته وی، نحوه پیگیری درخواست مشترکانی که به صورت دائم سکونت دارند، برای اصلاح تعرفه به این صورت است که ابتدا باید به دفتر‌های پیشخوان مراجعه کنند یا وارد سامانه شرکت آب در سایت آبفا شوند و درخواست اعتراض به آب بها را فعال کنند تا دراین زمینه اقدامات لازم انجام و هزینه قبضشان اصلاح شود.

این مقام مسئول در شرکت آبفای مشهد، همچنین به اهمیت مدیریت آب برای مشترکان مشهد و از طرفی بحث بحران کم آبی نیز اشاره و بیان می‌کند: با وضعیت بارش‌ها و خشک سالی‌های متوالی، قطعا اگر به سمت الگوی مصرف بهینه آب پیش نرویم، با مشکل کم آبی به ویژه برای آیندگان روبه رو خواهیم شد. بنابراین، توصیه می‌کنیم که برای حفظ این منبع ارزشمند و حیاتی، مشترکان آب الگوی مصرف را رعایت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
1
0
بااندکی دقت در اعدادارایه شده در این متن نفاق این مدیران آشکار میشوداعداد15مترهفت هشت متروپنج متررا توجه کنیدخداوندا چنین مدیران حریص را به همراه خانواده جهت دوره توجیهی ویژه به عالم برزخ منتقل نما
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->