رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

نگاهی به انگیزه‌های اقتصادی مذاکرات ایران و عربستان

  • کد خبر: ۹۸۵۰۰
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
نگاهی به انگیزه‌های اقتصادی مذاکرات ایران و عربستان
بغداد می‌گوید که در راستای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های تهران-ریاض به تلاش ابتکاری خود همچنان ادامه می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، در تماسی تلفنی با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، دلایل تأخیر در برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان را بررسی کرد و دوطرف نظرات خود را در این باره مطرح کردند.

وزیر خارجه عراق در این گفتگو تأکید کرد: دولت عراق با تمام توان و با به کارگیری همه روابط خود تلاش می‌کند فرصت مناسبی برای تفاهم میان تهران و ریاض ایجاد کند.

سه روز پیش نیز مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در تماسی تلفنی با آیت ا... سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، گفتگو کرد. ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، نیز اخیرا تأکید کرده است که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان به زودی در بغداد برگزار خواهد شد. مسجدی به موعد دقیق برگزاری این مذاکرات و جزئیات آن نپرداخت.

نقش واسطه گر عراق

از سویی مشاور امنیت ملی عراق با بیان اینکه ثبات منطقه با پایان دادن به اختلافات میان کشور‌های هم جوار آغاز می‌شود، تأکید کرد کشورش از نقش محوری خود برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان استفاده می‌کند. چ

قاسم الاعرجی در صفحه توئیتر خود نوشت: «روابط ما با آمریکا و ائتلاف بین المللی، علیه ایران نیست و روابطمان با ایران نیز علیه آمریکا و ائتلاف بین المللی نیست؛ همچنین روابطمان با عربستان علیه ایران نیست و روابطمان با ایران علیه عربستان نیست، روابط عراق براساس منافع ملی است.»

وی در توئیتی دیگر نوشت: «ما نمی‌خواهیم که یک گروه مسلح از خاک عراق برای هدف قرار دادن ایران یا هر کشور دیگری استفاده کند و از هر طرف خارجی که به حاکمیت و قوانین کشور عراق احترام می‌گذارد، استقبال می‌کنیم. اهداف عراق صادقانه است و معتقد است که ثبات منطقه با پایان دادن به اختلافات میان کشور‌های هم جوار آغاز می‌شود و از نقش محوری خود برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان بهره می‌برد.»

آماده مذاکره با عربستان هستیم

همچنین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری خود درباره انجام دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در عراق و رایزنی تلفنی اخیر نخست وزیر عراق با رئیس جمهور کشورمان در این زمینه بیان کرد: همان طور که آقای رئیس جمهور نیز در جریان رایزنی با نخست وزیر عراق مطرح کردند، ما از انجام گفتگو‌ها بین تهران و ریاض استقبال کرده و از تحرکات و تلاش‌های دولت عراق نیز برای گسترش دیپلماسی در منطقه استقبال و قدردانی می‌کنیم.

سعید خطیب زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره برای انجام مذاکرات آمادگی داشته است و در اینجا نیز بار دیگر آمادگی خود را برای شرکت در دور بعدی مذاکرات در بغداد اعلام می‌کنیم. ما آماده ادامه مذاکرات بین تهران و ریاض در بغداد هستیم و تعیین تاریخ و زمان دور بعدی مذاکرات منوط به اراده‌ای است که در ریاض باید ایجاد شود و به محض اینکه این اراده شکل بگیرد، ما در بغداد حاضر خواهیم بود.

انگیزه‌های اقتصادی مذاکرات ایران و عربستان

به گزارش سایت «دیپلماسی ایرانی»، اندیشکده «کوئینسی» در تحلیلی با پرداختن به انگیزه‌های اقتصادی مذاکرات ایران و عربستان سعودی نوشت: «در چند سال گذشته، ریاض به دلیل پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی همتایان بلندپرواز منطقه‌ای خود، به ویژه امارات، به شدت احساس نگرانی کرده است. این نگرانی‌ها برای آل سعود خطری وجودی است؛ زیرا بقای این پادشاهی به توانمندی آن در تضمین ثبات اقتصادی و سیاسی کشور بستگی دارد. جنگ نیابتی با ایران در یمن، مانعی مهم و اساسی برای تبدیل شدن عربستان به قطب مالی منطقه‌ای است.

در حالی که زمانی سعودی‌ها ایده همکاری با ایران را رد می‌کردند، به نظر می‌رسد اکنون به این نتیجه رسیده اند که همکاری با تهران، بهترین اقدام برای دستیابی عربستان به برتری منطقه‌ای است. با توجه به اینکه عربستان سعودی و ایران اصلی‌ترین شرکای تجاری چین در خاورمیانه هستند، ثبات بین دو رقیب برای معاملات پکن در منطقه مفید خواهد بود. به همین دلیل، چین، همراه با پاکستان، نقشی حیاتی در تسهیل تنش زدایی میان ریاض و تهران ایفا می‌کند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->