«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

گفتگو با فرمانده مرزبانی خراسان رضوی: مرز‌های استان امن و امان است

  • کد خبر: ۹۸۶۱۰
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
گفتگو با فرمانده مرزبانی خراسان رضوی: مرز‌های استان امن و امان است
استان خراسان رضوی با بیش از ۸۳۵ کیلومتر نوار مرزی دارای هفت معبر رسمی مرزبانی است که سردار مجید شجاع، فرمانده ارشد مرزبانی این استان پهناور روز گذشته در مصاحبه اختصاصی با شهرآرانیوز به شرح کاملی از جزئیات موقعیت جغرافیایی مرزی و اقدامات همکارانش پرداخت.

مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ استان خراسان رضوی با بیش از ۸۳۵ کیلومتر نوار مرزی دارای هفت معبر رسمی مرزبانی است که فرمانده ارشد مرزبانی این استان پهناور روز گذشته در مصاحبه اختصاصی با شهرآرانیوز به شرح کاملی از جزئیات موقعیت جغرافیایی مرزی و اقدامات همکارانش پرداخت.

سردار مجید شجاع با تأکید بر این موضوع که مرزبانی نیروی انتظامی، مسئولیت اصلی حفاظت و حراست از مرز‌های کشور را در حوزه رصد، پایش و مراقبت بر عهده دارد، گفت: در زمان صلح همه اقدامات مرزی اعم از مراقبت، حفاظت و صیانت از حقوق مرزنشینان و دولت جمهوری اسلامی ایران بر عهده نیرو‌های مرزبانی است.

استان خراسان رضوی دارای سه هنگ مرزی درگز، سرخس و تایباد است که مرزبانان برای دسترسی و رصد نوار مرزی بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر را تحت نظارت و کنترل خود دارند و پیمایش می‌کنند. هم اکنون مرزبانان ما در سطح صفر مرزی استان در بیش از ۱۰۰ نقطه مستقر شده و به پایش و رصد شبانه روزی بدون حتی یک روز تعطیلی اقدام می‌کنند.

کشف ۴۰۰۰ کیلو مواد مخدر در ۳۲۰ روز

این مقام ارشد مرزبانی خراسان رضوی به اقدامات مجدانه مرزبانان استان اشاره کرد و افزود: مرزبانان ما از ابتدای فروردین امسال تاکنون موفق به کشف بیش ازچهار  تن انواع مواد مخدر شده اند که بیش از سه تن از این مواد افیونی تریاک، ۳۰۰ کیلوگرم شیشه، ۳۰۰ کیلوگرم حشیش و مابقی انواع مختلف مواد مخدر بوده است.

در این مدت مأموران این فرماندهی در عملیات‌های مرزی بیش از ۲۰۰ قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر کرده اند که طبق بررسی‌های صورت گرفته در این حوزه میزان کشفیات سلاح از سوداگران مرگ در ۱۰ ماه و ۲۰ روز نخست امسال به نسبت مدت مشابه خود در سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است. در این مدت نیز هلاکت یا مصدومیت سوداگران مرگ در عملیات‌های مرزبانان نداشته ایم و متهمان قبل از بروز حادثه به دام مأموران ما افتاده اند.

سردار شجاع ادامه داد: در این مدت ۴۱۲ هزار نفر به صورت رسمی از مبادی ورودی سه هنگ مرزی استان خراسان رضوی وارد کشور شده اند که این میزان به نسبت مدت مشابه خود در سال گذشته ۹۲ درصد افزایش داشته است. در این مدت، اما ۱۱۵ هزار نفر اتباع خارجی به صورت غیر مجاز تحت عنوان متجاوز مرزی وارد کشور شده اند که این میزان به نسبت سال قبل ۱۹۲ درصد افزایش داشته است. به گفته این مقام ارشد نظامی، ۱۱۵ هزار متجاوز مرزی دستگیر شده اند و پس از تشکیل پرونده و هماهنگی قضایی تعیین تکلیف و همگی به کشور خود مسترد شده اند.

دستگیری ۱۴۶ محکوم قضایی قبل از خروج از کشور

فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی در بخش دیگری از این گفتگو بیان کرد: در این مدت، مرزبانان ما تاکنون ۱۵ هزار ابلاغیه قضایی و احضار را به دست جمعیت ساکنان در مرز رسانده اند. همچنین از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۱۴۶ نفر تحت عنوان عابر غیر مجاز که یا محکوم قضایی هستند و یا برای فرار از چنگ قانون قصد خروج از کشور را داشته اند، از سوی مرزبانان استان شناسایی و دستگیر شده و در اختیار محاکم قضایی قرار گرفته اند.

سردار شجاع، با بیان اینکه ۱۲۴ هزار دستگاه کامیون و تریلی از طریق هفت مبادی مرزی استان خراسان رضوی وارد کشور شده اند، بیان کرد: این حجم از تردد‌ها حساسیت کار مرزبانی را نشان می‌دهد و مأموران ما به صورت شبانه روزی رصد و پایش این خودرو‌ها برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و کالا قاچاق هستند. از آنجا که ۹۰ درصد از کشفیات در مرز استان به قاچاق سوخت مربوط است در این مدت نیرو‌های سه هنگ مرزی ما در ده‌ها عملیات بیش از ۴۸ هزار لیتر سوخت قاچاق را کشف و توقیف کرده اند.

در حوزه کشفیات قاچاق، مایحتاج اولیه و گوشی‌های سرقتی از مواردی هستند که بعد از قاچاق سوخت در فهرست فراوانی کشفیات مرزبانان قرار دارند. در چند روز اخیر مأموران هنگ مرزی تایباد موفق به کشف بیش از ۲۰۰ دستگاه گوشی تلفن همراه سرقتی شده اند.

ابتلای ۱۵۰ مرزبان به کرونا

این مقام مرزبانی درجه یک استان ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۰ نفر از کارکنان مرزبانی استان شامل وظیفه و کادر به ویروس منحوس کرونا مبتلا شده اند که خوشبختانه پس از گذراندن دوران درمان بهبود یافته اند. متأسفانه امسال سرهنگ علیپور، یکی از نیرو‌ها و فرماندهان هنگ مرزی شهرستان درگز به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.
سردار، به تعداد شهدای مرزبانی اشاره کرد و گفت: از سال‌های اخیر تاکنون ۲۵۲ نفر از مرزبانان این استان در عملیات‌های مرزی به شهادت رسیده اند.

۱۸۰ کیلومتر زیر نظر دوربین‌های هوشمند

فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی در ادامه به موضوع هوشمند سازی مرزبانی استان پرداخت و بیان کرد: هم اکنون بیش از ۳۰ نقطه شامل ۱۸۰ کیلومتر از نوار مرزی استان مجهز به دوربین‌های امنیتی هستند و از راه دور به صورت آنلاین کنترل و رصد می‌شوند. البته تا پایان سال سطح کیفی این سخت افزار کاربری نیز ارتقا خواهد یافت و تعداد نقاط کنترل هوشمند مرزبانی نیز افزوده خواهد شد.

شجاع بیان کرد: در ایام دهه فجر نیز اقدامات عمرانی در حوزه مرز صورت گرفته است که تا دور روز آینده گروهان مرزی هشتادان در حوزه شهرستان تایباد با صددرصد پیشرفت فیزیکی به بهره برداری خواهد رسید. همچنین پاسگاه ابراهیم خانی، در نقطه سه مرز افغانستان و ترکمنستان ایران با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز تا پایان امسال افتتاح خواهد شد. پاسگاه مرزی خوشابه، در شهرستان خواف نیز تا بیست و دوم بهمن امسال افتتاح خواهد شد. در این مدت مرمت ۴۴ کیلومتر از آسفالت راه مرزی تایباد در دستور کار مرزبانی قرار گرفته است که تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته است. همچنین ۱۴ پاسگاه مرزی، تقویت فیزیکی و ۱۲ پاسگاه بازسازی شده اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->