سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

شایعه افزایش قیمت گوشت، عامل گرانی گوشت می‌شود

  • کد خبر: ۹۸۶۸۰
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
  • ۱
شایعه افزایش قیمت گوشت، عامل گرانی گوشت می‌شود
رئیس اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان رضوی گفت: امیدواریم افزایش قیمت گوشت در کشور به هر دلیلی بهانه‌ای برای واردات گوشت از سوی افراد سودجو نشود.

طنین همتی|شهرآرانیوز، قیمت گوشت قرمز در روزهای گذشته زیاد شده است و بررسی‌‌‌‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت لاشه گوسفند در خرده‌فروشی‌ها بین ١۴٢ تا ١۴۶تومان و در عمده‌فروشی‌ها ١٣۶‌هزار تومان است. همچنین، ران گوساله حدود ١٨٠‌هزار تومان، سردست گوساله ١٧٠‌هزار تومان، فیله‌گوساله ٣٣٠‌هزار تومان، راسته گوساله ١٨٠‌هزار تومان، ران گوسفند ١٨۴‌هزار تومان، سردست گوسفند ١٨٠‌هزار تومان، گردن گوسفند ١۴٢‌هزار تومان و راسته بی‌استخوان گوسفندی ٢٩٠‌هزار تومان در بازار فروخته می‌شود که به‌تبع آن قیمت دیگر شهرها و استان‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

اگر در ماه‌های گذشته افزایش قیمت گوشت و مرغ تحت‌تأثیر افزایش قیمت نهاده‌های دانی وارداتی و بازار آزاد بود، اکنون حذف ارز ترجیحی در این بازار از سوی دولت، افزایش کشتار دام‌های مولد در ماه‌های گذشته و کاهش عرضه دام دامدار به‌دلیل افزایش قیمت در ماه‌های آینده، این بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است و می‌دهد.

به‌گفته رئیس اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان‌رضوی، همین شایعه افزایش قیمت گوشت عامل گرانی آن است، اما امیدواریم این موج گرانی که به راه می‌افتد، دست‌مایه‌ای برای واردات گوشت از سوی افراد سودجو و واسطه‌ها نباشد.

امین هراتی با بیان اینکه نوسانات جوی و تغییرات آب‌وهوایی باعث تغییر قیمت‌ها می‌شود، یادآور شد: با شرایط به‌وجود‌آمده به‌ویژه گمانه‌زنی درباره حذف ارز ترجیحی، همه ما دیر یا زود باید منتظر افزایش قیمت گوشت باشیم. به‌دلیل اینکه نگهداری دام برای دامدار صرف نمی‌کند، در این مدت کشتار دام هم زیاد شده است.

به‌گفته وی، وضعیت حوزه دام مناسب نیست، چون قیمت نهاده در بازار آزاد نجومی است. هر چقدر هم گوشت گران شود، بازهم دامدار باتوجه‌به هزینه‌های امروزش به سودی نرسیده است. وقتی بازار ثبات و قانون نداشته باشد، تابع همین حواشی قرار می‌گیرد و همین‌ها باعث افزایش قیمت می‌شود. البته که دامدار از این افزایش قیمت‌ها استقبال می‌کند، ولی از آن طرف بر مصرف‌کننده فشار می‌آید.

رئیس اتحادیه صنعت دام‌پروری خراسان‌رضوی تصریح کرد: تصمیم افرادی سودجو و رانت‌خوار که از گذشته در واردات گوشت فعالیت داشته‌اند، در جوسازی قیمت گوشت بی‌تأثیر نیست تا به این بهانه شرایط را برای واردات آن مهیا کنند.

به‌گفته این فعال حوزه دام‌پروری، عرضه مستقیم گوشت و حذف واسطه از عواملی است که تا حدودی در متعادل‌سازی قیمت گوشت تأثیر می‌گذارد. ما این فضا را ایجاد کردیم و دولت هم باید برای ایجاد این بسترها کمک کند.

وی تأکید کرد: دولت باید بخشی از نهاده‌های دولتی را به تنظیم قیمت گوشت اختصاص دهد و به‌جای اینکه گوشت را برای ذخایر منجمد کند، 10درصدش را به‌صورت گوشت گرم به بازار عرضه کند. این کار باعث می‌شود هم قیمت برای دامدار کم نشود و هم بازار متعادل نشود.

وی اظهار کرد: بهای تمام‌شده گوشت باتوجه‌به نوسانات قیمت نهاده و هزینه‌های جانبی و از طرفی ارزان‌رساندن آن به‌دست مصرف‌کننده کاری سخت است. از طرفی، تنظیم بازار برای دولت سخت است. با وجود یارانه، این متعادل‌سازی قیمت امکان‌پذیر است. دولت می‌تواند گوشت را با قیمت مناسب از دامدار بخرد تا دامدار زیان نکند و گوشت درحد توان خرید مصرف‌کننده باشد. با وجود یارانه‌ دولت در حوزه نهاده‌های دامی، چون نظارت نبود، توزیع هم ناکارآمد بود، اما اگر یارانه مستقیم به تولیدکننده داده شود، باعث می‌شود هزینه‌های تمام‌شده دامدار کاسته شود.

هراتی افزود: برای توزیع محصولات دامی که همیشه بر آن تأکید شده است و در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده و حذف واسطه‌گری و همچنین عرضه مستقیم گوشت و سایر محصولات دامی، اولین فروشگاه عرضه مستقیم محصولات دامی دایر شده است. در عرضه مستقیم گوشت کیفیت و سلامت تضمین شده است و باتوجه‌به اینکه کشتار دام روزانه انجام می‌شود، بر کیفیت آن بی‌تأثیر نیست. حذف واسطه‌گری با عرضه مستقیم باعث می‌شود گوشت با قیمت مناسب‌تری به‌دست مصرف‌کننده برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
m
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
0
مسئولین برای زمینه سازی گرانیها ابتدا با شایعه سازی امادگی پذیرش اجتماعی ایجاد میکنند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->