مهلت ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تمدید شد+جزئیات میرباقری: تلاش می‌کنیم «سلمان فارسی» را در ۱۴۰۵ به پخش برسانیم آغاز بهره‌برداری از ۲۹۵۰ طرح جهاد سازندگی در خراسان رضوی آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه جهادی در خراسان رضوی | دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند ۳۴ هزار شهید و تخریب ۹۵ درصد تأسیسات در دویست‌ونهمین روز جنگ غزه دعوت استاندار خراسان رضوی از گروه‌های جهادی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی جزئیاتی از توافق پیشنهادی آتش‌بس میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی درخواست روسیه برای تحقیق درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه غرب به اوکراین برای حمله به روسیه چراغ سبز نشان داد ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم
سرخط خبرها

پایان مذاکرات هسته‌ای در انتظار اراده سیاسی غرب است

  • کد خبر: ۹۹۳۰۶
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
پایان مذاکرات هسته‌ای در انتظار اراده سیاسی غرب است
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که به دنبال توافقی خوب در کمترین زمان ممکن است. هیئت مذاکره کننده ایرانی نیز از ابتدا تأکید کرد که حاضر نیست چیزی کمتر از برجام را بپذیرد، چنان که در حوزه تحریمی نیز چیزی فراتر از برجام طلب نکرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیاست مقامات و گروه مذاکره کننده کشورمان از ابتدا تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران و مردم بر اساس اصول و دستورالعمل‌های مذاکراتی بوده است.

در این باره، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، در دیدار سایمون کاوونی، وزیرخارجه ایرلند، اولویت و محور اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید را حفظ منافع ملت‌ها و احترام متقابل دانست و بیان کرد: آنچه در مذاکرات جاری نیز بر آن تأکید داریم، این است که تحریم‌ها باید به صورت واقعی برداشته شود و حقوق ملت ایران محترم شمرده شود.

رایزنی‌های فشرده امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان، در نشست مطبوعاتی مشترک با سایمون کاوونی، وزیرخارجه ایرلند، با بیان اینکه ایران با منطق مذاکراتی قوی به فعالیت‌ها و تلاش‌های خود در میز مذاکرات وین ادامه می‌دهد، گفت: هدف ما رفع تحریم‌هایی است که در توافق برجام به آن استناد شده است. اگر امروز در وین توافقی حاصل و تحریم‌ها لغو شود، برای ایران بهتر از این است که فردا این اتفاق رخ دهد؛ بنابراین ما برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم؛ در چارچوب مذاکراتی منطقی و با تأکید بر دستیابی به حقوق ملت ایران.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، در تماس تلفنی با وزیر امورخارجه کشورمان ضمن قدردانی از ابتکارات و رویکرد سازنده ایران در جریان مذاکرات وین، بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها و گفتگو‌ها بین طرف‌های مختلف مذاکرات وین برای بررسی متون و پیشنهاد‌ها و دستیابی به توافق تأکید کرد. امیرعبداللهیان نیز در این گفت وگوی تلفنی بر ضرورت توجه به حقوق کامل جمهوری اسلامی ایران در عمل طرف‌های مقابل به تعهدات خود در هرگونه توافقی تأکید کرد. در این حال، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران، درباره آخرین وضعیت گفتگو‌ها در وین بحث و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان نیز در این گفت وگوی تلفنی ضمن تشکر از تلاش‌های آقایان جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام، و انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین، اظهار کرد: برخی شتاب زدگی‌ها بازی تکراری با متن و نمایش ندادن اراده جدی برای حصول به توافقی خوب و قابل اتکا در وین از سوی طرف غربی باعث طولانی شدن غیرضروری مذاکرات شده است.

موضع چین و آمریکا

از سویی، وانگ ون بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات بر سر ازسرگیری پایبندی به برجام وارد مرحله نهایی شده و فرصت مهمی را برای بازگرداندن این توافق به مسیرش فراهم کرده است و این بر عهده آمریکا (مسبب بحران هسته‌ای ایران) است تا دربرابر گام‌های متقابل طرف ایرانی، تدابیر فعال بیشتری اتخاذ کند تا همه مشکلات باقی مانده به زودی حل وفصل شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز درباره پیشرفت‌های انجام شده در مذاکرات وین، گفت: واقعیت این است که این آخرین دوره تعیین کننده‌ای است که ما در آن در موقعیت تصمیم گیری بر سر این قرار خواهیم گرفت که آیا بازگشت دوجانبه به پایبندی به توافق هسته‌ای امکان پذیر است یا نه. شرکای اروپایی ما، همین طور چین و روسیه، همگی به دنبال به تفاهم رسیدن هستیم، اما زمان تقریبا پایان یافته است.

آمریکا باید تصمیم سیاسی بگیرد

موفقیت مذاکرات و دستیابی به توافق به اراده طرف مقابل برای گرفتن تصمیمات لازم به خصوص در حوزه تحریم‌ها و کنارگذاشتن خواسته‌های غیرواقع بینانه بستگی دارد. اگر طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا به تصمیم نهایی رسیده باشند، امکان دستیابی به توافقی که تأمین کننده منافع مردم ایران باشد، وجود دارد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در این زمینه در توییتی نوشت: «مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده است که می‌توان درباره نتیجه آن با قطعیت و بدون نیاز به گمانه زنی اعلام نظر کرد. تصمیم سیاسی آمریکا برای تحقق یا استنکاف از پذیرش الزامات شکل گیری توافق قابل اتکا و پایدار بر اساس اصول پذیرفته شده در برجام، می‌تواند جایگزین گمانه زنی‌ها شود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->