پویش تبلیغاتی برای احیای شهرها

فرار از روزمرگی

عادل نجفی
مترجم
آخرین بار که تبلیغات برگزاری مسابقه فوتبال، کشتی، والیبال یا یک جشن عمومی را دیدید به خاطر دارید؟ تبلیغات جشنواره فروش یا آگهی‌های برنامه‌های تجاری مختلفی که به بهانه‌های مختلف ما شهروندان را کنار هم جمع می‌کرد چطور؟ همه‌گیری کووید 19 شرایط منحصربه‌فردی را در شهرها ایجاد کرد و شهروندان در شهرهای مختلف جهان مجبور شدند بسیاری از فعالیت‌هایی را که تا پیش از اسفند 98 برای آن‌ها عادی تلقی می‌شد متوقف کنند. به‌تدریج تابلوهای تبلیغاتی و بنرهای برنامه‌های مختلف جای خود را به آگهی‌های اطلاع‌رسانی درباره کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دادند. شرایط به گونه‌ای رقم خورد که همه ما را به‌تدریج به استانداردهای جدیدی عادت داد که حتی تصور آن‌ها نیز تا چندی پیش دشوار بود. از خانه‌نشینی‌های اجباری از ساعت 9 شب به بعد تا ممنوعیت سفرهای سیاحتی و زیارتی از جمله عواملی بودند که ما را به سوی روزمرگی‌های قرن بیست‌ویکم سوق می‌دادند. هرچه می‌دانستیم و تجربه کرده بودیم در فضای مجازی دنبال کردیم تا این روزها که به‌تدریج و با سرعت گرفتن واکسیناسیون سراسری، شهروندان خود را برای بازگشت به زندگی عادی آماده می‌کنند. شهروندان پس از ماه‌ها بالأخره می‌توانند بیشتر در جامعه حضور پیدا کنند و تلاش‌ها برای رونق شهری افزایش یافته است. در این میان، بار دیگر نقش تبلیغات شهری و اطلاع‌رسانی آن‌‌ها از طریق جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف میدانی به کمک مدیران شهری می‌آیند تا علاوه بر حیات شهری، رونق اقتصادی را برای شهر و شهروندان نیز به ارمغان بیاورند. تبلیغات شهری یکی از ابزارهای این حوزه است که از اطلاع‌رسانی پیام‌های بهداشتی و مراقبتی تا معرفی برنامه‌ها و رویدادهای اجتماعی به کمک شهروندان و مدیران شهری برای تسریع روند احیای فعالیت‌های شهری آمده است.


«فرار از روزمرگی» با تبلیغات شهری
شهروندان بریتانیایی نیز مانند دیگر مردمان در جهان با چالش‌ها و محدودیت‌های کووید 19 دست و پنجه نرم کردند. آن‌ها نیز روزها و ماه‌های زیادی خانه‌نشین بودند و تبلیغات شهری لندن و دیگر شهرها به مدیریت کووید اختصاص یافته بود. اما این روزها با تغییر شرایط، مدیران شهری لندن با ایده پویش «فرار از روزمرگی» و تقویت تبلیغات شهری در تلاش برای احیای شهر و شهروندان هستند. بررسی‌ گروه‌های سنی و جاذبه‌های مختلف در لندن موجب شده است با تمرکز اطلاع‌رسانی‌ها روی گروه سنی جوانان، از آنان برای بازدید از موزه‌ها و مکان‌های مختلف تاریخی دعوت شود. شهروندان جوان به عنوان گروهی که بیشترین لطمه را از لحاظ زندگی اجتماعی و تفریحات از محدودیت‌های ایام کووید 19 خوردند، می‌توانند نقش برجسته‌ای در رونق شهری داشته باشند. در پویش «فرار از روزمرگی» مدیران شهری با برجسته‌سازی جاذبه‌های مختلف از طریق تبلیغات شهری به فعالیت پرداختند. گردشگری شهری در لندن و شهرهای مختلف بریتانیا با آغاز این پویش دوباره تا اندازه‌ای رونق گرفته است اما این برنامه‌ها نیز با محدودیت‌هایی مواجه هستند. برای مثال، در حالی که موزه لندن در شرایط عادی توانایی میزبانی از 15 تا 20 هزار بازدیدکننده را دارد، در این پویش سقف 2000 بازدیدکننده در روز در نظر گرفته شده است. از دیگر دستاوردهای برنامه‌های تبلیغاتی در فضای شهری می‌توان به کاخ‌های سلطنتی و تاریخی این کشور اشاره کرد که تا 80 درصد از درآمدهای آن‌ها به گردشگران بین‌المللی وابسته است. با برنامه‌ریزی مدیریت شهری برای تشویق جوانان به بازدید از جاذبه‌های گردشگری محلی، آن‌ها اکنون امیدوارند بخشی از کمبود درآمدهای این حوزه جبران شود. هم‌چنین افزایش تبلیغات شهری با هدف‌گذاری جوانان از سوی مدیران شهری، موجب افزایش جنب و جوش در وسایل نقلیه عمومی، تردد بیشتر در سطح شهر و سرانجام ایجاد گردش مالی مناسب از محل خدمات شهری و خرید و فروش‌ها در فضاهای تجاری شده است.


چالش‌های کرونا برای شهروندان مستقل از اروپا
شهروندان بریتانیا در ایام شیوع کرونا علاوه بر مشکلات قرنطینه به دلیل جدایی از اتحادیه اروپا با مشکلات مضاعفی در زمینه گردشگری روبه‌رو شدند. براساس آمارها، گرشگری شهری در این کشور تا 49 درصد کاهش پیدا کرد که موجب زیان هفتصدمیلیون‌دلاری به اقتصاد آن‌ها شد. در بخش گردشگری بین‌المللی نیز به دلیل محدودیت‌های پروازی میزان تردد مسافران جهانی تا 63 درصد کاهش یافت که ضرر هنگفت دومیلیارددلاری برای اقتصاد بریتانیا در پی داشت. براساس گزارش گاردین، شهروندان به‌ویژه در کلان‌شهرها بیش از روستاییان و شهروندان شهرهای کوچک‌تر از غیبت گردشگران لطمه خوردند. ضرورت اجرای سخت‌گیرانه دستورهای بهداشتی موجب دورکاری و لغو بسیاری از رویدادهای فرهنگی و اجتماعی شد و مشاغل مرتبط با آن‌ها با حداکثر 30 درصد ظرفیت در شرایط عادی به فعالیت می‌پرداختند.

منبع:
www.theguardian.com/travel/2020/aug/26/uk-tourist-attractions-launch-campaign-to-tempt-younger-visitors-back-to-cities

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->