ملیحه فلاح| شامگاه دوشنبه شب بود که ستاد ملی مبارزه با کرونا در ابلاغی رسمی «توقف موقت» حضور زائران در حرمهای مطهر را در آستانهای مقدس کشور از فردای همان روز (سهشنبه 27 اسفندماه) اعلام کرد. همین موضوع باعث شد که عدهای در اعتراض به این تصمیم بعدازظهر دوشنبه به ورودیهای حرم مطهر رضوی در مشهد و همچنین بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) در قم هجوم آورند و خواستار بازگشایی این حرمها شوند. این اقدام نابخردانه باعث سوءاستفاده رسانههای معاند شد و بهسرعت ویدئوکلیپهایی از آن در فضای مجازی منتشر شد.
این درحالی بود که تولیت آستان قدس رضوی و آستان مقدسه حضرت معصومه(س) نیز تصمیم درباره توقف موقت حضور زائران در حرمهای مطهر را تأیید کرده بودند و پیش از این حجتالاسلام احمد مروی در جمع خدام بارگاه منور رضوی تأکید کرده بود که «هیچ تصمیم فردی درباره حرم مطهر گرفته نخواهد شد.» همچنین بخشی از سخنان او در این دیدار پس از اقدام مغرضانه افراطیها در شامگاه دوشنبه، در قالب یک ویدئوکلیپ منتشر شد و در شبکههای مجازی دستبهدست میشد. ویدئویی که نشان میداد تولیت آستان قدس رضوی در راستای تأمین امنیت و سلامت زائران رضوی با تصمیمگیری عقلانی و منطقی عمل میکند. مروی در این ویدئو میگوید: «هروقت به حرم مطهر مشرف میشوم، خدا میداند بعد از سلام ابتدا عذرخواهی میکنم که حرم خلوت شده است، اما چارهای نداریم، ما دوست نداریم حرم مطهر خلوت شود و این برای ما خوشایند نیست، ولی مسئولیت داریم؛ امام رضا(ع) روز قیامت از ما میپرسند که چرا جان زائران من را حفظ نکردید.» همچنین بیانیه مشترک آستان قدس رضوی، آستان مقدسه حضرت معصومه(س) و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در پی این اتفاقات نشان داد که همه با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در راستای حفظ جان زائران موافق هستند. به گزارش آستاننیوز، در بخشی از این بیانیه آمده است که «با ورود و شیوع بیماری کرونا و توصیههای مقامات بهداشتی در مخاطرات جدی تجمعات، مدتی است که کلیه اجتماعات و برنامههای گروهی عتبات مقدسه به حال تعلیق درآمده است و اکنون با گسترش و مخاطرات جدیتر کرونا در کشور و جهان، با قلبی شکسته و دلی پردرد، تصمیم سخت ایجاد محدودیت موقت انجام گرفت و لذا با حزن و اندوه فراوان عذرخواهی خود را به پیشگاه اهلبیت(ع) در عدم امکان ارائه خدمات به زائران عزیز حرمهای مطهر ابراز میداریم.» در ادامه این بیانیه آمده است: «با همکاری سازمان صداوسیما و مجموعههای رسانهای و فضای مجازی، امکان زیارت از راه دور و ارتباط تصویری با مضجع منور حضرت ثامنالحجج(ع) و مرقدهای حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم(ع) برای دلدادگان آن بزرگواران فراهم شده است.»
جمعیت معترضان با تذکر پلیس متفرق شد
به گزارش ایرنا، محمد توکلی، مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی، گفت: جمعیت اندک معترض به بسته شدن درهای حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) با تلاش یگان ویژه و نیروی انتظامی از اطراف حرم پراکنده شدند. مهدی طباطبایی، رئیس شورای هیئتهای مذهبی خراسانرضوی، نیز در اینباره گفت: کسانی که به بسته شدن درهای حرم امام رضا(ع) در روزهای شیوع کرونا معترضاند به نظام و اسلام علاقه ندارند و دستآویز آخوند و شیعه انگلیسی هستند.به گزارش ایسنا، احمد ریواده، معاون سیاسیامنیتی فرماندار مشهد، هم درباره اعتراضات شب دوشنبه گذشته مقابل حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: این افراد به بسته شدن حرم معترض بودند و چندان مسئله خاصی پیش نیامد که بخواهیم آن را امنیتی کنیم و جلسه شورای تأمین شهرستان تشکیل دهیم. این افراد نیز با توضیحات نیروی انتظامی و صحبتهایی که صورت گرفت، متفرق شدند . حجت الاسلام حسن غریب، دادستان قم هم در این باره گفت: درپی تجمع غیرقانونی در اطراف حرم حضرت معصومه(س) و هتک حرمت تعدادی افراد اجیرشده به حریم حرم مطهر که در قم رخ داد، ۱۱ نفر دستگیر شدند و در اختیار دستگاههای قضایی قرار گرفتند.
اقدام آستان قدس، هم شرعی و هم عقلی است
این اقدام نابخردانه اظهارنظرهای برخی افراد را در پی داشت. در این راستا احمد خاتمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان هم تجمع اعتراضی و هتک حرمت عدهای به حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را غیرشرعی و غیرعقلی خواند و تأکید کرد: اینها میخواهند بگویند از نظام اسلامی و در رأس آن، مقام معظم رهبری ولاییتر هستند؟ گردانندگان این ماجرا قطعا افراد مریضی هستند که بنا دارند به نظام اسلامی آسیب برسانند.
همچنین جواد آرینمنش، نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، گفت: اقدامات تولیتهای حرمین شریفین، بهویژه در مورد حرم مطهر امام رضا(ع) یک اقدام خردمندانه و مدبرانه بود. غلامرضا رئیسیان، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، نیز در اینباره اظهار کرد: اگر متولیان درهای حرم را باز بگذارند و مردم را در معرض خطر قرار دهند، به عقیده من اولین شاکیها امامان بزرگوار خواهند بود. از این رو اقدامات تولیت آستان قدس از نظر من، هم شرعی و هم عقلی است. حجتالاسلام علیرضا سلیمی، عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی، نیز حرمتشکنان حرم امام رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) را شیعه انگلیسی و از فرقه شیرازی دانست و گفت: باید با این تفکر افراطی و تند برخورد شود. سیدابوالفضل موسویبیوکی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، مقاومت در برابر بسته شدن حرمهای مقدس را نوعی بدعتگذاری دانست و تأکید کرد: درباره رفتار برخی افراد به دنبال بسته شدن درب حرمهای حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) 2حالت وجود دارد؛ یا این افراد شرایط را درک نکردهاند یا وابستهاند و مأموریت دارند.
معترض یا شیعه انگلیسی؟
پس از اقدام نابخردانه این افراد حرف و حدیثها زیاد است؛ فارس در اینباره نوشت که ابعاد این تجمع در حال روشن شدن است و پیگیری از منابع آگاه، حاکی از آن است که یکی از لیدرهای این تجمع برادر مسئول دفتر سیدصادق شیرازی (سرکرده یک جریان انحرافی) است.
پیش از این و در ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور نیز کلیپهایی از لیسیدن ضریح حرم مطهر توسط عدهای منتشر شد که این اقدام با واکنشهای انتقادی مردم مؤمن و مذهبی مواجه شد. در اینباره فارس از قول برخی منابع آگاه نوشت که این افراد بعد از بازداشت در اعترافاتشان اظهار کردهاند: «پیش از اقدام به لیسیدن پنجرهها، آن را با پَد الکلی تمیز کردهاند.»
این رفتار و حرکت برای سایر مسئولان الگو باشد
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد هم درباره این موضوع اظهار کرد: موضع تولیت آستان قدس درباره بسته شدن دربهای حرم رضوی عقلانی و منطقی است. این رفتار و حرکت میتواند برای دیگر مسئولان از حیث حقوقی الگو باشد.
سیدمحسن حسینیپویا به ایسنا گفت: شیوع کرونا ویروس توسعه را از لحاظ عملی و تئوری در جامعه سریع کرده است، در این زمینه بهترین موضع را تولیت آستان قدس رضوی گرفته است. خلاصه صحبتهای او این بود که ما در قبال جان زوار امامرضا(ع) مسئولیت داریم. حسینیپویا درباره برخورد با معترضانی که به حرمامامرضا(ع) هتک حرمت کردند، یادآور شد: در برخورد با افرادی که به حرم امامرضا(ع) هتک حرمت کردند، باید برخورد قهرآمیزی صورت بگیرد. برای این افراد باید تفهیم اتهام شود؛ هرچند که کار آنها واقعا عمل مجرمانهای بوده است.
آنهایی را که به حرم هتک حرمت کردند، میتوان با خوارج مقایسه کرد
عضو هیئترئیسه شورای شهر مشهد با اشاره به اعتراضات به محدودیت موقت زیارت حرم رضوی، گفت: این افراد را میتوان با کسانی مقایسه کرد که به نام دین علیه امیرالمؤمنین(ع) خروج کردند. این نوع رفتارهای خارج از عرف و شأن حتی اگر نیتی مقدس داشته باشد، به اسلام و دین صدمه میزند؛ اسلامی که مبنایش «النظافه من الایمان» و بهداشت است. اکنون نظر متخصصان بهداشتی این است که نباید این مکان باز و محل تجمع باشد، چگونه افرادی به خودشان اجازه میدهند این کارها را انجام دهند؟ شهناز رمارم به ایسنا گفت: مسئلهای که اکنون وجود دارد، این است که با شیوع بیماری کرونا، تجمع افراد در هر مکانی اعم از مسجد، سینما، فروشگاه و مترو باعث میشود افرادی که تجمع میکنند، خودشان منشأ آلودگی و سرایت و انتقال این بیماری باشند.