آنچه برای شهرداری مهم است(یعنی باید مهم باشد)، افزایش سطح رفاه عمومی شهروندان، توسعه همه جانبه شهر و خدمات دهی در عالی ترین سطح ممکن است. دقیقا بر همین اساس در بند «کالبد شهری» چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «نماد آبادانی، متوازن و زیست پذیر در تمام نقاط شهر» ذکر شده است. برای تحقق این امر، خدماتی که مدیریت شهری به ذی نفعان خود می دهد، باید دارای ویژگی های زیر باشد:
عدالت در خدمات دهی: خدمات باید متوازن و عدالت محور باشد؛ چه از نظر گستره توزیع در نقاط مختلف شهر و چه از آن نظر که گروه های مختلف مردم در سنین، جنسیت، موقعیت اجتماعی، سطح اقتصادی با نیازهای مختلف(مثل معلولان، کودکان و...) را شامل شود.
هوشمندی خدمات: شهرهای هوشمند، تجسم رویایی در آینده نیستند، بلکه به مدد رویکردهای نوآورانه اینترنت اشیا، بسیاری از آن ها هم اکنون فعال یا به سرعت درحال گسترش هستند. مدیران شهری از شبکه های دامنه بالا-مصرف پایین برای برقراری ارتباط و بهبود زیرساخت ها، بهره وری، راحتی و کیفیت زندگی ساکنان و بازدیدکنندگان استفاده می کنند. روند توسعه نشان می دهد که «هوشمندی خدمات» دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک اجبار تکنولوژیکی است.
قابلیت توسعه خدمات: خدمات شهری به خصوص در حوزه زیرساخت ها باید براساس مطالعات آینده پژوهی، طراحی و ارائه شود، به طوری که علاوه بر رفع نیازهای امروز، زمینه توسعه برای پوشش نیازهای فردا را نیز داشته باشد؛ به عنوان مثال یک پارک، ایستگاه آتش نشانی، سازه عمرانی و... که امروز در منطقه ای از شهر احداث می شود، باید به صورتی باشد که اگر در آینده قرار است همان خدمات را به دوبرابر جمعیت بدهند، قابلیت توسعه آن پیش بینی شده باشد.
ماهیت تعاملی خدمات: نحوه نیازسنجی و خدمات دهی باید تعاملی باشد؛ یعنی مدیریت شهری ضمن ارتباط مستمر با دریافت کنندگان خدمات خود، نیازها و اولیت آن ها را شناسایی کند و براساس نظر آن ها و مصالح علمی و اقتضایی مدیریت فهرست کند. بدین ترتیب ذی نفعان علاوه بر هدف گذاری در تحقق اهداف نیز باید مشارکت کنند.
جامعیت خدمات: خدمات باید جامعیت داشته باشد؛ چه از منظر رویکرد سیستمی و درنظر گرفتن تمام ابعاد و اثرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... آن و چه از لحاظ ارتباط با طرح های تفصیلی، اسناد بالادستی و اصول معماری و شهرسازی.
کلام آخر اینکه اداره شهر کار راحتی نیست. رونق، آبادانی و توازن شهری با بهبود و اصلاح نحوه طراحی، کیفیت، کمیت و چگونگی خدمات دهی محقق می شود.