علیرضا ظهیری - دوباره ماتم امام رضا(ع)، کوچه ها و خیابان های شهر را سیاه پوش کرده است و مردمان این دیار را عزادار ولی نعتمشان. ماه، ماه عزاست و واپسین روزهایش غم بارتر از ایام دیگر. این ساعت ها همه مردمان شهر در جوش وخروش برپایی هرچه باشکوه تر مراسم سوگواری سلطان خراسان اند و برای پذیرایی از زائران حضرت خورشید سر از پا نمی شناسند. حالا بعد از دو سال دوری اجباری عاشقان شمس الشموس(ع) از زیارت امام غریبشان در ارض اقدس، فضا مهیای حضور میلیون ها دل عاشقی است که پیاده و سواره راهی ولایت عشق می شوند. ازاین رو همه ارکان دولتی و مردمی شهر و استانمان در تدارک میزبانی شایسته از مهمانان امام مهربانی ها هستند و همه توانشان را برای این کار به میدان آورده اند. مدیریت شهری مشهد هم که مانند سال های گذشته طلایه دار خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر است، پنجشنبه این آمادگی را در قالب «مانور خدمت» به نمایش گذاشت تا خیال زائران و مجاوران بارگاه نورانی امام رضا(ع) از میزبانی شایسته این مجموعه و سایر دستگاه های مسئول راحت باشد.
شهردار مشهد در این مراسم که با حضور مدیران شهری و عوامل اجرایی دخیل در امر خدمت به زائران در محل پایانه مسافربری امام رضا(ع) برگزار شد، با بیان اینکه افتخار می کنم قطره ای در دریای خادمان زائران و مجاوران بارگاه منور امام هشتم(ع) هستم، اظهار کرد: فرزندان برومند مشهد، کارکنان خدوم شهرداری، پاکبانان، اتوبوس رانان، عزیزان شاغل در فضای سبز، آتش نشانان و تاکسی رانان، امروز سبب افتخار این شهر شده اند.
به گزارش شهرآرا، سیدعبدا... ارجائی با اشاره به وحدت ایجادشده در سطوح ملی و استانی برای خدمت به زائران حضرت رضا(ع) افزود: در این فضای همدلی، شهرداری نیز توقفی ندارد. درست است که وظیفه ذاتی مدیریت شهری مباحث مرتبط با خدمت شهر، حمل ونقل عمومی و تا حدودی مشارکت در امور فرهنگی و اجتماعی است، اما در هر ساحتی که دولت صلاح بداند، ما کمک می کنیم.
وی با تأکید بر اینکه دغدغه مدیریت شهری خدمت رسانی به زائران حضرت رضا(ع) است، تصریح کرد: شهرداری دستگاهی کاملا خدماتی است و فلسفه مدیریت شهری ایجاد آرامش، آسایش و رفاه برای مردم است. ما نیز دراین زمینه، مرزی برای خدمتگزاری و خدمت رسانی قائل نیستیم؛ هرجا که نیاز باشد 30هزار مستخدم حضرت رضا(ع) در شهرداری و فرزندان برومند این شهر در خدمت مردم خواهند بود.
ارجائی در ادامه از شهروندان مشهدی و همسایگان امام رضا(ع) درخواست همراهی در ایام پیش رو را داشت و گفت: امام رضا(ع) مهمان دارد، خیلی هم مهمان دارد. بنابراین هر خانه را باید یک زائرسرا کنیم؛ زیرا آمار و برآوردها نشان می دهد که ظرفیت شهر مشهد به اندازه مشتاقانی نیست که قرار است به این شهر مشرف شوند.
وی با بیان اینکه در بیشتر عرصه ها بدون حضور مردم ظرفیت استان و شهر برای میزبانی از خیل عظیم زائران کافی نیست، افزود: ازاین رو از همه تشکل های فرهنگی، نخبگان، فعالان عرصه های اجتماعی و آحاد شهروندان مشهدی خواهش می کنم به میدان بیایند و آبروداری کنند. درست است که امام رضا(ع) غریب الغرباست، اما مشهدی ها باید ثابت کنند اماممان در این شهر غریب نیست.
مشهد، الگویی برای جهان اسلام
همچنین معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد در این مراسم گفت: نیروهای شهرداری باید بیشتر از همه قدر فرصت به وجودآمده برای خدمت به زائران و مجاوران بارگاه رضوی را بدانند، زیرا در متن کار هستند و غبارروبی خاک پای زائر و مجاور یک ارزش است.
محسن داوری با قدردانی از شهردار مشهد و مدیران شهری که با همه وجود برای خدمت به زائران حضرت رضا(ع) در تلاش هستند، گفت: شهردار انقلابی مشهد و مدیران انقلابی شهرداری با وجود مشکلات عدیده ای که وجود دارد، به ویژه در حوزه مالی، شجاعانه این روزها و در زمان اوج حضور زائر در مشهد پای کار بوده اند و در این مدت از طرف ما اگر درخواستی بوده است، شهردار مشهد و همکارانشان در شهرداری با اشتیاق استقبال کرده اند.
وی با تأکید بر اینکه امسال حضور زائران در دهه پایانی ماه صفر در مشهد بسیار زیاد خواهد بود، تصریح کرد: امیدوارم امسال خدمت رسانی هایی که به مردم در این روزها می شود، در همه دوران زبانزد شود و الگویی برای کشور و جهان اسلام باشد.
توفیق خدمت برای خادمان شهری
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد هم با تأکید بر اینکه خدمت در شهر امام رضا(ع) توفیقی است که نصیب هر انسانی نمی شود، اظهار کرد: از میان کسانی که توفیق خدمت در شهر امام رضا(ع) را دارند برخی خدمتشان مدیریتی است و برخی نفس خود را برای خدمت زیر پا می گذارند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن منصوریان افزود: فردی که ویلچر ناتوانی را به قصد زیارت امام رضا(ع) به سوی حرم می برد یا فردی که زیر پای زائر را جارو می کند، همه جایگاه و نفسش را زیر پا گذاشته و توفیق این موضوع، بهترین خدمت است.
وی با بیان اینکه خانه امام رضا(ع) دارای اندرونی و بیرونی است که اندرونی این خانه متولیان و خادمانی دارد، افزود: خادمان حیاط خانه امام رضا(ع)، شما نیروهای مدیریت شهری هستید و البته نباید این فکر را کرد که چون رنگ لباس شما مشکی نیست یا کت بلند ندارید، خادم امام رضا(ع) نیستید؛ بلکه هر فردی فارغ از هر بعد مسافتی اگر کاری برای امام رضا(ع) بکند، خادم آن حضرت است.
لباس خدمت بر تن خادمان شهر
قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه در دهه پایانی ماه صفر امسال بیش از 6هزارو200 پاکبان مشهدی افتخار زدودن غبار زیر پای زائران امام رضا(ع) را خواهند داشت، گفت: برای این روزها و در راستای تأمین آب شرب خنک برای زائران، 316آبخوری نصب شده است و در حوزه آتش نشانی و ایمنی نیز در پنجاه نوبت نیرو با تجهیزات در هسته مرکزی شهر مستقر می شود.
علی نجفی با بیان اینکه بیش از 340دستگاه تجهیزات و ماشین آلات عمومی و خاص در حوزه خدمات شهری در این روزها فعال هستند، افزود: در حوزه حمل ونقل برای نخستین بار، بیش از 140هزارو500 پارکینگ مدیریت و در حوزه تاکسی رانی نیز بیش از شصت نقطه (سی نقطه ثابت و سی نقطه سیار) برای نظارت و کنترل و مدیریت بر تاکسی رانی ایجاد شده است.
وی با اشاره به افزایش ساعت سرویس دهی و کاهش سرفاصله زمانی در قطارشهری مشهد در روزهای پیش رو، اضافه کرد: همچنین در این روزها هزارو800 اتوبوس فعال شهر برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران بارگاه رضوی فعال خواهند بود که از این میان پنجاه دستگاه به صورت ویژه در هسته مرکزی شهر سرویس دهی می کنند.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در حوزه معاونت فرهنگی نیز استقرار راهنمای زائر را خواهیم داشت و در حوزه اسکان بیش از 80هزار فضای اسکان ازجمله پارک ها، مکان های اضطراری و سالن های بحران فراهم شده است.
پس از این بازدید، عوامل اجرایی مدیریت شهری در مسیر خدمت به زائران حضرت رضا(ع) با حضور در حرم مطهررضوی و شرکت در نماز جمعه مشهد، اذن خدمت خود را از این امام همام گرفتند.