کتاب باز

اصلاح الگوی مصرف، چرا؟ چگونه؟

اصلاح الگوی مصرف، چرا؟ چگونه؟ | نویسنده: ضیاءالدین قاضی‌زاده فرد | انتشارات: انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی | انتشار: سال 1392 | تعدا صفحه‌ها: 321 صفحه

سارا حجی‌پور - بحث اصلاح الگوی مصرف نیز یکی از مسائل جامع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در عرصۀ مدیریت اقتصاد خانواده است و پرداختن به آن پیامدهای درخورتوجّهی برای مدیریت و بهبود اقتصاد خانواده خواهد داشت. ما به عنوان یک شهروند اگر بخواهیم در راستای ارتقای سطح آگاهی نسبت به بهبود وضع اقتصادی خانواده خود گامی برداریم، باید با مفاهیمی همچون الگوی مصرف، هنر اصلاح الگوهای مصرفی، اسراف، قناعت و صرفه‌جویی و مفاهیمی مثل مصرف‌گرایی  آشنا شویم و در این زمینه فرهنگ خانواده خود را در راستای حل مسائل اقتصادی بارور کنیم.
اصلاح الگوی مصرف در واقع به مفهوم نهادینه کردن روش درست و استفاده به اندازه از منابع و ذخایر موجود است که باعث بهبود شاخص‌های زندگی و کاهش هزینه‌ها شده است و زمینه و بستری برای پویایی و رشد بیشتر در قسمت‌های مختلف از جمله اقتصاد کشور فراهم می‌کند.
اگر با رویکرد مسئله و پرسش به کتاب «اصلاح الگوی مصرف، چرا؟ چگونه؟»نظر کنیم، این کتاب می‌تواند به این قبیل پرسش‌ها پاسخ دهد که: ضرورت طرح بحث اصلاح الگوهای مصرفی چیست؟ چگونه می‌توانیم با اصلاح الگوهای مصرفی سبب کاهش هزینه‌ها و رشد اقتصاد شهروندی شویم؟ اصلاح الگوی مصرف چگونه در عرصه زندگی ما محقق می‌شود؟ نقش اجزای مختلف جامعه و راهکارهای قابل طرح برای اصلاح الگوی مصرف چیست؟

در بخشی از کتاب اصلاح الگوی مصرف، چرا؟ چگونه؟ می‌خوانیم:
«یکی از مهم‌ترین کارهای فرهنگی که می‌بایست به عنوان پیش‌نیاز هر کاری همچون اصلاح الگوی مصرف انجام شود، توجه به مسئله تغییر نگرش‌هاست. البته پیش از آنکه به تغییر نگرش به عنوان اصلاح مصرف توجه شود باید به تغییر بینش و نگرش برای شناخت الگوهای صحیح مصرف اقدام شود.
به سخن دیگر، کسانی که می‌کوشند تا بینش و نگرش مردم و جامعه را نسبت به مصرف اصلاح کنند، خود نیازمند آن هستند که بینش و نگرش درستی نسبت به هستی داشته باشند و نقش خود را در هستی بشناسند و مأموریت و مسئولیت خود را به عنوان خلیفه الهی بدانند. در این صورت است که می‌توانند الگوهای درست و مناسب مصرف را شناسایی و معرفی کنند و آنگاه برای اصلاح مصرف مردم و جامعه طرح ارائه دهند.
به نظر می‌رسد پیش از آنکه اصلاحی در مصرف مردم و جامعه انجام پذیرد، باید اصلاح در الگوی مصرف صورت گیرد و اصلاح این حوزه نیازمند اصلاح در بینش و نگرش کسانی است که می‌خواهند الگوهای مصرف صحیح را بشناسند و برای اصلاح آن الگوها طرح و برنامه ارائه دهند.»

 

پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->