قلب تپنده حمل‌ونقل شهری در نوروز 1402

مدیران حوزه حمل‌ونقل شهری در مشهد از آمادگی کامل اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی و قطارشهری برای خدمت‌رسانی به زائران نوروزی می‌گویند

مرتضی محمدپور - حجم ورود زائر به مشهدالرضا(ع) در ایام نوروز با پیش‌بینی حدود 10میلیون نفر، وضعیت کم‌سابقه‌ای را رقم خواهد زد، اما حقیقت این است که زیرساخت‌های خدماتی به زائران و مجاوران در حوزه حمل‌ونقل هم این روزها در اوج آمادگی هستند تا حتی در ساعات پرترافیک و اوج تردد زائران هم اتوبوس‎ها، تاکسی‎ها و قطارشهری حتی یک‌دقیقه زمین‌گیر نشود.

 

خدمات‌دهی 24 ساعته اتوبوسرانی در نوروز
رئیس سازمان اتوبوس‌رانی مشهد با بیان اینکه این سازمان یک مجموعه بیست‌وچهارساعته است که بدون تعطیلی و مستمر فعالیت می‌کند، تصریح کرد: سرویس‌دهی ویژه تحویل سال نو با سیصد دستگاه اتوبوس، سرویس‌دهی ویژه سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز اول فروردین با 250دستگاه و نیز افزایش و تقویت ناوگان خطوط عبوری و منتهی به حرم مطهر رضوی ازجمله اقدامات پیش‌بینی‌شده در این حوزه است. علی‌اصغر نیشابوری با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی استقبال از بهار به‌صورت غیرحضوری ویژه راهبران ناوگان، به تشریح اقدامات این سازمان برای پاسخگویی شایسته به زائران در ایام نوروز پرداخت و گفت:  از بین 1747دستگاه اتوبوس که در خطوط اتوبوس‌رانی مشهدالرضا(ع) فعا‌ل هستند، بیش از سیصد دستگاه اتوبوس دیزلی بازدید و رفع عیب دودزایی شده و دیگراتوبوس‌ها هم به‌صورت یکپارچه رفع عیب ظاهری شده تا پس از شست‎وشوی فضای بیرونی و پرده‌ها و همچنین رنگ‌آمیزی و رفع نقص سایه‌بان‌ها آماده خدمات نوروزی به زائران و مجاوران باشند. آن‌طور که رئیس سازمان اتوبوس‌رانی مشهد بیان کرد، سازمان مدیریت پایانه‌های مسافربری هم با برگزاری ویژه‌برنامه استقبال از زائران، فضاآرایی و کاشت 50هزار بوته انواع گونه‌های گیاهی، بهسازی فضای سبز، رنگ‌آمیزی 10هزار متر جدول و نرده، پیش‌بینی تأمین حدود 80هزار لیتر گازوئیل برای جایگاه سوخت پایانه امام‌رضا(ع) نصب سیصد مترمربع تابلوهای اطلاع‌رسانی، خود را برای زائران نوروزی به‌خوبی آماده کرده است.   

قطار شهری روی ریل خدمت
قطارشهری ازجمله زیرساخت‌هایی است که از نظر اقتصادی به‌صرفه است و از این نظر که هرگز گرفتار ترافیک نمی‌شود، در کاهش زمان سفرهای درون‌شهری نیز مؤثر است. این موارد همگی ازجمله عواملی است که افراد را به استفاده از خطوط قطارشهری بیشتر ترغیب می‌کند. همچنین اتصال ییلاقات شهر مشهد ازجمله طرقبه‌وشاندیز به حرم مطهر رضوی در سریع‌ترین زمان ممکن، دیگر مزیت استفاده از خط مترو برای زائران است.  مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد به‌عنوان متولی این حوزه از حمل‌ونقل درون‌شهری، بیان کرد: راه‌اندازی سامانه اعلام صوتی سه‌زبانه، ارسال پیامک اطلاع‌رسانی تغییر زمان سرویس‌دهی و نصب ابرپرده‌ها و بنرهای مناسبتی، پخش تیزرهای نوروزی و پیام‌های مناسبتی و پخش صوتی تبریک نوروز از 670نمایشگر، برگزاری نمایشگاه محصولات فرهنگی‌وهنری و همچنین برگزاری نمایشگاه عکس متروگالری، بخشی از ویژه‌برنامه‌های نوروزی شهرداری در حوزه قطارشهری است.
مجتبی زمانیان ابراز امیدواری کرد که شست‌وشوی کامل 160واگن خطوط یک و دو برای نوروز، همراه با بازدید و بازبینی فنی ناوگان، شست‌وشو و نظافت ایستگاه‌ها و تونل خطوط یک و دو به طول 27هزارو500 متر و همچنین برپایی گذر هنر با اجرای سرود و تئاتر در ایستگاه‌ها بتواند امکانی را ایجاد کند که حمل‌ونقل شهری برای زائران رنگ‌وبوی متفاوتی داشته باشد. به گفته وی، ساعت سرویس‌دهی خطوط قطارشهری در شب تحویل سال به میزان سه ساعت افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه تلاش ویژه شده است تا سرفاصله زمانی رسیدن قطارشهری در لحظات تحویل سال و همچنین سخنرانی رهبر معظم انقلاب در نخستین روز  کاهش داشته باشد.   

تاکسی‌رانی در نوروز بدون افزایش قیمت
با توجه به آماده‌باش سراسری خودروهای زردرنگی که نویدبخش امنیت در سفرهای درون‌شهری هستند، رئیس سازمان تاکسی‌رانی تأکید کرد که قرار است در نوروز1402 استفاده از ناوگان تاکسی‌رانی برای زائران و مجاوران امنیت اقتصادی را هم در پی داشته باشد و نظارت‌های جدی بر خودروها، مانع از افزایش غیرقانونی نرخ حمل‌ونقل خودرویی در مشهد خواهد شد. احمد محبی با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی نیروهای اجرایی برای نظارت بر خطوط، بیان کرد: آماده باش 11 هزار تاکسی‌ران،راه‌اندازی 9جایگاه دریافت شکایات، برگزاری دوره آموزشی ویژه نیروهای نظارتی و اجرایی، نظارت ویژه بر عملکرد شرکت‌های مدیریت خطوط و شبکه بی‌سیم، کنترل و پایش فعالیت تاکسی‌رانان از طریق ایجاد چهار حلقه نظارتی با هفده کارگروه خودرویی و هفت گروه موتوری، اجرای گشت مشترک با سازمان صمت و اجرای طرح کنترل نامحسوس برای رعایت تعرفه توسط تاکسی‌رانان، بخشی از این اقدامات است.
وی ابراز امیدواری کرد که راه‌اندازی و بهره‌برداری از کیوسک‌های جدید نظارتی، نصب برچسب اطلاع‌رسانی کرایه بر اساس تاکسی‌متر یا فیش سفر در تاکسی‌ها، تقویت ناوگان از طریق شبکه بی‌سیم و تاکسی‌های موقت، آماده‌باش و فعالیت شبانه‌روزی اپراتورهای شبکه بی‌سیم و انجام سرویس صلواتی ویژه زائران پس از تحویل سال با سی دستگاه ون و لغو مرخصی برون‌شهری تاکسی‌های مشهد بتواند آسودگی خاطر را برای زائران نوروزی رقم بزند.   

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->