بازگشت مشهد به وضعیت قرمز

در‌صورت ازسرگیری حضور زائران در شهر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه محیط‌ها الزامی است

لیلی رحمانی - با شروع تعطیلات در ایام عید سعید فطر، احتمال سفر زائران و مسافران به شهر مشهد افزایش می یابد. هرچند پیش بینی می شود با وجود بحران ماه های گذشته، سفرهای این چنینی کم رنگ تر از گذشته باشد، نمی توان از این حضور چشم پوشی کرد؛ زیرا هریک از این افراد می توانند بدون رعایت مسائل و پروتکل های بهداشتی، سفیران شیوع کرونا، چه در شهر مبدأ خود و چه در مشهد باشند. در همین رابطه دکتر حمیدرضا رحیمی، مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا روزگذشته به ایرنا گفت که تعریف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص وضعیت زرد و قرمز شهرها تغییر کرده و بر اساس آنجه از شنبه گذشته اعلام شده وضعیت مشهد قرمز است، نه زرد. البته مبنای تعریف وضعیت قرمز کنونی با وضعیت قرمز قبلی متفاوت است.
دراین میان حل این مسئله، همتی بزرگ ازسوی سازمان ها و نهادهای مختلف برای برنامه ریزی های لازم و اثرگذار می طلبد. دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره بر رعایت پروتکل های بهداشتی در این روز تأکید کرده و معاون بهداشتی این مجموعه به شهرآرا گفته است: در شرایط کنونی باید به زندگی با کرونا عادت کنیم، اما تأکید ما این است که زائران زیارتشان را به ماه های بعد موکول کنند و به مشهد سفر نکنند؛ زیرا احتمال پذیرش زائران در شرایط بسته بودن واحدهای اقامتی نیز مشکلاتی به وجود خواهد آورد. مهدی قلیان اول ادامه داد: پروتکل های مخصوص اماکن عمومی در سایت دفتر بهداشت محیط و کار بارگذاری شده و پروتکل هایی نیز درباره نحوه دریافت مبلغ فطریه تنظیم شده است.
او با اشاره به لزوم اقداماتی چون تب سنجی افراد گفت: این کار به دلیل شرایط موجود ارزش تشخیصی ندارد و خود افراد باید رفتارهای مناسب در جمع را به عنوان اصول زندگی با کرونا آموزش ببینند؛ چرا که این ویروس به راحتی و در زمان کم، ریشه کن نخواهد شد.به گفته قلیان اول باوجود کاهش بیماران نیازمند بستری، هنوز تعداد بیماران مثبت در مراکز خدمات مثبت کم نیست و به عنوان مثال، روزانه به طور میانگین 60 بیمار مثبت سرپایی در شهرستان مشهد تشخیص داده می شود.
معاون خدمات شهری شهردار مشهد نیز در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان با تأکید بر حفظ سلامت زائران و با توجه به احتمال شروع سفرها در ایام پیش رو و به ویژه تابستان بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا، شهرداری عملیات ضدعفونی کردن را با تمام امکانات انجام داده و در همین راستا تمهیدات ویژه ای برای شروع سفرها در تابستان اندیشیده شده است و اقدامات نظافتی و ضدعفونی کردن معابر با ورود زائران ادامه خواهد داشت.
مهدی یعقوبی افزود: همه امکانات و تجهیزات خدمات شهری ازجمله جمع آوری زباله، رفت و روب سطح شهر به ویژه نقاط پیرامونی حرم مطهر افزایش خواهد یافت و ناوگان حمل و نقل عمومی نیز با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی، آماده خدمت رسانی به زائران است.
به گفته یعقوبی، اقدامات در حوزه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی رعایت مسائل بهداشتی و تبلیغات محیطی در شهر، با ورود زائران بیشتر خواهد شد.
در بخش دیگری از این جلسه نیز معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری استان با تأکید بر حمایت های شهرداری و مصوبات به موقع شورای اسلامی تأکید کرد: بخش مهمی از موفقیت های مشهد در مقابله با کرونا به اقدامات ارزنده شهرداری برمی گردد؛ شهرداری مشهد در این زمینه نه تنها وظایف ذاتی و سازمانی خود را انجام داد، بلکه عملکردی فراتر از حد انتظار داشت و در مقابله با کرونا خوش درخشید.
محمد صادق براتی ادامه داد: شهرداری مشهد نه تنها در زمان شیوع کرونا، بلکه در همه مواقع بحرانی، کارنامه درخشانی دارد.

 

درخواست 60 واحد اقامتی برای بازگشایی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به تصمیمات اخذ شده در جلسه ستاد خدمات سفر که روز چهارشنبه برگزار شد، به شهرآرا گفت: تصمیمات درباره بازگشایی مراکز اقامتی گرفته شده است و ظرف چند روز آینده، اجرایی خواهد شد. به این ترتیب در تعطیلات پیش رو، مراکزی که درخواست خود را برای بازگشایی ارائه داده اند و در راستای رعایت موارد بهداشتی از آن ها بازدید صورت گرفته است، باز خواهند بود.
یوسف بیدخوری افزود: تاکنون از 238 واحد اقامتی مجاز فقط 60 واحد درخواست بازگشایی داده اند و پروتکل های مخصوص درباره آن ها اجرایی خواهد شد و بازدیدهای مربوط نیز مجددا به صورت دوره ای پیگیری خواهد شد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->