مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا در نشست خبری رویداد «روایت شهر» بیان کرد

اقبال کشوری به سوژه‌های مشهدی

افخمی -  نشست خبری رویداد «روایت شهر» که این روزها توسط مؤسسه فرهنگی شهرآرا برگزار می‌شود، صبح روز گذشته با حضور سید میثم موسوی مهر، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا، مجید عسکری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، و مجید ظریف، دبیر هنری این رویداد، در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.


اهمیت پرداختن به موضوع زیارت
سید میثم موسوی مهر، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا، در این نشست گفت: ما برای ارتقای سیمای تصویری مشهدالرضا(ع) مسیری به اسم رویداد «روایت شهر» را طراحی و سعی کردیم اجزای مختلف چرخه تولید اثر را کنار هم جمع کنیم و به صورت هدف مند در این مسیر پیش برویم.او ادامه داد: در این رویداد بیش از 750 سوژه مبتنی بر مزیت های مشهدالرضا(ع) که قابلیت روایت داشت شناسایی شد. ما این سوژه ها را در چهار بخش «مستند»، «خرده روایت»، «شهربانو» و «خلاق» دسته بندی کردیم که الان در دو بخش «مستند» و «خرده روایت» در خدمت صد هنرمند مشهدی و غیر مشهدی هستیم که قرار است طرح ها و ایده هایشان را با کمک یکدیگر و اساتید ارتقا دهند و به فیلم نامه قابل ساخت تبدیل کنند.موسوی مهر یادآور شد: ما هشتاد سوژه در دو بخش «مستند» و «خرده روایت» داریم که بیش از دویست طرح درباره آن ها به دبیرخانه رسیده است.مدیرعامل مؤسسه شهرآرا درباره مشارکت استان های مختلف در رویداد «روایت شهر» نیز گفت: یازده استان از جمله خراسان رضوی، تهران، قم، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی، یزد، کرمان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مازندران، قزوین، بوشهر و زنجان در این طرح شرکت کرده اند که نشان می دهد موضوعات مرتبط با مشهد با اقبال کشوری روبه رو می شود.
او ادامه داد: پرداختن به موضوع زیارت در مشهد برای ما حائز اهمیت است، چون شکل گیری مشهد هم مبتنی بر موضوع زیارت است و ما نیز اصرار داریم آن را به اشتراک بگذاریم و سعی می کنیم تولیدکنندگان آثار تصویری را نیز با این نگاه خود همراه کنیم.


نشان دادن مزیت های مشهد
موسوی مهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ازدست رفتن بخشی از عناصر هویتی مشهد گفت: «روایت شهر» در گام اول به دنبال تثبیت یک خاطره و روایت از یک شخصیت و آیین و عناصر هویتی مختلف است، همان طور که ما در شهرآرا محله تلاش کردیم عناصر هویتی مختلف را روایت کنیم تا اگر در آینده کسی خواست بازگشتی به گذشته داشته باشد، به داده های موردنظرش دست پیدا کند.او درباره پرداخت انتقادی به سوژه هایی که در «روایت شهر» مطرح شده است، خاطرنشان کرد: ما در «روایت شهر» رویکرد خلق نمی کنیم و فقط زاویه نگاهمان را به یک سوژه مطرح می کنیم که ممکن است فیلم ساز به آن سوژه نگاه انتقادی داشته باشد که ما از این اتفاق استقبال می کنیم.موسوی مهر تأکید کرد: البته ما به دنبال این هستیم که تولید آثار تصویری از مزیت های مشهد توسعه پیدا کند؛ چون فکر می کنیم به اندازه کافی درباره نقاط ضعف مشهد اثر منتشر شده است؛ یعنی سعی می کنیم قسمت مزیت ها را پررنگ تر انجام دهیم.مدیرعامل مؤسسه شهرآرا درباره ساخت فیلم نامه ها نیز توضیح داد: فیلم نامه هایی که از نظر هیئت داوران ما استاندارد باشند در یک مجموعه قرار می گیرند تا شرکای ما از میان آن ها براساس معیارهایی که دارند انتخاب کنند. در واقع ما و نهادهای دیگر به صورت پایاپای و 50 درصد در ساخت فیلم نامه ها مشارکت می کنیم.موسوی مهر با اشاره به بهره گیری از ظرفیت های مختلف برای ارائه تصویری مؤثر از مشهدالرضا(ع) خاطرنشان کرد: ما به سراغ سازمان های متولی تولید آثار فرهنگی چون بنیاد سینمایی فارابی، انجمن سینمای جوان، بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و حوزه هنری انقلاب اسلامی رفتیم و با آن ها برای حمایت از ساخت آثار مرتبط با مشهد تفاهم نامه امضا کردیم.به گفته او مجموعه هایی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صداوسیما، آستان قدس رضوی و صندوق نوآوری و خلاقیت نیز اعلام آمادگی کرده اند و از ورود بخش خصوصی به این رویداد نیز استقبال می شود.
مدیرعامل مؤسسه شهرآرا تأکید کرد: خرده روایت به سرمایه گذاری آن چنانی نیاز ندارد ولی تعداد این خرده روایت ها برای ما اهمیت دارد و ما می خواهیم تعداد را بالا ببریم.


امکان امتداد «روایت شهر»
موسوی مهر درباره برنامه های آینده «روایت شهر» نیز گفت: ما الان 750 سوژه آماده کرده ایم که از آن ها به تعدادی پرداخته ایم؛ یعنی هنوز سوژه های فراوانی دررابطه با خیابان ها، افراد و آیین ها مشهد وجود دارد؛ ازاین رو قطعا این رویداد امکان امتداد دارد.
او تأکید کرد: به «روایت شهر» نباید به عنوان یک اتفاق و جشنواره نگاه کنیم. ما در این رویداد درباره چرخه تولید از سوژه تا ساخت اثر و اکرانش صحبت می کنیم و تا زمانی که آثار این دوره به مرحله توزیع برسند، امکان دارد یک سال طول بکشد.مدیرعامل مؤسسه شهرآرا ادامه داد: بهترین تبلیغ برای ما این است که آثار این دوره در مرحله توزیع قرار بگیرند. به این ترتیب فیلم سازان و نهادهایی مختلف خروجی کار را می بینند و به حضور در دوره های بعدی ترغیب می شوند.
او درباره امکان بین المللی برگزار شدن دوره های بعد «روایت شهر» بیان کرد: مشهد این ظرفیت را دارد که فارغ از نگاه بومی روایت شود؛ ازاین رو شاید در فاز بعدی «روایت شهر» به سمت همکاری با فیلم سازهایی که از کشورها همسایه هستند یا دینمان با آن ها مشترک است حرکت کنیم.موسوی مهر درباره مرحله انتخاب فیلم نامه های برتر نیز توضیح داد: ما براساس استانداردهای مدنظرمان فیلم نامه های برتر را اعلام و در واقع به نوعی ساخت آن ها را تضمین می کنیم اما آثاری که در دایره انتخاب ما نباشند هم در معرض انتخاب نهادهای دیگر قرار می گیرند و به اشتراک گذاشته می شوند.او در پایان صحبت هایش از برگزاری نشست ها و کارگاه های دو بخش «شهربانو» و «خلاق» بعد از پایان ماه صفر خبر داد.


اتفاق نو در خلق سوژه
مجید عسکری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، نیز در این نشست بیان کرد: در فضاهای تولید هنری به طورمعمول سوژه ها از طرف یک هنرمند به ساختاری پیشنهاد و آنجا مصوب می شود یا برعکس. در «روایت شهر» اتفاقی نو رخ داده و با انجام کار پژوهشی فناوری تولید سوژه شکل گرفته است. این اتفاق باعث می شود فیلم سازان بیشتر از گذشته به سوژه ها و مفاهیم مرتبط با مشهد فکر کنند.به گفته او رویداد «روایت شهر» نمونه جدیدی از تعامل مجموعه مدیریت فرهنگی کشور با بدنه فیلم سازان و هنرمندان کشور است.عسکری ادامه داد: جمع شدن فیلم سازان و اساتید در این کارگاه ها باعث می شود که در مراتب بالاتر هنر کشور هم به مسئله مشهد فکر شود، به طوری که من فکر می کنم در آینده در ساخت فیلم بلند هم شاهد آثار جدی تری دررابطه با مشهدالرضا(ع) خواهیم بود.او درباره آثاری که حوزه هنری خراسان رضوی از آن ها حمایت خواهد کرد نیز گفت: حوزه هنری باتوجه به نگاه استانی که دارد دو موضوع را برای حمایت در نظر گرفته است. موضوع اول قصه های رضوی و پرداختن به روایت هایی درباره حضرت رضا(ع) است. از طرف دیگر باتوجه به ایجاد دبیرخانه هنر حماسی در حوزه هنری خراسان رضوی، از رویکرد «هنر حماسی» و موضوعات مرتبط با آن حمایت می کنیم.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی یادآور شد: قطعا همه سوژه ها و رویکردهایی که در این رویداد مطرح شده اند قابلیت این را دارند که همه نهادها را پای کار بیاورند و حوزه هنری هم مستثنا نیست.


حضور هنرمندان صاحب نام در «روایت شهر»
مجید ظریف، دبیر هنری رویداد «روایت شهر»، نیز گفت: دغدغه من همیشه این بوده است که چرا درباره مشهد روایت تصویری مناسبی نداریم. این خلأ باعث شد به این نتیجه برسیم که باید کارهای زیادی انجام دهیم که این فقط به مدیریت شهری مربوط نیست و به کسانی که عضو این زیست بوم هنر و رسانه در این شهر و حتی کل کشور هستند ربط دارد.او ادامه داد: ما در درجه اول به فیلم نامه نیاز داشتیم تا تولیدکننده بتواند پای کار بیاید. بهترین مدل برای پرکردن این خلأهای هویتی مشارکت در تولید بود.ظریف درباره انتخاب طرح ها نیز توضیح داد: در انتخاب اولیه طرح ها تلاش کردیم هر طرحی را که با هندسه مفهومی مدنظر ما تطابق دارد و از ارزش ها و استانداردهای لازم هنری برخوردار است، بپذیریم. دبیر هنری رویداد «روایت شهر» یادآور شد: با پایان این رویداد، شرکت کننده ها با همراهی راهنماها و اساتید فیلم نامه ها را به نقطه مطلوبی خواهند رساند تا به مرحله داوری نهایی برسند و آثاری که ما آمادگی تولیدشان را داریم اعلام شود. به گفته او حدود 20 تا 25 نفر از کسانی که در این رویداد شرکت کردند از افراد صاحب نام در حوزه فیلم های کوتاه و مستند هستند.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->