در آیین تجلیل از خادمان طرح قرار زیارت اعلام شد

اتوبوس‌های نو به «قرار زیارت» می‌رسد

علیرضا ظهیری
روزنامه نگار

گزارش روز
در طول سال با همراهی مدیریت شهری طرح «قرار زیارت» با هدف زیارت مجاوران بارگاه رضوی برقرار است و در‌راستای اجرای مناسب این طرح، افرادی برای حضور زائران مشهدی‌ در حرم امام‌رضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند. به‌همین‌بهانه، مدیریت شهری مشهد در مراسمی از این خادمان با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد قدردانی کرد.
شهردار مشهد در این مراسم، با بیان اینکه هر شهر یک فلسفه وجودی دارد، اظهار کرد: مشهد شهری است که در کرانه خورشید امامت و ولایت شکل گرفته و فرهنگ حاکم این شهر، فرهنگ رضوی است.
محمدرضا قلندرشریف با بیان اینکه طرح قرار زیارت، قرار همدلی و عشق به امام‌رضا(ع) است، ادامه داد: در این طرح ساکنان مشهد از نقاط مختلف شهر به مضجع منور رضوی مشرف می‌شوند و زیارت، موضوع اصلی این قرار است؛ اما در کنار آن همدلی و همراهی ساکنان محلات، یکی از اهداف این قرار است.
وی در ادامه گفت: شاید باشند افرادی که اگر این قرار نبود، به دلایل مختلف و برخی مشکلات، سال به سال هم نمی‌توانستند به حرم مطهر رضوی مشرف شوند.
قلندرشریف گفت: در تمام فضاهای مربوط به طرح قرار زیارت، خادمان این کار سهم بزرگی دارند و شما خادمان علاوه بر ثواب، در حوزه ترویج فرهنگ رضوی نیز اثرگذار هستید.
شهردار مشهد با تأکید بر اینکه موضوع مردم‌محوری در اقداماتِ با محوریت مساجد یکی از سیاست‌های ماست، تصریح کرد: مسجدمحوری ریشه اصلی انقلاب اسلامی است و باید به این فرهنگ برگردیم تا بسیاری از مشکلات شهر و کشور حل شود.


میزبانی مردم از زائران امام‌رضا(ع)
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری در این دوره، واگذاری امورات مختلف به‌ویژه امور مذهبی به مردم، تشکل‌های مردمی و هیئت‌های مذهبی است و با نزدیک‌شدن به ایام محرم و صفر، نقش مردم در میزبانی از زائران امام‌رضا(ع) حائزاهمیت است و شهرداری درراستای تقویت و حمایت از این خدمت حرکت خواهد کرد.
قدردانی از اقدامات مدیریت شهری در طرح قرار زیارت
در ادامه مراسم معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی نیز با قدردانی از شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری و همه خدمتگزاران در طرح قرار زیارت گفت: این اقدام، اقدامی بزرگ و ارزشمند است؛ چراکه زیارت هویت اصلی شهر مشهد است و تاریخ و توسعه این شهر همواره به زیارت گره خورده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، رئیس‌جمهور شهید آیت‌ا... رئیسی را یک خادم ممتاز در حوزه زائر و زیارت دانست و افزود: ایشان در دوره تولیت آستان قدس، اتفاقات کم‌نظیر و بی‌نظیری را در حوزه زیارت رقم زد. تشرف 700‌هزار زیارت‌اولی، بافت زائرشهر و تحول در غذای مهمان‌سرای حضرت، از جمله اقدامات ایشان است.
وی ادامه داد: این رویکرد آیت‌ا... رئیسی در حوزه زیارت در دوره ریاست‌جمهوری ایشان نیز ادامه یافت و در این دوره رئیس‌جمهور مسئولیت کارگروه زیارت را برعهده گرفت.
گنابادی‌نژاد با اشاره به اقدامات خوب دستگاه‌ها و نهادهای استانی و همچنین مردم مشهد در موضوع زیارت گفت: شهرداری مشهد سهم زیادی در خدمت به زائران در بخش‌های مختلف دارد و مدیریت شهری نه‌تنها به این موضوع اهتمام دارد، بلکه افتخارشان خدمت در حوزه زائر و زیارت است و اجرای طرح قرار زیارت یک سند و نمونه آن است.
وی گفت: از شهرداری مشهد تقاضا داریم که طرح قرار زیارت را از نظر کمی و کیفی توسعه دهد و در بخش‌های مختلف خود درراستای ترویج فرهنگ زیارت مردم مشهد تلاش کند.


ضرورت تداوم کارگزاری در تسهیل زیارت
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم با قدردانی از خادمان طرح قرار زیارت که بسترساز زیارت مجاوران بارگاه رضوی هستند، گفت: از همکاران خودم در شورای اسلامی که طرح قرار زیارت را احیا کردند و از شهردار مشهد که این اقدام را اجرایی کرد، تشکر می‌کنم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن منصوریان با تأکید بر اینکه شهر مشهد هیچ هویتی جز زیارت ندارد، تصریح کرد: با توجه به هویت اصلی این شهر، مدیریت در این شهر نیز باید پیوست زیارت داشته باشد و ما در مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر هر کاری که می‌کنیم، باید در‌راستای تسهیل امر زیارت باشد.
وی با بیان اینکه هر کاری که در این شهر انجام می‌شود، باید با حرم گره بخورد، ادامه داد: غیر از تسهیل امر زیارت، هر نوع کارگزاری در این شهر، اشتباه است؛ چراکه علت وجودی شهر مشهد، امام‌رضا(ع) است و علت بقای این شهر نیز باید امام‌رضا(ع) باشد.
وی همچنین از شهردار مشهد خواست که در موضوع اجرایی‌شدن مصوبه شورای شهر در بودجه شهرداری مبنی‌بر اختصاص تعدادی از اتوبوس‌های نو به موضوع طرح قرار زیارت اقدام  کند.


قرار زیارت از 482 مسجد
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد هم با بیان اینکه در طرح قرار زیارت ۴۸۲ مسجد محوری در این طرح حضور دارند، اظهار کرد: خوشبختانه با حمایت اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و تأکیدات شهردار مشهد، مردم‌محوری در سرلوحه اقدامات سازمان فرهنگی و اجتماعی قرار گرفت و در‌این‌راستا طرح قرار زیارت به‌خوبی در حال اجرا‌ست. جاوید کیانی افزود: از آستان قدس رضوی به‌‌واسطه همراهی در اجرای این طرح و همچنین از همه افرادی که در محلات مختلف نسبت به تشرف مجاوران حضرت‌رضا(ع) به بارگاه منور رضوی تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->