با تصویب چندین پروژه به ارزش ده‌ها میلیارد تومان توسط شورای اسلامی شهر انجام شد

بازگشایی جدید برای قفل «قلعه وکیل‌آباد»

محمد کاملان
روزنامه نگار
صحن علنی
  در صد و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد و با موافقت اعضا، یک گام دیگر برای آبادانی قلعه وکیل‌آباد برداشته شد و شهرداری مکلف شد تا پروژه‌های ساخت و اجرای پارک چهل‌بازه و استخوان‌بندی معابر وکیل‌آباد و واحدهای الگوساز آن را در قالب فراخوان و مناقصه به پیمانکار واگذار کند. با اجرای این پروژه‌ها که حدود 700 میلیارد تومان هزینه دارد، بخشی از مشکلات بیست ساله قلعه وکیل‌آباد حل می‌شود.


700 میلیارد تومان برای عمران در انتهای وکیل‌آباد
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به جزئیات این لایحه که به تأیید چهار کمیسیون شورا رسیده است، گفت: بر این اساس شهرداری مکلف خواهد شد تا اجرای پروژه ساخت پارک چهل‌بازه، استخوان‌بندی معابر قلعه وکیل‌آباد و واحدهای الگوساز آن را در قالب ترک تشریفات به سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان واگذار کند.
مجید دبیریان افزود: این مسئله با دو رویکرد اعطای پروانه ساختمانی یا واگذاری ملک تا سقف 75 درصد و پرداخت 25 درصد نقد واگذار می‌شود و مجموع این واگذاری تا سقف 700 میلیارد تومان خواهد بود.


مخالفت با واگذاری بدون ترک تشریفات
واگذاری این قرارداد به صورت ترک تشریفات موضوعی بود که باعث شد تا سخنگوی شورای شهر مشهد با آن مخالفت کند. موسی‌الرضا حاجی‌بگلو در این باره گفت: من با اجرای این پروژه در قلعه وکیل‌آباد موافق ، اما با واگذاری به صورت ترک تشریفات به سازمان همیاری مخالف هستم. این شرکت رتبه‌بندی و مجوز ندارد و در کنار آن هنوز حسابرسی سال 1402 را هم تحویل حسابرس نداده‌اند و با این همه مشکل چه دلیلی دارد به آن‌ها پروژه بدهیم؟ شهرداری 4 هزار پیمانکار دارد و فراخوان بگذارید تا یکی از آن‌ها پروژه را به عهده بگیرد.


برای توضیح به شورا اقدامی نشده
مجید طهوریان عسکری، رئیس کمیسیون سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد هم با بیان اینکه باید همت کنیم تا قفل قلعه وکیل‌آباد هم مثل پروژه‌های دیگر باز شود تصریح کرد:  سؤال من این است که چرا می‌خواهید ترک تشریفات پروژه را بدهید؟ چه کسی پشت این ماجراست که این پروژه به آن‌ها واگذار می‌شود؟ آیا تا امروز مدیران این شرکت آمده‌اند منِ عضو شورای شهر مشهد را توجیه و در این باره صحبت کنند؟


قرارداد با  پرداخت 75 درصد غیرنقدی
محمدهادی محمدی‌مقدم، معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد در پاسخ به این سؤالات و سؤال مهدی ناصحی، عضو شورای شهر مشهد، درباره ضرورت واگذاری ترک تشریفات این قرارداد توضیح داد: شهرداری مشهد از سال 1395 تا امروز، بیش از 35 پروژه با این شرکت داشته است، ضمن اینکه رتبه‌بندی آن‌ها قطعی شده است و به زودی ابلاغ می‌شود. همیار سازه توس این ظرفیت را دارد که با آن‌ها قرارداد ببندیم چون در همان نقطه هنوز کارگاه دارند و مدل قرارداد هم 25درصد نقد است و 75درصد غیرنقد، ضمن اینکه این شرکت هنوز از ما طلبکار است و اعتراضی نکرده است، ولی بقیه پیمانکاران تا پول دریافت نکنند، کار نمی‌کنند.
پس از این بحث و بررسی‌ها،  پنج عضو شورای شهر پیشنهاد دادند تا این پروژه به جای ترک تشریفات از طریق فراخوان به یک پیمانکار واگذار شود که با وجود مخالفت برخی از اعضا به دلیل طولانی شدن فرایند اجرای پروژه و تعویق سه ماهه آن، این پیشنهاد با 8 رأی موافق تصویب و قرار شد تا پروژه‌های ساخت و اجرای پارک چهل بازه و استخوان‌بندی معابر وکیل‌آباد و واحدهای الگوساز آن در قالب فراخوان و مناقصه به پیمانکار واگذار شود. پروژه‌ای که برای اجرای آن باید حدود 700 میلیارد تومان هزینه شود.


مرکز رویش شهرداری به نام بانوان شهید
نام‌گذاری مراکز رویش به نام بانوان شهید و شش معبر شهر به نام شهدا، موضوع دستورکار دیگر جلسه شورای شهر مشهد بود.
طهوریان عسکری، در انتقاد به نام‌گذاری مراکز رویش گفت: چه کسی گفته که مراکز رویش متعلق به زنان خانوار است و باید نام بانوان شهید روی آن‌ها نام‌گذاری شود؟ سؤال دیگر این است که این‌ها چه مراکز رویشی هستند که من به عنوان رئیس کمیسیون حاشیه شهر در بازدیدهای متعدد از حاشیه شهر مشهد آن‌ها را هنوز ندیده‌ام. ما اکنون از مراکز رویش بی‌خبریم و مسئله من درباره همین‌هاست و الان دقیقا دارید چه چیزی را نام‌گذاری می‌کنید؟ من با این نام‌گذاری مخالف هستم و باید این ماجرا در کمیسیون حاشیه شهر هم بررسی شود.
ناصحی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد نیز در واکنش به این صحبت‌ها بیان کرد: بیشتر مراجعان به مراکز رویش بانوان هستند و فرهنگ جهاد و شهادت ویژه آقایان نیست و باید ارتباطی بین بانوان و شهدا رخ بدهد و با همین منطق این ظرفیت که برای نام‌گذاری وجود داشت، به نام بانوان شهید شد و این کار برای تکریم بانوان شهید صورت گرفت و سیاست ما این است.


مراکزی برای درآمدزایی و توانمندسازی
در ادامه شهردار مشهد در پاسخ به سؤال دبیریان پیرامون مراکز رویش توضیح داد: اولین مرکز رویش در نجف‌29 و با کمک خیران ایجاد شد و بهترین مرکز رویش ما درحال حاضر همین مرکز است.
محمدرضا قلندرشریف افزود: تعریف ما در شهرداری از مرکز رویش همان تعریفی است که شورای شهر دارد، مرکزی برای فراهم کردن زمینه آموزش برای اشتغال افراد و توانمندسازی در حوزه درآمدزایی. اینکه صرفا مرکز رویش ایجاد و بعد رها شود درست نیست و این‌ها باید توسط خیران توسعه یابد. ابهامات مطرح شده پیرامون نام‌گذاری مراکز رویش باعث شد تا پیشنهاد خروج نام‌گذاری این مراکز مطرح و تصویب شود و تنها برای نام‌گذاری معابر شهری رأی‌گیری شد که با موافقت اعضا، معبر فرعی شهید‌صانع‌۸ در خیابان شهید صانع کوی امیر به نام شهید مجید شخصی، معبر فرعی رباط طرق ۸ در خیابان رباط طرق  به نام شهید علی اصغر داعی، معبر فرعی پروین اعتصامی ۲۲ در خیابان پروین اعتصامی به نام شهید محمدرضا رشیدی، معبر فرعی پارس۱۵ در خیابان پارس  به نام شهید محمد علی شیخ نام‌گذاری  شد.


پاسخ‌های شهردار به ابهامات شورا
شهردار مشهد همچنین دیروز  از چهار عضو شورا  تذکر دریافت کرد. 
دبیریان در این‌باره گفت: تذکر اولم به شورای شهر است؛ ما قسم خوردیم که به نحو احسن امانت‌دار رأی مردم باشیم و عدالت و صلاح شهر را در نظر بگیریم، ولی نمی‌دانم که چرا در مقابل  کم‌کاری شهرداری سکوت کرده‌ایم. به رئیس شورای شهر مشهد تذکر می‌دهم که با وجود تذکرهای فراوان در هر جلسه، شاهد پیگیری آن‌ها از سوی رئیس نیستیم و این پاسخ ندادن به تذکرها پیگیری نمی‌شود و جوابی هنوز وصول نشده است.
وی ادامه داد: آقای شهردار از شما خواهش می‌کنم طوری کار کنید که مجبور نباشیم. جلسه‌ای در شورای شهر برای سیل برگزار شد و یازده مورد به شهرداری گفته شد که به شورا اعلام کند. نهم خرداد نامه زدیم که 10روزه نتیجه اعلام شود، ولی جوابی داده نشد، لطفا با نامه شورای شهر بازی نکنید. مردم مطمئن باشند که در برابر قصور شهرداری در موضوع‌هایی که تخلف کرده است کوتاه نمی‌آییم و تا چند روز باید کارهایی را که انجام شده است اعلام کنید.
وی با انتقاد از تعطیلی شهربازی پارک ملت بعد از سه ماه،  افزود: آقای شهردار چرا یک پروژه را دوبار افتتاح می‌کنید؟ پروژه میرزایی در صحن شورا و آخر سال گذشته افتتاح شد و حالا آن یکی غیررسمی بود و این یکی رسمی است؟ به جای افتتاح چندباره، پروژه جدید کلنگ بزنید.


پروژه‌های ورزشی با کمیسیون ورزش هماهنگ شود
رئیس کمیسیون ویژه ورزش و جوانان هم با بیان اینکه توسط شهرداری به اعضای شورای شهر بی‌حرمتی شده است تأکید کرد: ما با شما پیمان داشتیم که بر سر موضوع‌های مردم که برای ما دغدغه است کوتاه نیایید. روزی که برای کمپ ورزشی شهدای شهرداری مشهد، شورا دغدغه داشت کجا بودید و کدام مدیر شما از این مسئله دفاع کرد که حالا نام این کمپ را تغییر دادید. برای کلنگ‌زنی چرا به شورا حرمت نگذاشتید و آیا نباید این موضوع با اعضای شورای شهر هماهنگ می‌شد؟
علوی مقدم افزود: برای هیچ کدام از پروژه‌های عمرانی ورزشی دغدغه نداشتید و امروز که می‌خواهد کار ساخت آن شروع شود، دوستان شما حضور دارند. چرا برای این موضوع با کمیسیون تخصصی هماهنگ نکردید؟ اتاق فکرتان به شما مشورت نامناسب می‌دهند و برای کاری که دغدغه آن را نداشتید پروپاگاندا راه می‌اندازند.
وی با اشاره به معطل ماندن پروژه ساخت واحدهای مسکونی در حاشیه شهر مشهد هم تصریح کرد: پروژه چهار‌هزار واحدی در حاشیه شهر مشهد به خاطر امضای شما معطل مانده است، چون چیزی که خواستید نشد.


مخالفت شهرداران مناطق موجب برکناری نشود
نقش‌آفرینی شهرداری در انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیر هم موضوع تذکر حجت‌الاسلام‌ والمسلمین منصوریان بود که در این باره بیان کرد: جلسه قبل گفته شد که شهرداران مناطق به کار اضافه درباره انتخابات اعتراض دارند و فضا طوری طراحی شده است اگر مخالفتی داشته باشند برکنار می‌شوند. ما دستگاه خدمت‌رسان هستیم و نباید وارد کار اجرایی انتخابات شویم. باید از آموزش و پرورش استفاده شود ولی خبر رسیده که جلسات دوباره شروع شده است. این موضوع انحراف در بودجه است و حتما پیگیری جدی برای این موضوع انجام دهید.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان،  با تأکید بر چرایی تشکیل نشدن جلسه مدیریت بحران به ریاست شهردار مشهددر جریان سیل اردیبهشت  بیان کرد: اینکه می‌گویید هشدار قرمز ندادند و جلسه گرفته نشد، همان ترک فعل است. اکنون سازمان بازرسی به این ماجرا ورود پیدا کرده است و شما باید برای اقداماتتان مستندات ارائه کنید. اگر براساس ابلاغیه قوه قضائیه خطر سیل را از شهر دور نکردید ترک فعل رخ داده است و بنده به عنوان ناظر شما می‌گویم که ترک فعل کردید، ولی باز هم برای اقداماتتان سند بیاورید. وی ادامه داد: در سیل دوم تدبیر کردید و با وجود بروز سیل کشته ندادیم. اینکه در 29‌اردیبهشت خسارتی نداشتیم، یعنی در سیل اول کم‌کاری شده است.


رفع خطر سیل با شهرداری است
حسین حسامی، دیگر عضو شورای شهر مشهد هم با بیان اینکه پیش از این و در شرایط مشابه سیل اخیر شهر، شهرداران مشهد جلسه مدیریت بحران برگزار می‌کردند تأکید کرد: در همان روزی که هشدار نارنجی صادر شد، ساعت11 با حضور شهرداران مناطق و اعضای شورای شهر و ... در شهرداری جلسه تودیع و معارفه برگزار شد و ساعت 15 جان چند نفر در سیل گرفته شد. رفع خطر سیل طبق قانون بر عهده شماست، ضمن اینکه شهرداری با آب منطقه‌ای اجاره‌نامه‌ چهل ‌ساله امضا کرده است و شهرداری همه مسئولیت‌ها را در کال‌ها و مسیل‌ها قبول کرده است. همه می‌دانیم که آبریز مشهد ارتفاعات جنوب است و اگر جلسه مدیریت بحران برگزار می‌شد، بالاخره نظارتی بر مسیل‌ها و این ارتفاعات صورت می‌گرفت. بعد از پایان صحبت‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان، اعلام کرد که از این پاسخ‌ها قانع نشده است و ادامه داد: با این همه اما فرایند استیضاح شهردار را تا زمان آماده شدن گزارش تکمیلی سیل مشهد توسط نهادهای مسئول متوقف می‌کنم.


بسیاری از مدیران شهرداری حکم سرپرستی دارند
موسی‌الرضا حاجی بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد هم درباره اداره برخی واحدهای شهرداری با سرپرست به قلندرشریف تذکر داد و گفت: شاهد هستیم که بسیاری از مدیران شهرداری حکم سرپرستی دارند و این موضوع هم انگیزه آن‌ها را گرفته است و هم خدمات به کندی انجام می‌شود. لطفا مدیری را که مایل هستید منصوب کنید.


پروژه 4 هزار واحدی منتظر لایحه شورا
شهردار مشهد در ادامه به این تذکرها پاسخ داد و در واکنش به صحبت‌های رئیس کمیسیون اقتصادی درباره پروژه شهید میرزایی توضیح داد: پل شهید میرزایی قبلا به صورت رسمی افتتاح نشده بود و در کنار پروژه‌های منطقه3 متذکر شدیم که این پروژه هم رسما به بهره‌برداری می‌رسد.
قلندر شریف همچنین درباره پروژه 4‌هزار واحدی شهرک شهید رجایی هم با اشاره به صدور پروانه و آماده‌سازی زمین توسط شهرداری مشهد بیان کرد: پروژه  چهار هزار واحدی هم  عملیاتی شده است و درحال آماده‌سازی هستیم و پروانه برای آن صادر شده است، اما لایحه سه ماه است که در شورای شهر مانده است. نامه مربوط به آن برای شما ارسال شد تا دستور وزیر را برای واریز سهم وزارت راه بگیرید که آن دستور صادر نشد و گفتند اول شهرداری سهم خودش در شرکت را واریز کند و موضوع سهم وزارت به آینده موکول 
شد. شهردار مشهد ادامه داد: شهرداری 2هزار میلیارد تومان برای این پروژه آورده دارد و هزار میلیارد تومان هم وزارت راه باید پول به ما بدهد یا زمین؛ در حاشیه جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهور داشتیم این مسئله را با وزیر راه در میان گذاشتیم که ایشان گفتند سهم وزارت راه را از اراضی زکریا خواهند داد. در حالی که آن زمین‌ها قابلیت بارگذاری ندارد و بابت بازآفرینی است و علاوه بر این، استاندار خراسان رضوی در همان جلسه اعلام کرد که برای آن زمین‌ها برنامه دیگری دارند.


ماجرای کلنگ‌زنی مجموعه ورزشی
قلندرشریف ادامه داد: درباره کمپ ورزشی هم جلساتی با هماهنگی شما صورت گرفت و یک بار دعوت‌نامه کلنگ‌زنی ارسال و کنسل شد، چون شما گفتید با حضور وزیر ورزش کلنگ‌زنی انجام شود اما وزیر نیامد، یک بار دیگر هم مراسم کلنگ‌زنی لغو شد. با این همه اما برای مراسم‌های مختلف ورزشی از جمله اختتامیه مسابقات ورزشی ماه رمضان با شما هماهنگ شد که شما در آن جلسه حضور نداشتید. اجرای کار برعهده شهرداری است و ما این مراسم‌ها را با رئیس شورای شهر هماهنگ می‌کنیم؛ من برای همین موضوع بارها با شما تماس گرفتم و پاسخ ندادید و در نهایت گفتید نمی‌آیم. در شهرداری شأن شورای شهر را کاملا رعایت می‌کنیم.

 

توضیحات شهردار مشهد درمورد سیل  اردیبهشت ماه
مشهد در دو روز اردیبهشت ماه بارش و سیلی را تجربه کرد که براساس گزارش‌ها و آن‌طور که سازمان هواشناسی استان اعلام کرد، در 200 سال گذشته تقریبا بی‌سابقه بود؛ سیلی که در شهر مشهد پنج کشته برجای گذاشت و درحالی که نهادهای مسئول درحال تهیه گزارش از این ماجرا هستند، در جلسه روز گذشته شورای شهر مشهد، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد، در همین باره به طرح سؤال از شهردار مشهد پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن منصوریان با تأکید بر اینکه ما نماینده مردم و در قبال آن‌ها مسئول هستیم گفت: سیل اردیبهشت مشهد خسارت جانی داشت و نفهمیدیم که در استان چه کسی این ماجرا را گردن گرفت و حالا در راستای مطالبات عمومی از شورای شهر، سؤال ما هم این است که آیا شهرداری مشهد جلسه مدیریت بحران تشکیل داده است تا وظیفه‌ای را به معاونت‌ها بسپارد یا نه؟ آیا مستندات اجرایی شیوه‌نامه لازم در مقابل بحران از قبیل تخلیه چاه جذبی و... موجود هست؟
هشداری که داده نشد
شهردار مشهد در پاسخ به این سؤال و با بیان اینکه بارش باران اردیبهشت براساس نظر هواشناسی و ستاد مدیریت بحران با دوره بازگشت 200 ساله بوده است توضیح داد: در
 26 اردیبهشت برای مشهد هشدار نارنجی صادر شد، درحالی که با توجه به مدل بارش‌ها باید هشدار قرمز صادر می‌کردند. قلندر شریف افزود: در این روز طی 40 دقیقه 38 میلی‌متر باران بارید و در 29 اردیبهشت هم در مدت زمان پانزده دقیقه، 22 میلی‌متر بارش باران داشتیم. وی با تأکید بر اینکه براساس قانون، مدیریت بحران شهر برعهده فرماندار است و شهرداری زیرساخت فرماندهی مدیریت بحران را فراهم کرده است ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید ساختار مدیریت بحران داشته باشند و ما هم درحال ارتقای مدیریت بحران شهرداری مشهد به اداره کل هستیم و کارهای آن انجام شده و منتظر ابلاغ وزارت کشور هستیم. وی افزود: در مشهد 191کیلومتر مسیل داریم که 150کیلومتر آن توسط شهرداری مشهد و با منابع خود ما بهسازی شد. اما در این میان برخی از مسیل‌ها در بیرون از شهر بدنه‌سازی نشده، ولی توسط ما لایروبی شده درحالی که وظیفه ما نبوده است. قلندرشریف با بیان اینکه طراحی مسیل‌های داخل شهر برای دوره پنجاه ساله طراحی شده است تصریح کرد: جدول شدت‌های بارش را به روزرسانی کردیم و این مسیل‌ها برای بیش از این دوره طراحی شد و شاهد بودیم که غیر از دو نقطه که شاهد سیل بودیم، بحران دیگری در شهر نداشتیم.
شهردار مشهد تأکید کرد: معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد بیش از 10اقدام مهم پیش از سیل و حین آن انجام داد و همه مناطق شهرداری هم برای پیشگیری از سیل و آب افتادگی آماده بودند و علاوه بر این مدیریت بحران از همان لحظات اولیه آماده‌باش بود و به همه نمایندگان دستگاه‌ها این آماده‌باش در لحظه و به صورت پیامکی ابلاغ شد.

در همه مراحل سیل تنها بودیم
وی با بیان اقدامات سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای جلوگیری از تلفات بیشتر سیل توضیح داد: ما حتی به سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای کنترل پل‌ها دستور دادیم تا کارتن‌خواب‌ها و معتادان را جمع‌آوری کنند که بیش از پنجاه نفر جمع‌آوری و به خانه سبز منتقل شدند که اگر این اقدام نبود تلفات سیل بیشتر می‌شد. در 26 اردیبهشت در همه مراحل تنها بودیم و توانستیم حادثه را مدیریت کنیم و در 29 اردیبهشت ماه با همکاری دیگر نهادها، با وجود بروز حادثه کار راحت‌تر مدیریت شد.
پس از پاسخ شهردار به این سؤال‌ها مهدی ناصحی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، با تقدیر از اقدامات شهرداری در ماجرای سیل اردیبهشت ماه گفت: آقای شهردار! سؤال واضح است، ستاد مدیریت بحران در شهرداری مشهد باید با ریاست شما تشکیل می‌شد و لطفا ساعت تشکیل جلسه بعد از هشدار نارنجی را اعلام کنید. تغییر ساختاری که شما می‌گویید یک فرایند است و اگر ضرورت را متوجه شده باشید، این کار باید جز اولویت‌های شما باشد. ما برای اتفاقی که برای مسئول مدیریت بحران شهرداری افتاد ناراحت شدیم، اما کسی که ایشان را در این پست گذاشته مقصر است و باید پاسخگو باشد.

 

مشروح مصوبات صد و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به تشریح مصوبات صد و شانزدهمین جلسه علنی شورای شهر پرداخت و گفت: در ابتدا، حسب وظیفه و رسالت نظارتی شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری، شاهد طرح سؤال از شهردار بودیم.
موسی‌الرضا حاجی بگلو ادامه داد: در ادامه این جلسه، لایحه نام‌گذاری تعدادی از معابر به نام شهدای گران‌قدر در دستورکار قرار گرفت که به تصویب رسید.
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: لایحه ساخت، احداث و بازنگری طرح پهنه غربی چهل‌بازه و قلعه وکیل‌آباد نیز مطرح و مقرر شد شهرداری از طریق فراخوان عمومی (مناقصه) اقدام قانونی لازم را انجام دهد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->