سایه بی‌ثباتی بر سر صنایع استان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان از بخش‌نامه‌های لحظه‌ای در حوزه تولید انتقاد کرد
ملیحه فلاح/ شهرآرانیوز -   روز صنعت و معدن بهانه‌ای برای آغازبه‌کار ستاد پایش رسانه‌ای تولید و برگزاری نشست خبری خانه صنـــعـت، مــعـدن و تـــجـارت خراسان‌رضوی بود تا رئیس این خانه بخشی از مشکلات واحد‌های تولیدی در این شرایط وانفسای اقتصادی را برای اصحاب رسانه شرح دهد.  
«اوضاع پرتلاطمی در اقتصاد ایران داریم که در آن ثبات بازار به یک روز هم نمی‌رسد تا بتوانیم تصمیم درستی بگیریم. از طرفی تولید در بیشتر واحد‌ها یک فرایند چندماهه است، اما پارامتر‌های اثرگذار در این فرایند در کمتر از یک ساعت جا‌به‌جا می‌شود. چطور می‌توانیم در شرایطی که مدام بخش صنعت دچار تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای می‌شود، در تولید و قیمت‌گذاری شاهد ثبات باشیم؟» این‌ها گوشه‌ای از درددل‌های نایب‌رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران است.
حسن حسینی با بیان اینکه این وضعیت نابسامان در دیگر بازار‌ها نیز وجود دارد، افزود: هنوز بعد از ۴۰ سال نتوانسته‌ایم وضع بازار مرغ و تخم‌مرغ را ثابت نگه داریم. این موضوع اصلا مسئله کوچکی نیست و باعث کاهش اعتماد عمومی به دولت و مسئولان کشوری می‌شود.
او این را هم گفت که این مسائل را می‌شود کنترل کرد، به شرطی که دولت بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد و به‌صورت جدی از آن پشتیبانی کند. اکنون بخش خصوصی، تفکیک شده است و افرادی خاص با توجه به روابط و رانت‌هایی که دارند، در آن فعالیت می‌کنند که حاصل آن همین فساد‌هایی است که در جامعه شاهد آن هستید. وی با اشاره به نام‌گذاری سال به نام «جهش تولید»، اضافه کرد: حدود ۱۰۰ روز از سال گذشته است، چه اتفاق خاصی برای جهش تولید افتاده است؟ اول سال دلار ۱۱هزار و ۵۰۰تومان بود، اما الان به ۲۰هزار تومان رسیده است. به گفته او، حداقل تسهیلاتی که نظام بانکی می‌تواند در استان به واحد‌های تولیدی بدهد، ۶میلیارد تومان است. برای پرداخت وام کارشناسان تهرانی باید اهلیت واحد‌های تولیدی را تأیید کنند، با اینکه یک کارشناس بومی این موضوع را بهتر تشخیص می‌دهد. همچنین به گفته نایب‌رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، شیوع ویروس کرونا بیشتر در بخش اصناف اثرگذار بوده و بخش تولید را چندان تحت‌تأثیر قرار نداده است و شاهد تعطیلی واحد‌های صنعتی در استان نبودیم، اما عوارض کرونا بر تولید هم اثرگذار بود؛ ازجمله برنگشتن ارز حاصل از صادرات و افسارگسیختگی نرخ آن که بر تولید نیز تأثیرگذار بود. او این را هم گفت که فوت بر اثر کرونا در جامعه کارگری نداشتیم و شاید تعداد فوتی‌ها در کل استان در حوزه‌‎های صنعتی به ۵ نفر هم نرسد. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به همکاری و تعاملات بسیار خوب بین دستگاه قضایی و صنعت، اظهار کرد: موضوعی که از ۵سال پیش دستگاه قضا در مشهد اجرایی کرد، این بود که هیچ واحدی به علت بدهی تعطیل نشود. او با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در استان برای احداث واحد صنعتی، مشکل زمین است، گفت: ۶۰درصد صنایع استان در محور غرب است و می‌خواهند آن‌ها را آواره کنند. در محور غرب ۵۰سال پیش یک کارخانه احداث شده است، اما الان می‌گویند باید از آنجا بروند. باید شهر را کنترل می‌کردید. در ادامه حسین خانی‌زاده، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی نیز اظهار کرد: واحد‌های نمونه کشوری در پایتخت انتخاب می‌شوند. امسال در ایران ۳۰واحد انتخاب شده که یک واحد از استان خراسان‌رضوی بوده است.

ستاد پایش رسانه‌ای تولید
رئیس بسیج رسانه خراسان‌رضوی نیز گفت: ما در جنگ اقتصادی و در جنگ رسانه‌ای امروز در مرحله‌ای هستیم که به فعالیت همه‌جانبه و هم‌گرایی بیشتر نیاز داریم. عباس محمدیان تولید، صنعت و رسانه را ۳ ضلع مثلث هدف‌گذاری برای برپایی ستاد پایش رسانه‌ای تولید دانست و گفت: تبیین جایگاه اطلاع‌رسانی، شفاف‌سازی و تقویت نگرش جامعه به سرمایه‌گذاری ازجمله اهداف این ستاد است.
در این برنامه از پوستر خانه صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین پوستر ستاد پایش رسانه‌ای تولید رونمایی شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->