شهرآرانیوز

شوک بزرگ به استقلال تهران| سه پنجره بسته پیش روی آبی‌ها قیمت طلا به بالای یک میلیون تومان رسید معاون استاندار خراسان رضوی: ابتلا ۳۰۰ نفر از کادر درمان خراسان رضوی به کرونا آمار کرونا در ایران ۲۵ تیر | ۱۹۹ جانباخته جدید و ادامه وضعیت قرمز در خراسان رضوی موفقیت آزمایش اولیه واکسن کرونا روی انسان اعمال محدودیت‌های شهری تنها با تصمیم ستاد کرونا تب کریمه کنگو در مشهد گزارش نشده است | ثبت ۱۱ مورد ابتلا در تربت جام عرضه تولید داخلی رمدسیویر از هفته آینده عرضه اولیه «غزر» دوباره لغو شد کدام مستاجران مشمول دریافت وام ودیعه مسکن هستند؟ واکنش همایون شجریان به صحبت‌های احمدی نژاد جسد سوخته زنی جوان در مشهد کشف شد «سهراب» برای شهرخودرو از غیب رسید روز زیارتی امام رضا (ع) فرصتی برای دور شدن از آشفتگی این روزهای کرونایی استان‌های وضعیت قرمز کرونا مشخص شدند + لیست اسامی سهراب بختیاری زاده سرمربی جدید شهرخودرو ماجرای ماسک‌های بازیافتی+ویدئو ۳ راهکار شهردار مشهد برای حل مشکل آب رسانی به چشمه پونه احسان خواجه امیری با انتشار یک استوری از ابتلایش به کرونا خبر داد عنایتی سرمربیگری شهرخودرو خراسان را قبول نکرد
خبر ویژه

مصوبه ۱۰۰۰ میلیاردی شورا برای قطار شهری

شورای شهر با انتشار هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت برای فاز ۵ خط ۳ مترو موافقت کرد
امیررضا وثوقی/ شهرآرانیوز - شورای شهر دو لایحه دوفوریتی انتشار اوراق مالی اسلامی برای فاز ۵ پروژه خط ۳ قطار شهری با ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال و انتشار اوراق مالی اسلامی برای طرح‌های حمل ونقل شهری به ارزش ۵ هزار میلیاردریال را به تصویب رساند.
شهردار مشهد در توضیح ضرورت ارائه این دو لایحه با تأکید بر اینکه موضوع تأمین مالی در سال ۹۹ برای شهرداری مشهد حائز اهمیت است، گفت: مدیریت شهری در مشهد نشان داده است که در زمینه جذب منابع و تبدیل آن‌ها به پروژه‌های مختلف توانمند است؛ ما توانایی ارائه تضمین‌های لازم و بازپرداخت بموقع آن با استفاده از ظرفیت‌های فنی و تخصصی را نیز داریم.
محمدرضا کلائی ادامه داد: تحویل پروژه‌ها در زمان مقرر و اطاله نشدن آن ها، حتی برای قوی‌ترین رقبای شهرداری مشهد مانند مدیریت شهری تهران، دشوار است. وی افزود: اخیرا ریاست شورای اسلامی تهران اعلام کرد که در ۳ سال ابتدایی شورای پنجم تهران، حتی یک کیلومتر مترو ساخته نشده و به تعهد ماهانه یک ایستگاه در این مدت عمل نشده است.

مشهد روی ریل درست
او با بیان اینکه مشهد در حوزه حمل ونقل عمومی به ویژه بهره برداری و ساخت مترو روی ریل درست قرار دارد، افزود: علاوه بر تأکید شورای پنجم و شهرداری بر توسعه حمل ونقل عمومی، همه باید دست به دست هم بدهیم؛ به ویژه نمایندگان دولت و نمایندگان مجلس و سایر کسانی که در شهر مشهد مسئولیت دارند و نباید ذره‌ای در اهتمام به این موضوع کوتاه بیاییم.
کلائی با اشاره به اینکه «وقتی هزینه‌ها سه برابر شده است، منطقی نیست که برای ساخت مترو، به اندازه سال‌های اخیر یعنی حدود ۷۰۰ میلیاردتومان کمک دولتی دریافت کنیم» ادامه داد: مجلس باید برای این موضوع تمهیدات ویژه‌ای درنظر بگیرد. مدیریت شهری مشهد شاید حجم کارش کم شود، اما گلیم خود را از آب بیرون می‌کشد؛ در حالی که شهر‌های دیگر با این روند، امکان ادامه فعالیت ندارند.
وی با انتقاد از بیان سخنان شعاری در حمایت از توسعه شهر مشهد افزود: این حرف‌ها باید به اقدام عملی تبدیل شود و یکی از مصادیق آن، تأمین مالی پروژه‌های حمل ونقل به ویژه در بخش ریلی است. همه استان باید به وظیفه خود عمل کنند و مدیریت شهری را در این موضوع تنها نگذارند.
به گفته شهردار مشهد، در ماه‌های گذشته، یکی از موضوعات مهم که توانسته به رغم رکورد شدید اقتصادی، آرامش اجتماعی را در شهر مشهد حفظ کند و نیروی انسانی را به کار گیرد، پروژه‌های بزرگ شهری بوده است؛ وی گفت: با توجه به چشم اندازی که مقابل خود داریم، این پروژه‌ها باید با قدرت و سرعت ادامه پیدا کند.
کلائی با اشاره به بررسی نوسانات شیوع کرونا بیان کرد: چرخه زیارت به این زودی‌ها آن چنان که باید فعال نخواهد شد یا فعالیت آن، کفاف گردش مالی‌ای را که تأمین کننده رشد اقتصادی ماست، نمی‌دهد؛ پس آنچه می‌تواند اشتغال ایجاد کند، رشد اقتصادی را حفظ کند و موضوعات اجتماعی را پیش ببرد، پروژه‌های بزرگ شهری است. وی ادامه داد: ما در تأمین مالی، نیازمند کمک همه مسئولان استانی هستیم؛ زیرا اگر چرخ این پروژه‌ها از چرخیدن بازایستد، جامعه هزینه بیشتری به لحاظ اجتماعی خواهد داد. این موضوع باید به یک دستورکار ویژه برای همه عناصر تصمیم گیری در شهر تبدیل شود.

طلب ۶۰۰ میلیاردی برای بافت اطراف حرم
وی بیان کرد: ۶۰۰ میلیارد تومان تعهد دولت در قبال بافت اطراف حرم مطهر که در بودجه ۹۸ وجود داشته است، باید به این پروژه تزریق شود.
شهردار مشهد گفت: عده‌ای می‌گویند سامان دهی بافت اطراف حرم دراولویت است، اما هیچ اقدامی در مسیر انتشار اوراق مشارکت آن انجام نشده است، در حالی که طی یک سال مراحل لازم برای دریافت آن انجام شده و اعداد آن قطعی شده است. وی تأکید کرد: شهرداری تا پایان تیر فرصت دارد مبالغ مورد نیاز در سامان دهی بافت پیرامون حرم مطهر و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه قطار شهری و سایر اوراق را محقق کند.
کلائی با بیان اینکه امکان دارد این پروژه‌های زیر ساختی آن چنان که باید دیده نشود، افزود: معتقدیم با اهتمام و ارزش اخلاقی بین نسلی که شورای پنجم برای توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل شهری قائل است، آیندگان در شهر مشهد، باید از حمل ونقل پاک برخوردار باشند.

ضرورت‌های دوفوریتی
رضا خواجه نائینی، معاون مالی وپشتیبانی شهردار، نیز در تشریح لزوم ارائه دو لایحه با قید دو فوریت برای دریافت اوراق مشارکت گفت: برخلاف روال سال‌های گذشته که درخواست اوراق همیشه به آخر سال می‌کشد، امسال وزارت کشور اعلام کرده است باید در تیرماه، میزان اوراق مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها را مشخص کنیم تا در تقسیم بندی کلان شهر‌ها لحاظ شود. وی افزود: همین اتفاق، لزوم دوفوریتی بودن طرح را برای تصویب انتشار اوراق مشارکت در پروژه‌های قطارشهری و حمل ونقل شهری توجیه می‌کند.

چگونگی هزینه کرد اعتبارات
در ادامه نشست، نایب رئیس شورای شهر با طرح سؤالاتی درباره لایحه انتشار اوراق مشارکت برای پروژه خط ۵ قطار شهری مشهد، گفت: انتشار اوراق مشارکت می‌تواند کمک بزرگی برای تکمیل پروژه فاز ۵ خط ۳ قطار شهری باشد و با جذب این اوراق، شهرداری مشهد پیشرو حوزه مشارکت بین کلان شهر‌های کشور خواهد بود. ۴ فاز قبلی خط ۳ مترو چقدر پیشرفت داشته است و این هزار میلیارد فاز پنجم را تا سال ۱۴۰۰ به کجا می‌رساند؟ ۶۰۰ میلیارد تومان که در ماه‌های آینده وصول می‌شود در کدام بخش هزینه خواهد شد؟
مدیرعامل شرکت بهره برداری از قطار شهری مشهد در پاسخ گفت: ۶۰۰ میلیارد تومانی که به زودی وصول می‌شود، در دو قسمت تقسیم خواهد شد. کیانوش کیامرز افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان برای خط ۲ قطار شهری مشهد و تکمیل اقدامات و تجهیزات باقی مانده و ۳۰۰ میلیارد تومان برای فاز یک خط ۳ قطار شهری است؛ ضمن اینکه در خط ۳ در حال حاضر تی بی ام به سمت منطقه سیدی به جریان افتاده است.
وی با اشاره به اینکه هزینه مشارکتی دولت برای مدیریت شهری مشهد همین هزار میلیارد تومان اوراق است، افزود: از همین میزان نیز شهرداری ملزم به تأمین ۵۰ درصد است و مابقی را دولت تأمین می‌کند.
وی افزود: امیدواریم با ارسال درخواست این هزار میلیارد اوراق تا پایان تیرماه، بتوانیم این مبلغ را در بهمن دریافت کنیم تا صرف تکمیل ۵.۳ کیلومتر از فاز ۵ خط ۳ قطار شهری مشهد برای پایانه امام رضا (ع) تا میدان شهدا شود.
به گفته کیامرز، هزینه این فاز پروژه خط ۳ قطار شهری ۲۵۰۰ میلیارد تومان است و کارگاه‌های این فاز در ۳ شیفت فعالیت می‌کند.
در ادامه، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر، به طرح پیشنهاد برای تکمیل تبصره این دو لایحه پرداخت و گفت: در تبصره ۳ این لایحه برای نحوه تأمین ۵۰ درصد سهم شهرداری تصمیم گیری نشده است. بتول گندمی افزود: شهردار‌ی مشهد مکلف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، برنامه تأمین منابع مالی را به منظور بازپرداخت سهم شهرداری در سررسید مقرر با اولویت استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و فضا‌های خدماتی و تبلیغاتی ارائه کند.
محمدحسین ودیعی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر، نیز در پیشنهادی برای تکمیل تبصره ۲ این لوایح افزود: شهرداری باید مکلف شود در تبصره ای، میزان انتشار و میزان مصرف منابع حاصل از اوراق را در دوره‌های شش ماهه به شورای اسلامی شهر ارائه کند.
در نهایت، اعضای شورا با اکثریت آرا، کلیات و جزئیات این لوایح را به تصویب رساندند.
سرخط خبرها

{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}