۳۹ میلیارد برای جبران خسارات مجموعه‌های فرهنگی

با هدف جبران خسارات تعطیلی ناشی از کرونا، لایحه حمایت از مجموعه های فرهنگی به تصویب شورای شهر رسید
امیررضا وثوقی/ شهرآرانیوز - از ابتدای اسفند و با شیوع کرونا در کشور، سینماها، سالن‌های تئاتر و دیگر مجموعه‌های هنری از نخستین مراکزی بودند که برای حفظ سلامت شهروندان به ناچار تعطیل شدند و حتی با بهبود نسبی شرایط در ماه‌های اخیر، مسئولان بهداشت و درمان کشور بر ادامه تعطیلی و جلوگیری از تجمع افراد در این مراکز تأکید کرده اند تا مجموعه‌های فرهنگی در شهر مشهد که تعداد شایان توجهی از آن‌ها در سال‌های اخیر با سرمایه گذار خصوصی اداره می‌شود، به شکلی باور نکردنی آسیب ببیند. شهرداری در اقدامی فراتر از وظایف و تعهدات خود، لایحه‌ای را برای حمایت و پوشش بخشی از خسارت‌های فعالان حوزه فرهنگی به شورای اسلامی شهر ارائه کرد تا با اختصاص ۳۹ میلیارد تومان در قالب خرید خدمات از این مراکز، مانع از خسارت مالی بیشتر به مجموعه‌های فرهنگی شهر شود.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورا، دیروز در صحن علنی شورا درباره چگونگی اجرای این لایحه حمایتی گفت: ابهاماتی از قبیل نحوه توزیع این منابع مالی، مدت اجرای آن و سهم شهروندان از ارائه این خدمات وجود داشت که همگی بازنگری شده است.
بتول گندمی افزود: این اقدام به شکل خرید خدمات از مجموعه‌های فرهنگی اجرایی می‌شود و تا پایان سال ۹۹ ادامه خواهد یافت. شهرداری به منظور مقابله با تأثیرات شیوع کرونا و استمرار فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهر مشهد، به مراکز فرهنگی هنری، سینما، تئاتر، نگارخانه ها، مؤسسات و آموزشگاه‌های هنری و موزه‌های بخش خصوصی تا سقف ۳۹ میلیارد ریال کمک می‌کند.
او درباره نحوه توزیع این منابع تصریح کرد: اگر تا پایان سال ۱۰۰ نمایشگاه برگزار شود، برای حمایت از نگارخانه ها، مجموعه دار‌ها و موزه‌ها به ازای هر مجموعه ۲۰ میلیون ریال توزیع خواهد شد. گندمی افزود: برای حمایت از هنر‌های نمایشیِ خیابانی، پیش بینی شده است که ۲۰ گروه در این زمینه فعال باشند و برای پوشش این افراد، ۳ میلیارد ریال اختصاص یافته است. وی ادامه داد: خرید خدمات از ۱۴۰ آموزشگاه آزاد هنری تا سقف ۸۰ درصد تخفیف برای ارائه خدمات به شهروندان، از دیگر مواردی است که با بودجه ۱۰ میلیارد ریالی در این لایحه لحاظ شده است.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی با اشاره به حمایت از تئاتر و سالن‌های سینما در مشهد، بیان کرد: خرید بلیت تئاتر تا سقف ۳۰ درصد ظرفیت پیش بینی شده و رقم تخصیص یافته برای آن ۶۰ میلیارد ریال است؛ همچنین خرید بلیت سینما تا سقف ۳۰ درصد از صندلی‌های هر سینما به صورت روزانه با مبلغ ۱۸ میلیارد ریال در بند پایانی آن مشخص شده است. گندمی تأکید کرد: این بلیت‌ها در گام نخست، از طریق نرم افزار «شهر من» و در گام‌های بعدی از طریق شورای محلات و فرهنگ سرا‌ها در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
اعضای پارلمان شهری مشهد به اتفاق آرا این لایحه را تصویب کردند تا حمایت و پوشش از مجموعه‌های فرهنگی شهر مشهد، بیشتر از گذشته محقق شود.

«امیرمحمد زارع»؛ نام ایستگاه جدید آتش نشانی مشهد
چندی پیش، امیرمحمد زارع، یکی از مأموران آتش نشانی مشهد، حین تمرین دچار سانحه شد، به کما رفت و متأسفانه پس از چند روز، جان خود را از دست داد. دیروز مدیریت شهری مشهد برای زنده نگهداشتن یاد این نیروی سازمان آتش نشانی به اتفاق آرا لایحه دوفوریتی نام گذاری ایستگاه تازه تأسیس آتش نشانی مشهد به نام «امیرمحمد زارع» را به تصویب رساند تا در دهه مبارک کرامت، این ایستگاه جدید واقع در بولوار مجد با این نام افتتاح شود. مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهردار مشهد در حاشیه تصویب این لایحه گفت: با توجه به اینکه ایستگاه جدید آتش نشانی کاملا آماده شده است و در دهه کرامت افتتاح می‌شود، بسیار مناسب است که نام این ایستگاه هم زمان با روز میلاد امام رضا (ع) به اسم این آتش نشان فداکار نام گذاری شود.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه جلسه علنی با اشاره به نام‌گذاری ایستگاه تازه‌تأسیس آتش‌نشانی به نام امیر‌محمد زارع افزود: ۳ لایحه دو‌فوریتی در نود‌و‌ششمین جلسه علنی مجلس تصویب شد که یکی از آن‌ها مربوط‌به همین نام‌گذاری بود. وی از تصویب لایحه‌ای برای تعیین تکلیف قرداد‌های خدمات شهری تا ۳ سال به‌عنوان یکی دیگر از مصوبات شورای شهر نام برد و ادامه داد: اصلاح آیین‌نامه نظام پیشنهادی شهرداری نیز از تصویب اعضای شورا گذشت و بر‌طبق آن، مقرر شد نظام پیشنهادات درقبال کارکنان و شهروندان توسعه پیدا کند تا شهروندان بتوانند از امتیازات پیش‌بینی‌شده در این آیین‌نامه برای ارائه پیشنهاد درزمینه کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد‌ها شهرداری بهره‌مند شوند. وی بیان کرد: در این جلسه شورای شهر، لوایح مختلفی درباره نام‌گذاری معبر حدفاصل خیابان آیت‌ا... شیرازی تا بولوار طبرسی واقع‌در شارستان رضوی به نام «شارستان محله»، نام‌گذاری بوستان در بولوار رضوان به نام «رضوان»، نام‌گذاری بوستان در نزدیک حرم مطهر رضوی به نام «رحمت»، نام‌گذاری بوستان در بولوار شارستان به نام «طاووسی»، نام‌گذاری معبر بی‌نام در انتهای خیابان قائم به نام «یاسین» و همچنین نام‌گذاری خیابان فرعی دهخدا‌۵ واقع‌در بولوار رضوی‌۱۶ به نام «دکتر محمدعلی پورعبدا...» به تصویب رسید.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->