سایه تعطیلی بر سر مراکز درمانی شهر

رئیس سازمان نظام پزشکی: با افزایش هزینه‌ها ادامه فعالیت برخی درمانگاه‌ها ممکن نیست

امیررضا وثوقی - با گذشت بیش از 5 ماه از شیوع کرونا، کادر درمان همچنان خستگی ناپذیر در خط مقدم مقابله با این ویروس مهلک جهاد می کنند. با اینکه این روزها افزایش تعداد بستری ها و مبتلایان مشهد در موج دوم شیوع کرونا فشار بر کادر درمان را بیشتر کرده است، دغدغه آن ها به این موضوع خلاصه نمی شود و مسئولان نظام پزشکی از تعرفه گذاری غیراصولی و کمبود تجهیزات حفاظتی به عنوان اصلی ترین مشکل مطب ها و درمانگاه های شهر یاد می کنند.
دیروز رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در جمع اصحاب رسانه با اشاره به افزایش حداقلی تعرفه های پزشکان گفت: این تعرفه ها در آیتم های مختلف متفاوت است اما به طور میانگین ۷ درصد افزایش داشته است، درحالی که در زمینه جمع آوری پسماندهای پزشکی با افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه دفن این زباله ها مواجهیم.


تردید در امکان ادامه فعالیت درمانگاه ها
دکتر علی بیرجندی نژاد افزود: تجهیزات پزشکی رشد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی داشته است که اگر این افزایش هزینه ها از طریق تعرفه خدمات جبران نشود، ادامه فعالیت بسیاری از مراکز درمانی دچار مشکل می شود.
وی بیان کرد: برای اینکه مراکز درمانی بتوانند مسائل ایمنی را رعایت کنند، مجبور به افزایش تعرفه ها هستند، زیرا استانداردسازی و به روز کردن تجهیزات نیاز به هزینه دارد؛ درعین حال کنترل و بازدیدهای دوره ای توسط سازمان نظام پزشکی انجام می شود و ما نیز هم راستا با شهرداری مشهد بر موضوع ایمنی ساختمان های و تجهیزات درمانی تأکید داریم.
وی بیان کرد: معتقد نیستیم 3‌برابر شدن آمار ابتلا به کرونا در شهر به بازگشایی حرم ربط دارد؛ زیرا این افزایش ابتلا در همه کشور اتفاق افتاد اما همان طور که قبلا برای بسته شدن موقت حرم پیگیری کردیم، اکنون موافق اعلام محدودیت در این مورد و برگزاری دیگر مراسم مذهبی هستیم.


شهادت 13 نفر از کادر درمانی استان
به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد مطالبات کادر پزشکی و پرستاری دچار تعویق شده و بخشی از آن معلول شرایط مالی دولت است و بخشی دیگر مربوط به مطالبات از سازمان های بیمه ای است. بیرجندی نژاد تأکید کرد: سازمان نظام پزشکی از همکاران پرستار حمایت می کند و جلساتی در این زمینه داشته که خروجی آن در قالب بیانیه مشترکی صادر شده است.وی با بیان اینکه تاکنون 13 نفر از کادر درمانی استان به درجه رفیع شهادت نائل شده اند گفت: در اصل موضوع شهید خدمت بودن این افراد بحثی وجود ندارد. جلساتی با بنیاد شهید استان داشته ایم تا خانواده این افراد از امتیازاتی که برای دیگر خانواده های شهید قائلیم برخوردار شوند اما مسئولان این سازمان اعلام کرده اند که تصمیمات در این زمینه به صورت کشوری ابلاغ
می شود.


تعطیلی 300 مطب متخلف
بیرجندی نژاد با اشاره به نظارت و رصد واحدهای نظارتی سازمان نظام پزشکی بر تخلفات تعرفه ای در مراکز درمانی، گفت: گزارش تخلفات بسیار محدود است و در سال گذشته از ۶۰ درصد شکایتی که به سازمان شد، ۴۰ درصد به صدور کیفرخواست منجر شد که در این رابطه ۳۰۰ مطب را نیز تعطیل کردیم.
بیرجندی نژاد غربالگری خوب مراکز درمانی سطح یک را عامل کاهش بستری ها برشمرد و گفت: از مجموع ۱۶۲ هزار بیمار دارای علائم تنفسی که در فروردین امسال به مراکز درمانی مشهد مراجعه کردند فقط ۶۹ نفر به مراکز اصلی کرونا در سطح 3 ارجاع داده شده اند و معمولا تعداد زیادی از این افراد با درمان های دارویی و قرنطینه خانگی بهبود پیدا می کنند.
وی تأکید کرد: طبق دستورالعمل نظام پزشکی انجام هرگونه عمل زیبایی در این شرایط ممنوع است و شهروندان باید به این موضوع حساسیت داشته باشند. علاوه بر عمل های زیبایی دیگرعمل ها و اقدامات درمانی غیرضروری را هم توصیه نمی کنیم.


1400 درمانگاه درگیر با کرونا
معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه حدود 5000 تا 6000 مطب در شهر فعال اند گفت: همه آن ها مراجعات بیماران کرونایی را نیز دارند و پزشکان حسب ضرورت معاینات را انجام می دهند. اصغر حاتمی بیان کرد: 1400 درمانگاه درگیر با بیماری کرونا هستند؛ ضمن اینکه پزشکان عمومی، داخلی، عفونی، اطفال و زنان طبق بخش نامه وزارت بهداشت بیشترین برخورد را با بیماران کرونایی دارند و به طور کلی ۳۰ تا ۴۰ درصد مراجعات به مطلب های پزشکان مربوط به بیمارانی است که علائم کرونا دارند.
حاتمی افزود: 800 پزشک عمومی نیز در مراکز مختلف شهر در حال خدمت اند و 80 درمانگاه خصوصی در شهر فعال است که 40 درمانگاه در سطح یک و 40 درمانگاه در سطح 2 درمانی قرار دارند که به ارائه خدمات سرپایی به بیماران کرونایی می پردازند.
مسعود شادنژاد، عضو هیئت علمی سازمان نظام پزشکی مشهد، نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه در کل کشور ۱۴۰ شهید سلامت داشته ایم گفت: ۱۳ شهید سلامت در مشهد فوت کرده اند. تاکنون 6000 نفر از کادر درمان در کشور درگیر شده اند که بیشترین آمار به ترتیب مربوط به پرستاران، پزشکان عمومی، داخلی و زنان است که ۹۵ درصد بهبود پیدا کرده اند.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->