چهل‌بازه ؛ بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه محلی فاضلاب کشور در مراحل پایانی

به گفته معاونت خدمات شهری شهردار مشهد، این تصفیه خانه تا آبان ماه به بهره برداری می‌رسد

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از تکمیل پروژه تصفیه‌خانه چهل‌بازه به عنوان اولین و بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه محلی فاضلاب کشور برای تأمین آب مورد نیاز در فضای سبز این‌کلان‌شهر خبر داد.
مهدی یعقوبی با اعلام این‌خبر افزود: قرار گرفتن کلان‌شهر مشهد در اقلیم خشک و محدودیت‌های منابع آبی باعث شد در سال ۹۶ احداث اولین و بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه محلی فاضلاب کشور در دستور کار مدیریت شهری قرار بگیرد و درهمین‌راستا این‌طرح با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز شد.
وی ادامه داد: این تصفیه‌خانه با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان و با تأمین اعتبار از سوی بخش خصوصی در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و تاکنون بیش از ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و براساس برنامه‌ریزی زمان‌بندی تا آبان‌ماه امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد.


آبیاری 50 هکتاری فضای سبز با محصول تصفیه‌خانه
وی افزود: این‌تصفیه‌خانه با استفاده از روش تصفیه بیوراکتور غشایی و طی مراحل پیش‌تصفیه، تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی، فیلتراسیون غشایی و گندزدایی، فاضلاب ورودی را به پسابی بسیار باکیفیت به منظور آبیاری فضای سبز شهر مشهد تبدیل می‌کند و از مزایای استفاده از این‌ روش جدید تصفیه می‌توان به اشغال فضای کمتر مجموعه تصفیه‌خانه، کیفیت عالی پساب خروجی و راندمان بسیار بالا در تصفیه فاضلاب، نسبت به دیگرروش‌های تصفیه قدیمی اشاره کرد.
یعقوبی ادامه داد: تصفیه‌خانه چهل‌بازه با استفاده از روش‌های نوین می‌تواند در هر ثانیه ۵۰ لیتر پساب باکیفیت تولید کند و در مجموع با استفاده از این‌ مقدار پساب تولیدشده حدود ۵۰ هکتار از فضای سبز شهر به‌صورت روزانه آبیاری خواهد شد.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر با توجه به کمبود منابع آبی مهمترین راه حل منطقی توسعه منابع آب در آینده، استفاده مجدد از پساب به عنوان یک منبع جدید و پایدار است و پساب در دسترس ترین منبع آبی پایدار در تمام نقاط محیط‌های شهری است و بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده مقدمات اجرای ۶ تصفیه خانه محلی فاضلاب دیگر نیز در شهر مشهد فراهم شود.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->