قانون پشت کرکره‌های نیمه باز

بسیاری از واحدهای صنفی رسته‌های غیرضروری در مشهد تلاش می‌کنند از بخشنامه تعطیلی دوهفته‌ای بگریزند

مهدی عسکری - با وجود اعلام تعطیلی سراسری دوهفته ای همه گروه های شغلی، به جز فهرست مشاغل گروه یک (مشاغل ضروری)، شواهد میدانی و عینی نشان می دهد هرچند بسیاری از واحدهای صنفی غیرضروری، برای اجرای قانون همراهی کرده اند، کم نیستند واحدهایی که همچنان به روش‌های مختلف تلاش می کنند قانون را دور بزنند و مستمسکی برای ادامه فعالیت در روزهایی که کرونا در اوج بی رحمی قرار دارد، داشته باشند.
نکته شایان توجه در گشت وگذار ما در برخی خیابان های شهر، ترفند برخی مغازه داران گروه های شغلی غیرضروری برای ادامه فعالیت و دور زدن قانون است؛ اقدامی که توسط تعداد زیادی از مغازه داران با نیمه بالا بردن کرکره های مغازه عملیاتی شده است. به زعم برخی از آن ها می توان با حضور بازرسان مدعی بهانه هایی از این دست شد: «آمده بودم از مغازه چیزی بردارم»، «مغازه تعطیل است و جنسی نمی فروشیم. همین طوری آمده ایم که داخل خانه و شرمنده زن و بچه هایمان نباشیم» و «باز بودن مغازه یعنی اینکه کرکره تا آخر بالا باشد».


مغازه بسته، با چراغ های روشن و فروشنده حاضر
ترفند بعدی برخی صاحبان متخلف اصناف غیرضروری روشن کردن تمام چراغ های مغازه و پایین کشیدن کرکره مغازه است؛ شیوه ای که البته کمتر از مورد قبل به چشم می آید. در این ترفند نیز وقتی مشتری از راه برسد و چراغ های روشن و فروشنده حاضر در مغازه را ببیند، توقف می کند و فروشنده هم برای دقایقی کوتاه و برای فروش جنس، کرکره را بالا می کشد، جنس مورد نظر را به خریدار می فروشد و دوباره کرکره را پایین می کشد.
شیوه دیگر فروشندگان نیز نصب کاغذ و شماره تماس بر روی شیشه مغازه است؛ کاغذی با این مضمون که آماده پذیرش سفارش و تحویل در محل هستند.
در ادامه این بررسی و پرس وجو، با ترفند دیگری نیز آشنا شدیم که قدری با روش های قبلی متفاوت است؛ به گونه ای که در صورت نیاز، واحد صنفی به طور تمام و کمال آماده ارائه خدمات (حتی از نوع ممنوعه) است، حتی اگر این خدمات برای برگزاری مراسم عروسی باشد.


آتلیه عکاسی، آماده ارائه خدمات
برای اطلاع از فعالیت آتلیه های عکاسی برای برگزاری مراسم عروسی و تعیین وقت برای انجام تشریفات و رزرو آتلیه عکاسی، با یکی از استودیوهای معروف فیلم و عکس در بولوار وکیل آباد تماس می گیریم و منشی با روی باز از آماده بودن برای ارائه خدمات عکس و فیلم و رزرو آتلیه در هرزمان که مایل باشیم خبر می دهد. وقتی هم که در مورد ممنوعیت فعالیت و دردسرهای احتمالی دایر بودن محل کارش می پرسیم می گوید: «آتلیه ظاهرا بسته است، اما ما داخل هستیم و خدماتمان هم مثل قبل ادامه دارد.»کنجکاوی مان برای اطلاع از فعالیت برخی دیگر از مشاغل این صنف بیشتر می شود و برای لباس عروس و مزون هم درخواست معرفی واحدهایی با قیمت و کیفیت مناسب را مطرح می کنیم و او هم با روی باز می پذیرد و تلفن 2 مزون و فروشگاه معروف لباس عروس را به ما می دهد و تأکید می کند که این واحدها آماده ارائه خدمات هستند. برای اطمینان از اینکه فعالیت آتلیه یادشده تصادفی و اتفاقی نیست، با 2 آتلیه عکاسی معروف دیگر در بولوار سیدرضی و بولوار اقبال لاهوری نیز تماس می گیریم و پاسخ های مشابهی مبنی بر آماده بودن برای ارائه خدمات دریافت می کنیم.


کرکره‌های نیمه باز و پذیرش مشتری
برای اطلاع از کم وکیف و میزان رعایت قانون تعطیلی دو هفته ای، شال و کلاه می کنیم و راهی خیابان های شهر می شویم. در بولوار شهید صادقی، تعطیلی مغازه ها نصف ونیمه رعایت می شود و برخی مغازه ها به طور کامل کرکره ها را پایین کشیده و با احترام به قانون مغازه را تعطیل کرده اند. در همین خیابان و در نزدیکی اتاق اصناف، فروشگاه بزرگ گل فروشی به راحتی مشغول فعالیت است و در خیابان اسفندیانی نیز تعدادی بنگاه املاک، لباس فروشی و فروشگاه لوازم خانگی بدون دغدغه دایر و مشغول فعالیت اند.
در بولوار کلاهدوز کرکره برخی مغازه های مبل فروشی نیز نیمه بالاست. چراغ برخی مغازه ها روشن و چراغ برخی دیگر خاموش است اما وجه مشترک همه آن ها ادامه فعالیت است. در همین بولوار البته تعداد فروشگاه هایی هم که از قانون پیروی کرده اند کم نیست. در بولوار مجد نیز فراوانی واحدهای بنگاه املاک و ادامه آزادانه فعالیت آن ها عجیب به نظر می رسد. در راسته احمدآباد شمار تعطیلی مغازه ها اندک و کم است و تعداد زیادی از فروشگاه هایی که طبق قانون باید تعطیل باشند، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.
در بولوار 17 شهریور به دلیل اینکه بخش زیادی از فروشگاه‌های لباس داخل پاساژ قرار دارد، با تعطیلی گسترده پاساژها مواجه می‌شویم.در بولوار دانشجو رعایت قانون مطلوب و شایان توجه است. در راسته اصلی این بولوار و در مساحت نیمی از این بولوار که به پیش می‌رویم تنها یک فروشگاه روسری دایر است و خبری از ادامه فعالیت دیگر واحدها نیست.
در خیابان سعدی نیز بیشتر فروشگاه‌های عرضه لوازم صوتی و تصویری اگر چه مشتری چندانی ندارند اما دایرند و پذیرای اندک مشتریانی هستند که برای خرید
آمده اند.
در میدان استقلال به جز فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی که جزو فروشگاه‌های مجاز برای ادامه فعالیت هستند، تعدای از فروشگاه‌های تلفن همراه همچنان و بدون واهمه از نظارت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند.
در بولوار فرهنگ هم تعدادی فروشگاه، از جمله چند گل فروشی به کار خود ادامه می‌دهند. در مسیر پیمودن بولوار سجاد، قانون تاحدودی رعایت شده و تنها چند فروشگاه ممنوعه از جمله یک فروشگاه عرضه ماهی‌های زینتی مقررات تعطیلی را زیرپا گذاشته اند.
در مسیر بازگشت به سمت روزنامه، به چهارراه میدان بار که یکی از مراکز عمده عرضه پلاستیک و شوینده است سری می‌زنیم. در این راسته بیش از 90 درصد فروشگاه‌های فرش، پلاستیک و لوازم بهداشتی همچنان دایرند و فروشندگان نیز مشغول پاسخ‌گویی به مشتریان خود هستند.


پاساژها، همراه تر با قانون
وضعیت پاساژه ها متفاوت است و دامنه قانون پذیری بیشتری دارند. مجتمع رایانه در ابتدای خیابان بیستون تعطیل است. پاساژ های لباس فروشی خیابان جنت نیز به قانون احترام گذاشته اند. در این خیابان البته فروشگاه های بیشتری در مقایسه با مغازه های بسیاری از خیابان های شهر تعطیل‌اند. وضعیت در خیابان امام خمینی(ره) نیز کمابیش گریز از قانون است. مغازه های زیادی از گروه مشاغل ممنوعه، کرکره را تا نیمه بالا کشیده اند و مغازه های زیادی نیز همچنان بدون واهمه از برخورد قانون مشغول کارند.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->