جهاد برای سواد

در جلسه با رؤسای شورای اجتماعی محلات منطقه مطرح شد

ندا معصوم
خبرنگار شهرارامحله

از زمانی که شهرداری در کنار وظایف عمرانی و آبادانی شهری که بر دوش دارد، عزم کرده است به‌عنوان یک ارگان برای حل بحران بی‌سوادی مداخله کند، شور و اشتیاق تازه‌ای در محله ایجاد شده است.
این نهاد تمام هم‌وغم خود را در دوره پنجم شورای اسلامی شهر برای داشتن شهری با نشاط به کار بسته است که رفع معضل بی‌سوادی در همین راستا تعریف شده است.
 در تفاهم‌نامه‌ای که شهرداری با نهضت سوادآموزی منعقد کرده است، درحقیقت به‌عنوان بازوی نهضت سوادآموزی در این مسیر گام گذاشته است، با این هدف که کسانی که مهارت خواندن و نوشتن ندارند، بتوانند بیاموزند و یاد بگیرند.
این‌ها چکیده‌ای از موضوع‌های مطرح‌شده جلسه مسئولان پویش وقف سواد با رؤسای شورای اجتماعی محلات منطقه بود که هفته گذشته برگزار شد.

 

29هزار بی‌سواد در پایتخت معنوی  
فاطمه باقری، دبیر پروژه شهر یادگیرنده، در ابتدای جلسه با تشریح مختصر موضوع، گفت: «مشهد، شهر یادگیرنده» عنوانی است برای بیش از 29هزار شهروندی که از سواد خواندن و نوشتن بی‌بهره هستند. البته این آمار بی‌سوادهایی است که دارای کدملی هستند، درحالی‌که آمار اصلی فراتر از این ارقام است.
 وی با اشاره به مهلت مشخص شده برای ثبت‌نام افراد بی‌سواد که 30دی‌ماه است، از نماینده‌های شورای اجتماعی و تشکل‌ها خواست با تمام انرژی و توانی که دارند در این حرکت مشارکت کنند.
باقری یادآور شد: این حرکت در قدم و گام اول است و در گام بعدی تمرکز بر یادگیری سواد مالی رسانه‌ای و آموزش حقوق شهروندی است.

 

  80 بلوک بحرانی
 وی در تشریح بیشتر اجرای طرح در مرحله اول ادامه داد: جامعه هدف افراد بین 10 تا 49سال هستند که دارای کدملی هستند. هدف طرح بی‌سوادهایی هستند که مشتاق به تحصیل هستند، اما این امکان و فرصت را در اختیار نداشته‌اند. در این راستا از سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم آمار بی‌سوادها را در اختیار بگذارد که نتایج به‌دست آمده این است: در مشهد حدود 20هزار بلوک قرار دارد و آمار بی‌سوادهای 80بلوک بحرانی است و به همین علت در زمینه حل معضل بی‌سوادی باید روحیه جهادی باشد و هرشخص بی‌سواد را به یک فرد باسواد متصل کنیم.
باقری گفت: نهضت 3دوره آموزش، انتقال و تحکیم دارد. یک دوره سوادآموزی داریم که آموزش‌های عمومی و پایه داده می‌شود و بعد از آن دوره انتقال است، اما موضوعی که در سوادآموزی با آن مواجه بودیم، بازگشت به بی‌سوادی است. اگر آموزش‌هایی که در طول دوره سوادآموزی به‌دست آمده است، استفاده نشود، در درازمدت به فراموشی سپرده می‌شود. دوره تحکیم هم اجرا می‌شود .دوره اول و اصلی آموزش شش‌ماهه است، اما به‌طور متوسط گذراندن این دوره 15 تا 16ماه زمان می‌برد.
دبیر پروژه شهر یادگیرنده با اشاره به این موضوع که در کنار تبلیغات محیطی که انجام شده است، قرار است از ظرفیت شورا با توجه به ارتباط و تعاملی که با مردم دارد، استفاده شود، یادآور شد: از 3محله برتر که در این راستا بیشترین همکاری را داشتند، تقدیر خواهد شد.

 

  بسته‌های تشویقی
یکی از رؤسای شورای اجتماعی محلات با طرح این موضوع که خیلی از افراد بی‌بهره از سواد خواندن و نوشتن مشغول کار هستند، گفت چه تسهیلاتی برای این افراد درنظر گرفته شده است که باقری گفت: باتوجه به اینکه یکی از مهم‌ترین ریشه‌های کم‌سوادی و بی‌سوادی فقر و ناتوانی اقتصادی است، اجرای این طرح رایگان است و علاوه‌بر این بسته‌های تشویقی 175هزار تومانی نیز برای هر سوادآموز بعد از گذراندن دوره درنظر گرفته شده است.
یکی دیگر از نماینده‌های حاضر نیز گفت: بخشی از این آمار مربوط به کودکانی است که به‌دلیل شرایط اقتصادی از تحصیل بازمانده‌اند. به‌نظر می‌رسد جمع‌بستن همه افراد در گروه سنی 10 تا 49سال تقسیم‌بندی صحیحی نباشد. این جمع باید براساس سن و شرایطشان تفکیک شوند و برایشان کلاس تشکیل دهیم.

 

بسیج مدارس و مساجد
یکی دیگر از اعضای شورای اجتماعی محلات منطقه گفت: در شورا‌های اجتماعی هم می‌توان به این موضوع توجه کرد، به این شکل که علل بی‌سوادی بررسی شود.
وی پیشنهاد داد: یکی از فضاهایی که می‌تواند در کنار شورای اجتماعی به این موضوع کمک کند، مدارس هستند و همراه با آن روحانیان در مساجد می‌توانند در کنار گفتن و نقل احکام این موضوع را هم مطرح کنند.
باقری در پایان و در پاسخ به گلایه برخی حاضران در جلسه به اعلام دیرهنگام موضوع گفت: شرایط همین است و باید تلاش بیشتری کرد تا به نتیجه دلخواه رسید.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->